۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۶۷۲۸۱۳
آیت الله اعرافی خبر داد؛

تأسیس مجتمع‌های تخصصی آموزشی و پژوهشی در دستور کار حوزه

تأسیس مجتمع‌های تخصصی آموزشی و پژوهشی در دستور کار حوزه
مدیر حوزه های علمیه حرکت به سمت تأسیس مجتمع‌های تخصصی آموزشی و پژوهشی را از رویکردهای پیش روی حوزه‌های علمیه برشمرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در دیدار اعضای مؤسسه آوای توحید، با بیان این که علی رغم گذشت ۱۰۰ سال از بازتأسیس حوزه علمیه قم هنوز ذخایر زیادی برای عرضه وجود دارد، اظهار داشت: موسوعه ای که در بردارنده تطورات حوزه های دانشی و علمی حوزه های علمیه باشد، تدوین خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با تأکید بر این که حوزه های علمیه در ۱۶ قلمرو دانشی از ذخایر عظیمی برخوردار است، تصریح کرد: در هر جای دنیا اگر منطق درست مطالب اسلامی در قالب بن‌مایه های عقلی ارائه گردد خواهان زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه در عرصه های عرضه، فراوری، بازپروری و بازتولید با ضعف های زیادی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: بازپروری و عرضه جذاب، عنصر مهمی است که هنوز بدان توجه چندانی صورت نگرفته است. حوزه های علمیه از ظرفیت والایی برخوردار است و ارائه آن نیازمند توجه به ادبیات جدید و شیوه نوین است.

آیت الله اعرافی بر اهمیت جایگاه ادبیات کار و نوع گفتمان و منطق ارائه مباحث تأکید نمود و ابراز داشت: فراوری، گفتمان سازی و شیوه ارائه اگر با محتوای قوی در هم آمیزد، تأثیرات فراوانی را در جامعه ایجاد خواهد نمود.

وی نهایی شدن چهلمین نسخه درختواره رشته های حوزه که ۱۶ حوزه دانشی را در قالب ۴۰۰ رشته و گرایش مقطع پوشش می دهد را تنها یکی از ۱۰۰ طرح و چشم انداز حوزه های علمیه دانست و اذعان داشت: بازبینی این طرح در مراکز تخصصی فرهنگی، آموزشی و فرهنگی و بازخورد آن با رسالت ها و وظایف و ارائه نظرات، می‌تواند در بهبود عملیاتی‌سازی الزامات موثر باشد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بر ظرفیت دوره های کوتاه مدت و پودمانی تأکید نمود و خاطرنشان کرد: توجه به الزامات مهارتی طلاب و روحانیون را می توان با برگزاری دوره های کوتاه مدت پودمانی پوشش داد.

وی ضمن تأکید بر اولویت بخشی به زیرساخت ها در حوزه‌های علمیه، حرکت به سمت تاسیس مجتمع های تخصصی آموزشی و پژوهشی را از رویکردهای پیش روی حوزه‌های علمیه برشمرد و تصریح کرد: برخورداری از برنامه میان مدت و بلند مدت دقیق از پیش نیازهای فعالان فرهنگی، آموزشی و پژوهشی در عصر کنونی است؛ مراکز دینی باید دورنمای کار را دقیق روشن نموده، در قلمروهای تخصصی تمرکز بیشتری داشته باشند.

در ابتدای این دیدار محمد رضا حیدری گزارشی از برنامه‌های مؤسسه آوای توحید ارائه داد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
تنها راه نجات کشور = اطاعت از رهبری
0
0