۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۶۷۱۴۴۵
آیت الله فاضل لنکرانی عنوان کرد؛

نقش برجسته حضرت ابوطالب در تحقق اسلام و زمینه سازی رسالت پیامبر

نقش برجسته حضرت ابوطالب در تحقق اسلام و زمینه سازی رسالت پیامبر
عضو جامعه مدرسین بر ضرورت توجه به فهم دقیق تاریخ اسلام از دیدگاه اهل‌بیت تأکید کرد و گفت: نقش حضرت ابوطالب در تحقق اسلام و زمینه سازی رسالت پیامبر بسیار بزرگ است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دیدار مسئولان ستاد همایش بین المللی حضرت ابوطالب با عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)، اظهار داشت: نقش حضرت ابوطالب در تحقق اسلام و زمینه سازی رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله بسیار نقش بزرگی است.

وی حرکتی که مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در معرفی حضرت ابوطالب به دنیای اسلام و جهان بشریت آغاز کرده را یک حرکت بسیار مهم و دارای ابعاد مختلف دانست و گفت: مهم‌ترین بُعد آن ارتباطی است که با خود پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) پیدا می‌کند. اینکه ما می‌بینیم در نوشته‌جات و تحقیقات و حتی به اعتراف مورخین اهل‌سنت آنها که خواستند ایمان ابوطالب را انکار کرده تا بدین وسیله شرافت، کرامت و مراتبی را از امیرالمؤمنین(علیه السلام) کم کنند، به نظر من این کار آنها ناخودآگاه ضربه و اهانت به خود پیامبر(صلی الله علیه و آله) است.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که حضرت ابوطالب کسی بوده که پیامبر در دامن او و در خانه او بزرگ شد و تربیت پیدا کرده است، افزود: تصریح کلام پیامبر در فوت ابوطالب با تعبیر «فیا حزناه» که حاکی از اظهار تأسف شدید حضرت است به خوبی دلالت بر ایمان ابوطالب می‌کند چون امکان ندارد بگوییم پیامبر، به خاطر فوت یک فرد مشرک این چنین اظهار تأسف کرده است. همین‌طور تعابیر بعدی که وقتی من کوچک بودم او مرا بزرگ و تربیت کرد و زمانی هم که بزرگ شدم او مرا اجابت کرد. این تعبیر پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر حسب نقل خود اهل‌سنت است که فرموده: «یَا مَن رَبَّیتَنی صَغیراً و أجَبتَنِی کَبیراً» وقتی بزرگ شدم او دعوت مرا اجابت کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مسلمان‌ها باید به تاریخ پیامبر از هر جهت منقح و دقیق و شفاف آگاه باشند، ابراز کرد: وقتی به سیره اهل‌بیت مراجعه کنیم، به این نکته می‌رسیم که اهل‌بیت نه تنها برای اعتقادات و احکام و اخلاق مرجعیت دارند، بلکه در حفظ تاریخ صحیح اسلام هم مرجعیت دارند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: به امام سجاد(علیه السلام) عرض می‌کنند گروهی از اهل‌سنت قائلند ابوطالب کافر از دنیا رفت، حضرت(علیه السلام) می‌فرماید اینها مگر آیات قرآن را ندیدند؟ قرآن می‌فرماید اگر یک زنی مسلمان شد و شوهر کافرش بر کفر خود باقی ماند زوجیتش از بین می‌رود و نمی‌تواند کنار او زندگی کند. مادر امیرالمؤمنین(علیه السلام) را که همه به‌طور مسلّم قبول دارند مسلمان بوده، چطور می‌شود این زن مسلمان تا آخر به عنوان زوجه ابوطالب در کنارش مانده باشد؟ پس این حرفی که اینها می‌زنند با آیات قرآن سازگاری ندارد.

وی بر ضرورت توجه به فهم دقیق تاریخ اسلام از دیدگاه اهل‌بیت تأکید کرد و گفت: این کاری است که مجمع جهانی که مزیّن به عنوان اهلبیت است می‌تواند انجام دهد. در همین همایش هم اگر از این زاویه وارد شویم که ببینیم اهل‌بیت راجع به تاریخ چه می‌گویند و چه مطالبی را دارند به نظرم یک گرایش و یک شاخه‌ی بزرگ علمی در تاریخ ایجاد می‌شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که شخص پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) عنایت خاص نسبت به ابوطالب داشتند، اظهار داشت: همچنین امیرالمؤمنین(علیه السلام) به ایشان عنایت خاص داشته، جنبه پدری سر جای خود محفوظ اما جنبه تأثیر و دفاع ایشان از پیامبر و حضور مؤثرشان در رشد اسلام، در توجّه امیر المؤمنین و اهل‌بیت(علیهم السلام) نسبت به ابوطالب نقش بسیار دارد. در نگاه همه کسانی که می‌خواهند از دید تحقیق واقعی وارد میدان شوند ایمان ابوطالب امری مسلم است و برای تحقیق باید سراغ مکارم و مراتب دیگر او بروند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: از منکرین ایمان ابوطالب می‌پرسیم چه چیزی به او انگیزه داده بود که دائماً از پیامبر حراست کند؟ طوری که وقتی فوت کرد پیامبر این تعبیر را فرمود که تا ابوطالب زنده بود قریش نتوانست به من اذیت و آزاری برساند، حتی در قضیه شعب ابی‌طالب هم که پیش آمد شاید خیلی از مردم این موضوع را ندانند، و فداکاری امیر‌المؤمنین و در بستر پیامبر خوابیدن را فقط در لیلة المبیت بدانند در حالیکه تاریخ ثبت کرده است در شعب ابی‌طالب، ابوطالب هر شب جای پیامبر را عوض می‌کرد و امیرالمؤمنین را به جای حضرت می‌خواباند، مبادا قریش بفهمند جای پیامبر کجاست و بخواهند او را از بین ببرند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: آیا این حد از مراقبت فقط عمل به وصیت عبدالمطلب بوده؟ یا یک عنایت و الهاماتی از طرف خدای تبارک و تعالی نسبت به ابوطالب بوده که درک کند این وجود استثنایی در تاریخ است و باید با همه وجود پیامبر را حفظ کند.

وی با تأکید بر این که بحث ایمان ابوطالب یک امر مسلم واضح است و نیاز به بحث ندارد، افزود: نقش حضرت ابوطالب در تحقق اسلام و زمینه‌سازی رسالت پیامبر(صلی الله علیه و آله) بسیار نقش بزرگی است و هنوز هم با این همه تحقیق و کتاب‌هایی که نوشته شده ابعاد مخلتفش باز و روشن نشده، خود قضیه شعب ابی‌طالب که یک بخشی از تاریخ حساس زندگی پیامبر است، امروز برای ما درس است، باید تمام جزئیات زندگی ابوطالب در دفاع از اسلام و شخص پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) روشن بشود و به عنوان الگو برای همه ما قرار بگیرد ان شاء‌الله.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تقدیر و تشکر از فعالیت های مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ابراز کرد: اینکه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) همت نموده از بزرگان جهان اسلام در معرفی ابعاد مختلف شخصیت حضرت ابوطالب کمک بگیرد شایسته تقدیر است چون ابوطالب یک شخصیت بزرگ و مربوط به هسته اولیه اسلام است. دنیای اسلام اعم از شیعه و سنی و همه مذاهب و گروه های مختلف باید به میدان بیایند و این بخش از تاریخ را خیلی روشن‌تر و دقیق‌تر تحقیق کرده و به جامعه بشری ارائه بدهند.

ارسال نظرات