۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۶۷۱۳۷۸
همسنگ انقلاب(10)،

مدیریت فرزندان در فضای مجازی

مدیریت فرزندان در فضای مجازی
امروزه تکنولوژی بر روی زندگی بشر اثرات زیادی گذاشته است کرونا هم مزید برعلت شده‌ و فرزندان ما مجبورند ساعات زیادی از وقت خود را به بهانۀ آموزش در فضای مجازی بگذرانند‌.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، امروزه تکنولوژی بر روی زندگی بشر اثرات زیادی گذاشته است؛ کرونا هم مزید برعلت شده‌ و فرزندان ما مجبورند ساعت‌های زیادی از وقت خود را به بهانه‌ی آموزش در فضای مجازی بگذرانند‌. فضای مجازی قطعا معایب و فوایدی دارد. کاهش هزینه‌ی اقتصادی، تبادل وتعامل، کاهش رفت و آمدها و در دسترس بودن علوم  را می‌توان از جمله فواید‌ این فضا دانست و اما موضوعاتی همچون شکاف نسل‌ها، آسیب‌ها و تهدیدهای خانوادگی، عاطفی، ارتباطی، روانی، جسمی، اقتصادی و اعتیاد اینترنتی را می توان در شمار معایب‌‌ و مفاسد این فضا دانست.

رهبر معظم انقلاب نیز همواره در زمینه‌ی تهدیدهای فضای مجازی هشدار داده و در سخنان‌ خود تهدیدهایی نظیر دورکردن جوانان از دین، منصرف کردن آنها از نظام اسلامی، به خدمت گرفتن جوانان به اهداف خبیث، سوق دادنشان به ولنگاری و بیکارگی،  کشاندن آنها به سمت غریزه‌‌‌‌‌گرایی جنسی افراطی را متذکر شده‌اند.

تکلیف والدین در مراقبت از فرزندان

با توجه به آن چه گفته شد فضای مجازی هم دارای فواید و‌ محاسن است و هم در عین‌ حال می‌تواند‌ تهدیدهایی را ‌برای‌‌‌ نسل جوان به دنبال داشته باشد.

براستی با این شرایط، تکلیف والدین در برابر فرزندانشان چیست؟ آیا آنها باید فرزندان خود را از فضای مجازی محروم کنند؟ یا باید حضور فرزندان خود در فضای مجازی را آزاد‌ بگذارند؟

آیا والدین موظف به نظارت وکنترل بر حضور فرزندانشان هستند یا خیر؟

طبیعتا جلوگیری از حضور فرزندان در این فضا راهکار مناسبی به نظر نمی‌رسد. چرا که حذف فضای مجازی و اینترنت و‌ تکنولوژی از زندگی ما عملا امکان پذیر نیست. از سوی دیگر آزاد‌ گذاشتن بچه‌ها در فضای مجازی بدون هیچ کنترل و‌‌ مدیریتی نیز آسیب‌های فراوانی ببار می‌آورد.

 

فرزندان خود را در فضای مجازی مدیریت کنیم

 

پس چاره‌ی کار کجاست؟ والدین با چه برنامه‌هایی می‌توانند فرزندان خویش را از آسیب‌های فضای مجازی دور کنند؟

تکلیف والدین این است که با آگاهی و کنترل و‌ مدیریت، اجازه‌ی حضور فرزندان خویش در فضای مجازی را بدهند. بنابراین بر والدین لازم است که با بکارگیری راهکارهایی در جهت بهبود حضور بچه‌ها در این فضا اقدام کنند.

راهکارهای زیر می‌تواند‌ به والدین در موفقیت این مسیر کمک شایانی‌ نماید:

۱_قبل از اینکه فرزند ما بخواهد به تنهایی وارد این فضا‌ شود، با او در این فضا همراهی نماییم، و‌ او را با این فضا آشنا کنیم. فرزندان ما باید حس کنند که پدر و مادر در این فضا کنارشان هستند، و قطعا همراهی ما در امر تربیت آنها یاری رسان خواهد بود.

۲_اخلاق ورود به فضای مجازی را به آنها بیاموزیم، تا از تهدیدات این فضا در امان بمانند.

بی‌اطلاعی والدین از قتلگاه مجازی!

۳_درخصوص فضای مجازی و نحوه‌ی ارتباط با دیگران، با فرزندان خود گفتگو نموده و آنها را از خطرات احتمالی این فضا آگاه سازیم. ذکر نمونه‌ها‌‌‌یی از خطرات‌ به وجود آمده‌ ‌در این فضا می‌تواند فرزندان ما را در این خصوص هوشیارتر نماید.

 ۴_متاسفانه برخی از والدین نسبت به فضای مجازی بی اطلاع هستند. لذا بر والدین لازم است که از مهارت آموزی و دریافت آموزش‌های کاربردی برای حفاظت از فرزندان خود در این فضا استفاده کنند.

۵_به فرزندان خویش آموزش دهیم تا از حریم  خصوصی خود در مقابل کسانی که دنبال گرفتن اطلاعات هستند حفاظت نمایند و‌ اقدام به افشای اطلاعات خود و دیگران نکنند.

۶_سیستمی را برای فرزندان خود در نظر بگیریم که نرم افزارهای ضد ویروس در آن وجود داشته باشد.

۷_زمان‌بندی را فراموش نکنیم. شاید یکی از موثرترین اقدامات ما برای کنترل فرزندان‌مان در فضای مجازی و استفاده از موبایل، تبلت و غیره زمان‌بندی برای حضور در این فضا و میزان استفاده آنها از این ابزار است.

 ۹_سعی کنیم برنامه‌های مفید را با مدیریت خودمان برایشان نصب نماییم تا از دانلود بدون اطلاع ما خودداری کنند.

 

فرزندان خود را در فضای مجازی مدیریت کنیم

 

۱۰_عادت‌های آنلاین سالم را تمجید و تشویق کنیم، تا رفتارهای صحیح را در فضای مجازی رعایت کنند و نسبت به دوستان و همکلاسی‌های خود مودب و مهربان باشند و ما را از پیشنهادات دوستان خود در خصوص اشتراک‌گذاری مطالب مطلع سازند.

۱۱_در فضاهای مثبت می‌توانیم آنها را آزادتر بگذاریم. مثلا وقتی که اقدام به همفکری‌ یا مشارکت با دوستان خود در برنامه‌های گروهی، مذهبی، فرهنگی، ورزشی می‌نمایند آنها را تشویق نموده تا احساس استقلال بیشتری داشته باشند.

12_آموزش سواد رسانه‌ای را برای فرزندان‌مان‌ جدی بگیریم تا از این طریق آنها با هنجا‌رهای خانواده آشنایی بیشتری پیدا کنند و از نوع رفتار ما به گونه‌ای الگو برداری نمایند که بتوانند، تشخیص موقعیت بدهند.

 

مهری یزدان‌پناه

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طاهره کنگازیان کنگازی
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
مسئله مبتلا به امروز بسیاری از والدین همین فضای مجازی است
ان شاء الله بتوانند به خوبی این فضا را مدیریت کنند
تشکر از شما خانگ یزدان پناه عزیز که بل مسائل روز جانعه توجه دارید
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
ان شاء الله فرزندانمان نور چشم امام زمان باشند
تشکر
0
0