۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۶۷۲۷۵۲
حاشیه جدید برای سریال مسأله‌دار؛

فیلمنامه «آقازاده» سرقتی بود؟

فیلمنامه «آقازاده» سرقتی بود؟
حاشیه تقریبا تبدیل به جزئی جدایی‌ناپذیر از سریال «آقازاده» شده است؛ اثری که از آن به عنوان نخستین تولید سازمان هنری رسانه‌ای اوج در عرصه شبکه نمایش خانگی یاد می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حاشیه تقریبا تبدیل به جزئی جدایی‌ناپذیر از سریال «آقازاده» شده است؛ اثری که از آن به عنوان نخستین تولید سازمان هنری رسانه‌ای اوج در عرصه شبکه نمایش خانگی یاد می‌شود اما تا این جای کار به اندازه مجموع پروژه‌هایی که اوج در حوزه‌های مختلف سینما، تلویزیون، مستند، تجسمی و... تولید کرده برای آن حاشیه داشته است. از پخش صحنه‌های بی‌سابقه اروتیک گرفته تا تخریب مکرر نمادهای مذهبی در سریالی که ظاهراً سازندگانی همسو با اهداف و معارف انقلاب داشت، باعث شد حساسیت‌ها نسبت به این سریال بیشتر شود، بویژه حساسیت جامعه مذهبی و انقلابی به این سریال مسأله‌دار و غیرمنزه بیشتر شد. 

در شماره‌های گذشته خود با استناد به این قبیل سکانس‌های مستهجن در این سریال و همین‌طور سیاه‌نمایی اپوزیسیونی نسبت به سیستم و ساختار حاکمیتی، انتقاداتی به این سریال وارد کرد اما پایان‌بندی این سریال نشان داد به غیر از مباحث اخلاقی، این سریال درگیر مباحث دیگر نیز شده است. مجموع این حواشی باعث شد این سوال مطرح شود که هدف سازندگان این سریال که توسط یک نهاد ارزشی منتشر شده، از به تصویر کشیدن انبوهی صحنه مستهجن، تخریب نهادهای مذهبی و القای فساد سیستماتیک در نظام جمهوری اسلامی چیست؟ اما این بار حاشیه‌ای عجیب‌تر و جنجالی‌تر گریبان «آقازاده» را گرفته است.

براساس برخی شنیده‌ها ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما و تلویزیون چارچوب و شاکله فیلمنامه سریال آقازاده را قبلا به نگارش درآورده بود و جالب اینکه طالبی فرآیند ساخت این سریال را شروع کرده بود. برخی شنیده‌های خبرنگار حاکی از این است که سناریوی ابوالقاسم طالبی نیز در اختیار تیم آنها بود. از سوی دیگر پرویز امینی، جامعه‌شناس در یادداشتی به نحوه روایت «آقازاده» از فساد در جامعه انتقاداتی را وارد کرده است. در بخشی از یادداشت او آمده است: «مجموعه نمایشی آقازاده در شبکه نمایش خانگی در ۲۹ قسمت به موضوع فساد، علی‌الخصوص فساد اقتصادی در ایران امروز پرداخته است. لُب لباب حرف این مجموعه نمایشی این است که فساد در کشور «خیلی خیلی خیلی ممکن» و «پیشگیری و فسادستیزی بسیار بسیار بسیار ناممکن» است.
 
با این تصویرسازی از فساد در ایران توسط مجموعه آقازاده که تهیه‌کننده و طراح کار آن (عنقا) بیان کرده است که این تنها 10 درصد واقعیت فساد در کشور است، طبیعی است این جمع‌بندی شکل بگیرد که فساد بسیار بسیار بسیار ممکن و پیشگیری و فسادستیزی خیلی خیلی خیلی ناممکن است». به هر حال باید منتظر ماند و دید حواشی عجیب و غریب پیرامون سریال «آقازاده» تا به کجا ادامه خواهد داشت و واکنش سازندگان این سریال به حاشیه جدید این سریال چگونه خواهد بود.
ارسال نظرات