۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۶۷۲۱۳۸
عمار انقلاب؛

تکریم همه مراجع؛ مهر تأییدی بر مجاهدت‌های علمی و عملی آیت الله مصباح

تکریم همه مراجع؛ مهر تأییدی بر مجاهدت‌های علمی و عملی آیت الله مصباح
اینکه از سنتی ترین فقهاء تا فیلسوف‌ترین آنها و اجتماعی ترین مرجع، علامه مصباح را تکریم کرده اند، آیا نشان از عملکرد درست ایشان ندارد؟

حجت الاسلام حسن غفاری فر عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره نسبت افراطی دادن به علامه مصباح یزدی از سوی برخی رسانه‌های معلوم الحال، گفت: با ولایت بودن معیاری برای سنجیدن افراد است و تأیید ولی را داشتن برای سلامت انسان کافی است و اگر بخواهیم عیار علامه مصباح را بسنجیم لازم نیست در کوچه و بازار به دنبال مؤیدی برای ایشان بیابیم و تأیید ایشان در کلام رهبر معظم انقلاب کافی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به انتشار کتابچه «مصباح عزیز» اشاره کرد و بیان داشت: رهبر معظم انقلاب خود یک فقیه و مرجع تقلید است، مسلط بر تاریخ، کلام، رجال و درایه، استاد تفسیر از جوانی و از شاگردان علامه طباطبائی در فلسفه و دارای ذائقه عرفان نظری و عملی، علاوه بر حمایت دانشی و عملیِ از علم فقه، از حامیان جدی فلسفه و مشرب فلسفی اند، تا بدانجا که علامه جوادی آملی در سخنانی می فرمایند اگر رهبر معظم انقلاب نبود خبری از رشد و بالندگی فلسفه در حوزه نبود.

وی افزود: در بعد انقلابی گری نیز در بین علمای حاضر از همه انقلابی تر هستند و از اولین های یاران امام(ره) هستند و ایشان با این همه ویژگی، عباراتی پرمضمونی در تجلیل از علامه مصباح به کار می برند، که جای تأمل و درنگ دارد.

حجت الاسلام غفاری فر تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب ایشان را مخلص و حق مدار خطاب می کنند؛ این را کسی بیان می کند که در علم و اخلاق خود سرآمد است و آیا یک انسان مخلص و حق مدار می تواند تندرو و افراطی باشد و در جای دیگر ایشان را فیلسوف خطاب می کنند در حالی که افراطی گری ناشی از کم خردی است. آیا به خردمند می شود نسبت تندروی داد؟

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: تحول خواهی از دیگر ویژگی هایی است که رهبر معظم انقلاب برای علامه مصباح برشمرده اند و آیت الله اعرافی که هم اکنون در حوزه پرچمدار تحول نظام آموزشی حوزه هستند، به حرکت تحولی در حوزه از سوی آیت الله مصباح اذعان می کند.

وی افزود: همه بزرگان شاگرد پروری را از دیگر ویژگی های علامه معرفی کرده اند؛ آیا اگر ایشان شاگردانی افراطی تربیت می کرد دلیلی داشت تا از شاگرد پروری ایشان تجلیل کنند؟ اینکه از سنتی ترین فقهاء همچون حضرت آیت الله صافی گلپایگانی تا فیلسوف ترین فقیه همچون حضرت آیت الله جوادی و اجتماعی ترین مرجع همچون حضرت آیت الله مکارم شیرازی ایشان را تکریم کرده اند، آیا نشان از عملکرد درست علامه مصباح ندارد؟

حجت الاسلام غفاری فر گفت: پیامبر اکرم(ص) علی بن ابیطالب(ع) را در دفاع از اسلام «اخشن فی ذات الله» معرفی می کند و اگر دفاع علامه از دین را به عنوان خشونت و افراطی گری و رادیکالیزم تعریف کنیم؛ همه علما را باید رادیکال بدانیم، چراکه همه مدافع دین اند.

وی با اشاره به شبهه ای که در مورد مشروعیت بخشی رأی مردم به ولی فقیه مطرح می شود اظهار داشت: اول اینکه برش قسمت هایی از نظریات بزرگان کار خیانت آلودی است و دوم اینکه این نظر امام بود که می فرمود این مردم و خبرگان رهبری نیستند که به ولی فقیه ولایت می دهند، بلکه ولایت فقیه مبنای کشفی دارد نه انتخابی و مردم تنها در کشف ولی فقیه مشارکت می کنند و نمی توانند به ولایت فقیه، مشروعیت ببخشند و ولایت برای فقیه از جانب خداست و به واسطه معصومین (ع) ابلاغ و اعطاء شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) بیان داشت: حضرت علامه جوادی آملی در این موضوع بیانی دقیق دارند با این مضمون که تکلیف بر ولی فقیه، در اعمال ولایت، بدون تولّی مردم منجّز و الزامی نمی شود اما این تولّی دلیل بر مشروعیت بخشی انتخاب مردم نیست، لذا مردم باید دنبال اصلح بروند و اگر چنین نکردند مرتکب حرام شده اند و امام خمینی(ره) همین نظر را داشتند.

حجت الاسلام غفاری فر گفت: ولی فقیه ظرفیت مردم را باید در نظر بگیرد از این رو امام رأی مردم به بنی صدر را می پذیرند، با اینکه مخالف وی بودند و می دانند که مردم نیاز به رشد اجتماعی دارند تا خودشان او را کنار بزنند بنابراین صبوری و هدایتگری کردند تا بنی صدر هدایت شود یا مردم عزلش کنند؛ اما امام تسلیم جوزدگی نشد، علامه مصباح هم، سال ۱۳۸۸ از رأی مردم دفاع کرد و هم، سال ۱۳۹۲ با رأی مردم مقابله نکرد.

وی اظهار داشت: مشکل برخی با علامه مصباح یزدی شفاف سخن گفتن ایشان در دفاع از مبانی اسلامی انقلاب است و برخلاف برخی دیگر در حوزه که مبهم و کلّی گوئی می کنند که هیچ فایده ای برای هدایت مردم ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) با اشاره به هجمه هایی که علیه بودجه مؤسسه امام خمینی(ره) می شود گفت: باید یک مقایسه علنی و رسانه ای بین بودجه مؤسسه امام خمینی (ره) و دیگر مراکز حوزوی مثل دانشگاه مفید، طلوع مهر، دانشگاه ادیان و مذاهب و دفتر تبلیغات اسلامی و مؤسسات دانشگاهی غیرحوزوی مثل دانشگاه علامه، تهران و بهشتی صورت گیرد و از طرفی این مؤسسات از نظر بودجه ملی و هم سایر منابع مالی و هم به لحاظ خروجی عملی و علمی با هم  مقایسه شوند که به نظر می رسد چنین مقایسه ای برای رفع شبهه مفید باشد./1399/ت302/ف

ارسال نظرات