۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۶۷۰۸۳۹

مدعیان اصلاحات برای تحمیل FATF دست به دامان کرونا شدند!

مدعیان اصلاحات برای تحمیل FATF دست به دامان کرونا شدند!
روزنامه دولتی ایران دیروز گزارش و یادداشت‌هایی را درباره FATF منتشر کرد و مدعی شد که «لیست سیاه FATF مانع خرید واکسن کروناست.»

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه دولتی ایران دیروز گزارش و یادداشت‌هایی را درباره FATF منتشر کرد و مدعی شد که «لیست سیاه FATF مانع خرید واکسن کروناست.» این در حالی است که FATF اساساً نهادهایی را که در حوزه اقلام بشردوستانه (غذا، دارو و تجهیزات پزشکی) فعالیت دارند، دارای ریسک بالا نمی‌داند و اعلام می‌دارد که اجرای استانداردهای FATF نباید در تجارت بشردوستانه خللی وارد کند. وانگهی، علت عدم برقراری تبادلات بانکی، تحریم‌های ثانویه آمریکاست.

ارگان دولت همچنین طی یادداشتی مدعی شد: «پیوستن به FATF چه ضررهایی را می‌تواند برای کشور داشته باشد؟ اگر تبادل پولی و بانکی با کشورهای جهان داشته باشیم چه چالش‌هایی را برای کشور رقم می‌زند؟ FATF باعث می‌شود که پولشویی در عرصه جهانی رخ ندهد و ازآنجاکه ایران هم با چنین موضوعی موافق است دلیلی برای مخالفت و عدم اجرای FATF وجود ندارد.»

این ادعا که FATF مانع پولشویی در جهان است، کاملاً مخدوش و بی‌پایه و اساس است؛ زیرا باوجوداینکه آمریکا و اروپا عضو FATF هستند اما ۷۶ درصد پولشویی‌های دنیا در همین کشورها انجام می‌شود. اسناد منتشرشده از سوی دو مرکز بوزفیدنیوز و کنسرسیوم بین‌المللی تحقیقات خبرنگاران نشان می‌دهد FATF چشم خود را بر پولشویی‌های کلان در آمریکا و اروپا بسته است.

روزنامه تعادل از قول یک اقتصاددان نوشته بود: افزایش قیمت ارز ارتباطی به FATF و لیست مقابله‌ای آن ندارد. اتفاقاً اجرای کامل دستورات FATF منجر به کاهش دسترسی دولت به منابع ارزی در کشور خواهد شد. اظهارات اسفند ۹۸ آقای همتی مدیرکل بانک مرکزی مبنی عدم بروز مشکل در صورت بازگشت ایران به لیست FATF نشانه دیگری است که بی‌ارتباط بودن افزایش قیمت دلار با مسئله FATF را نشان می‌دهد.

مارشال بیلینگزلی، دستیار بخش تأمین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا و رئیس‌سابق FATF، در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا صراحتاً گفته بود که برای مقابله با ایران همکاری نزدیکی با اسرائیل و عربستان داریم. وی در پاسخ به سؤال نماینده کنگره آمریکا با این عنوان که ما چگونه باید فشارها بر حکومت و نهادهای مالی ایران را حفظ کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها نتوانند شکاف‌هایی برای دور زدن تحریم ایجاد کنند؟ گفته بود: باید مصرانه از آنها بخواهیم قوانین مقابله با تأمین مالی تروریسم و پولشویی لوایح مرتبط با FATF را در ایران تصویب کنند!

کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) اسفند ۹۷ با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله با اشاعه تسلیحات کشتارجمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.

گفتنی است، طی ۵ سال اخیر، به دنبال توافق محرمانه و خلاف قانون اساسی از سوی دولت با کارگروه ویژه اقدام مالی، دیکته‌های این کارگروه (FATF) در کشور اجرا می‌شود اما پیامد آن خودتحریمی بوده است.

اصرار دولت ترامپ و مدعیان اصلاحات برای پیوستن ایران به FATF

دیاکو حسینی، کارشناس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «مشخصاً عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF مانعی است که خودمان بر سر راه خودمان ایجاد خواهیم کرد. اگر در گفت‌وگوهای آینده قادر به لغو تحریم‌ها شویم و با سایر کشورها به توافق برسیم، تا زمانی که مسئله FATF در داخل کشور برای ما حل و فصل نشود، مذاکرات فایده کافی نخواهد داشت.»

این کارشناس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری مدعی شده است که «آن دسته از کشورهایی که همواره از توسعه ایران هراس داشته‌اند از عدم تصویب لوایح FATF به‌شدت خوشحال خواهند شد.»

این ادعا هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. برای نمونه چندی پیش «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت ترامپ با عصبانیت اعلام کرد «مدت‌هاست که ایران باید به تعهداتش عمل کرده و بر اساس قواعد جهانی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم بازی کند. ایران باید همین حالا کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تأمین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کند».

پمپئو، صراحتاً تاکید کرده است که ایران باید «همین حالا» لوایح مرتبط با FATF را تصویب کند. آیا پمپئو برای به خطر افتادن روابط پولی و مالی ایران نگران است؟! آیا وزیر خارجه دولت تروریست آمریکا به دلیل نگرانی و دلواپسی از به خطر افتادن روابط بانکی ایران، گفته است که ایران همین حالا به FATF بپیوندد؟!

بنابر مستندات متعدد، کارویژه اصلی FATF نه مبارزه با پولشویی است و نه مبارزه با تروریسم، بلکه مأموریت اصلی این سازمان، «هوشمند‌سازی» و به عبارتی «ایجاد قابلیت نقطه زنی» برای تحریم‌های آمریکاست. متاسفانه در این میان برخی دولتمردان در کنار مدعیان اصلاحات در مسئله FATF با دولت ترامپ و دیگر دشمنان مردم ایران همصدا شده‌اند.

منبع: کیهان

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات