۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۶۷۱۰۳۳
همسنگ انقلاب (۴)؛

خویشتن‌داری یا حذف عوامل و بستر انحراف

خویشتن‌داری یا حذف عوامل و بستر انحراف
حجت‌الاسلام ابراهیمی‌پور گفت: در این فضای اجتماعی که بدحجابی، شبکه‌ها و کانال‌های مجازی در ترویج و تحریک امور جنسی غوغا می‌کنند، خویشتن‌داری برای جوانان کار سختی است.

حجت‌الاسلام قاسم ابراهیمی‌پور، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به افزایش انحرافات جنسی و کاهش سن روسپی‌گری در جامعه اشاره کرد و گفت: در این موضوع، مباحث متنوع و متفاوتی مطرح می‌شود که هر کدام از یک بعد و منظری برخی از عوامل را ذکر می‌کنند.

وی افزود: درباره افزایش سن ازدواج خیلی بحث‌ و تأکیدات صورت می‌گیرد که درست هم است؛ چرا که وقتی سن ازدواج افزایش پیدا می‌کند، حتماً انحرافات جنسی هم افزایش پیدا می‌کنند. البته درباره سن ازدواج بحث اقتصادی، مسکن، بیکاری و تورم مطرح است که مشکلات جدی را برای ازدواج ایجاد کرده است.

افزایش سن ازدواج؛ یعنی افزایش انحرافات جنسی

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به امکان حل سریع مباحث اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: ممکن است بحث اقتصادی با یک برنامه ریزی درست حل شود؛ اما آن بحث خطرآفرین و خطرناک، بحث فرهنگی استکه ما فرزندانمان را در سن  ۱۵ یا ۲۰ بچه فرض کنیم و انتظارات جامعه از او این باشد که تو باید جوانی کنی!

وی ادامه داد: در این حال افراد با تطبیق خودشان و با انتظارات جامعه، خودشان را کوچک فرض کنند و اصلاً بحث ازدواج مطرح نباشد، خوب این چیزی نیست که با یک مدیریت اقتصادی بشود آن را حل کرد.

حجت الاسلام ابراهیمی‌پور افزایش سن ازدواج را موجب افزایش فساد و فحشا در جامعه دانست و ابراز داشت: فرهنگ و ارزش‌ها به گونه‌ای تعریف شده که ازدواج را برای افراد در سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی طبیعی جلوه می‌دهد و این می‌تواند باعث افزایش نرخ فساد و فحشا بشود.

عوامل فرهنگی در کنار عوامل اقتصادی

وی ادامه داد: بنابراین در میان عوامل گوناگون، عوامل فرهنگی از این حیث مهم هستند که بعداً اصلاح آن‌ها سخت است؛ اما عوامل اقتصادی خیلی مهم هستند ولی از آن جهت که اصلاح آن‌ها ممکن است به این سختی نباشد، در اولویت اول قرار نمی‌گیرند.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) بحث ازدواج در سن بالا را درست دانست و خاطرنشان کرد: اما این بحث‌ها و این تیپ مباحث در جامعه شایع وجود دارد که درست هم است؛ اما درباره انحرافات جنسی و مباحثی از این قبیل، چیزی که کمتر بدان توجه می‌شود، خویشتن‌داری جنسی و عفت پیشه کردن است که دیگر این را نمی‌بینیم. وقتی که فساد و فحشا به مرز سن بلوغ و بلکه زیر سن بلوغ می‌رسد، نمی‌توانیم عامل آن را ازدواج بدانیم.

خویشتن‌داری؛ حلقه مفقوده فرهنگ

وی ادامه داد: ما در یک فضای فرهنگی، با گسترش فضاهای مجازی و دسترسی‌های نامناسب افراد بدون رده بندی سنی، بدون فیلترینگ‌ها و مباحثی از این قبیل، فضای جامعه را به سمتی سوق داده‌ایم که خویشتن‌داری جنسی و عفت پیشه کردن که دستور صریح قرآن است و می‌فرماید: «ولیستعفف» مورد غفلت قرار گرفته و افراد ممکن است به راحتی به خودشان اجازه بدهند که چون سن ازدواج بالا رفته و من غریزه جنسی دارم، مجاز هستم که این کارها را انجام بدهم، نه واقعاً این‌طور نیست.

حجت‌الاسلام ابراهیمی‌پور راه‌حل برچیده‌شدن این مفاسد را افزایش بعد معنوی در افراد دانست و عنوان کرد: ما باید بر روی این قضیه برنامه ریزی کنیم و جوانان خودمان را از همان ابتدا با ایمان و اتصال به امور معنوی و عبادات آشنا کنیم که قدرت اراده و روح آن‌ها به‌قدری بلند شود که بتوانند خویشتن‌داری جنسی داشته باشند.

راه‌حل دیگر؛ حذف عوامل و بستر انحراف

وی افزود: نمی‌خواهم صورت مسأله را کار کنم و فضای اجتماعی هم باید به این قضیه کمک کند؛ یعنی در این فضای اجتماعی که بدحجابی و این شبکه‌ها و کانال‌های ماهواره‌ای و مجازی در ترویج و تحریک امور جنسی غوغا می‌کنند، خویشتن‌داری هم کار سختی است.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در پایان گفت: اگر همه عوامل را تقلیل بدهیم به عوامل فرهنگی و اقتصادی هم مسأله را درست تبیین نکرده‌ایم و این عامل مهم، خصوصاً در برخی سنین که اصلا امکان ازدواج وجود و معنا ندارد؛ یعنی ما باید خویشتن‌داری جنسی را برجسته کنیم و درباره آن تأمل کنیم.

 

 

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات