۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۶۷۲۸۳۷
آیت الله اعرافی:

نیازمند متن جامع علمی ناظر به سطوح مختلف حوزوی و دانشگاهی هستیم

نیازمند متن جامع علمی ناظر به سطوح مختلف حوزوی و دانشگاهی هستیم
مدیر حوزه های علمیه گفت: نیازمند متن جامع علمی ناظر به سطوح مختلف حوزوی، دانشگاهی و نسل جوان هستیم؛ باید یکی از خروجی‌های همایش حضرت ابوطالب(ع) ارائه متن علمی فاخر باشد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در دیدار اعضای دبیرخانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت فاطمه زهرا(س)، بر ارائه آثار فاخر محققانه در رابطه به سیره حضرت ابوطالب(ع) تأکید نمود و اذعان داشت: از مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و کسانی که این کار بسیار شریف را دنبال می کنند تقدیر و تشکر می کنم.

مدیر حوزه‌های علمیه همکاری برای برگزاری همایش ابوطالب(ع) را وظیفه دینی، شرعی و اسلامی دانست و اذعان داشت: ورود در این موضوعات باید از دو منظر درون شیعی  و کلان امت اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که طراحی ها باید ناظر بر تحکیم عقاید، تقویت اشعار و پاسخ به شبهات صورت گیرد و دبیرخانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)، باید رویکرد راهبردی، فعال و فراگیر و غیر اختلاف بر انگیز را سرلوحه کار خود قرار دهد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که این همایش مبارک، باید نقطه عطفی بر باز شدن چتر معنوی شخصیت حضرت ابوطالب(ع) بر جامعه باشد، خاطرنشان کرد: این که سخن خود را از بیان دیگران برگیرید، کار بسیار مبارکی است؛ همیاری با شعار و بزرگان و دریافت نظریات متنوع تفکر و سبک حضرت ابوطالب را باز و حساسیت ها را کاهش خواهد داد.

وی حضرت ابوطالب(ع) را نمادی از مجموعه فضیلت ها دانست که در برهه‌ای تاریخی نقشی راهبردی را ایفا نموده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این که حضرت ابوطالب نقش کلیدی را درتاریخ ایفا نموده، بر همه امت اسلام حق دارد.

آیت الله اعرافی بر دایره نقش آفرینی سیره ابوطالب در صیانت از پیامبر(ص) و درخشش اسلام اشاره نمود و ابراز داشت: نیازمند متن جامع علمی ناظر به سطوح مختلف حوزوی، دانشگاهی و نسل جوان هستیم. باید یکی از خروجی های این همایش ارائه متن علمی فاخر برای حوزویان، دانشگاهیان و جوانان باشد.

وی بر فعال سازی انجمن شعر و ادب در حوزه های علمیه اشاره نمود و با بیان این که آشنا سازی نسل جوان حوزه با شعر و ادب فارسی و عربی از رسالت های مهم این مجموعه است، خاطرنشان کرد: دبیرخانه همایش می تواند از ظرفیت این مجموعه بهره برداری نماید.

آیت الله اعرافی بر بهره‌گیری از ظرفیت رشته و گرایش‌های حوزوی تأکید نمود و ابراز داشت: مجموعه محتواهای فاخر را می توان در قالب سرفصل‌ها در متون آموزشی و تحصیلی ارائه نمود.

وی ضمن تأکید بر توجه به ظرفیت میلیون ها مخاطب آموزش و پرورش و دانشگاه، تصریح کرد: امروز به دلایل مختلف ۲۰۰ هزار جامعه دانشگاهی داریم که در ۴۵ رشته حوزوی در دانشگاه تحصیل نموده‌اند؛ به اندازه جامعه روحانی حوزوی، تحصیل کرده دانشگاهی داریم که در رشته های مشترک تحصیل نموده اند. که می تواند ظرفیت عظیمی را در گستره مخاطبانی ایجاد نماید.

بحث پایان نامه‌های حوزوی و گفتمان سازی و نشر آن در بدنه حوزه های علمیه از دیگر تأکیدات آیت الله اعرافی بود.

حجت الاسلام احمدی تبار، قائم مقام مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)، نیز در این دیدار با بیان این که این همایش به صورت تلفیقی و مجازی و حضوری برگزار خواهد شد، اظهار داشت: برای حل مسئله حضرت ابوطالب در جهان اسلام سراغ برادران اهل سنت حرکت نموده، آثاری در رابطه با حضرت ابوطالب(ع) پیدا نمودیم.

وی با بیان این که مقالات خوبی از شبه قاره هند و علمای کوفی و صوفی این منطقه دریافت شده است، اظهار داشت: در این مدت آثار ارزشمندی از سوی شخصیت ها و علمای دینی قاره آفریقا و کشورهای سوریه و لبنان دریافت شده است.

حجت الاسلام احمدی تبار تقویت ارتباط با دانشگاهای کشور را از رویکردهای نوین دبیرخانه همایش ابوطالب(علیه السلام) دانست و اذعان داشت: با دانشگاه های برجسته کشورهای عربی ـ اسلامی به ویژه الازهر مصر همکاری تنگاتنگی را رقم زده، از ظرفیت مستشرقینی که در موضوع حضرت ابوطالب(ع) کار کرده اند استفاده نموده ایم.

وی با بیان این که مصاحبه هایی نیز با برخی از چهره های علمی صورت گرفته، در حاشیه همایش و در شبکه های تلویزیونی داخل و خارج از کشور ارائه خواهد شد، تصریح کرد: مقالات دریافتی دبیرخانه همایش به نحوی بی‌شمار است که در صورت چاپ، بیش از ۳۰ جلد کتاب در رابطه با سیره و شخصیت حضرت ابوطالب(ع) منتشر می گردد.

حجت الاسلام احمدی تبار جایزه ابوطالب(ع) را از اقدامات دبیرخانه همایش توصیف نمود و اذعان داشت: فیلم کوتاه در رابطه با حضرت ابوطالب و ترجمه اشعار ایشان به زبان های مختلف از دیگر رویکردهای این دبیرخانه به شمار می رود.

حجت الاسلام حائری از اعضای ستاد برگزاری همایش نیز در ادامه این دیدار با بیان این که شیعه به صورت منفعلانه در موضوع حضرت ابوطالب ورود نموده است، ابراز داشت: متأسفانه غالب آثاری که وجود دارد ایمان حداقلی را برای حضرت ابوطالب ذکر نموده‌اند و کتابهایی که در رابطه با ایشان به رشته تحریر در آمده، "موضوعی" بوده به صورت کتاب جامع نمی‌توان بدان‌ها استناد نمود.

وی افزود: در ابعاد مختلف، سعی نموده ایم تا خروجی همایش را به سمت ارائه کتاب جامع حرکت داده، نگاه اطلسی به شخصیت حضرت ابوطالب(ع) داشته باشیم؛ بر اساس برنامه ریزی ها قرار شده تا حدود ۴۰ نشست علمی در شهرها و کشورهای مختلف برگزار و جامعه مخاطب در بعد علمی را افزایش داده، پیوند جامعه علمی حوزوی و دانشگاهی با حضرت ابوطالب را به منصه ظهور برسانیم./998/د101/ف

ارسال نظرات