۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۶۷۳۲۸۳
رییس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه تبیین کرد؛

توقف در سطح تبیین مبانی؛‌ مشکل امروز علوم انسانی

توقف در سطح تبیین مبانی؛‌ مشکل امروز علوم انسانی
حجت‌ا‌لاسلام یوسفی گفت: تنها بحث مبانی نیست که بدان بپردازیم و به امتداد بحث توجه نداشته باشیم و این یکی از مشکلات اصلی در بحث علوم انسانی است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدعلی یوسفی، استاد ناظر سیاست‌گذاری یارانه انرژی در ایران با اشاره به بحث عدالت در اقتصاد گفت: عدالت یکی از مسائل اساسی اسلام پس از اصول دین و مبانی هستی شناختی ما است.

وی افزود: رسالتی که در این حوزه‌ها و در این بخش‌ها داریم، تنها توجه به مبانی نیست و مبانی یک بخشی از کارهایی است که ما باید انجام دهیم.

مشکل علوم انسانی ما، باقی ماندن در مبانی است

رییس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه مسأله توجه به مفاهیم تولید شده از مبانی را بسیار دارای اهمیت دانست و اظهار داشت: بسیاری از مفاهیم در عرصه علوم اجتماعی و اقتصادی، مفاهیم ارزش محور هستند که این مفاهیم در جهت‌دهی علوم انسانی در اذهان، فوق العاده اثر گذار هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از این مفاهیم مشترک لفظی هستند و بر اساس مبانی ما، مفهومی مشخص و بر اساس مبانی دیگران نیز مفهوم دیگری دارند که از درون آن مفاهیم، مؤلفه‌های آن حوزه و آن عرصه استخراج می‌شود و در مرحله بعد از درون مؤلفه‌ها شاخص سازی صورت می‌گیرد و سنجه‌هایی مشخص می‌شود.

مشکل علوم انسانی ما، باقی ماندن در مبانی است

حجت‌الاسلام یوسفی با اشاره به عدالت و اقتصاد مقاومتی در مبانی رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی دارای مؤلفه‌ها و سیاست‌هایی است و این بر اساس یک مبانی است که رهبر انقلاب آن را بیان کرده‌اند. 

وی ادامه داد: ما بر اساس آن مبانی می‌آییم اقتصاد مقاومتی را در یک بند تعریف می‌کنیم و به دنبال این تعریف، مؤلفه‌های آن را استخراج می‌کنیم و به‌دنبال آن نیز شاخصه‌هایش را استخراج می‌کنیم و حتی اگر ببینیم که شاخصه‌ها و سنجش‌ها اشکالی دارد، مبتنی بر مؤلفه‌ها باید شاخص‌ها و سنجش‌های صحیح را استخراج کنیم. پس تنها بحث مبانی نیست که بدان بپردازیم و به امتداد بحث توجه نداشته باشیم و این یکی از مشکلات اصلی در بحث علوم انسانی است.

مشکل علوم انسانی ما، باقی ماندن در مبانی است

رییس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه با اشاره به بحث عدالت در اقتصاد اسلامی گفت: ما در اقتصاد اسلامی، عدالت اقتصادی را به رعایت حقوق اقتصادی افراد نسبت به ثروت و درآمدهای جامعه تعریف می‌کنیم. در هر جامعه‌ای اگر توزیع عادلانه ثروت اتفاق نیفتد، هرگز فقر در آن جامعه ریشه کن نخواهد شد.

وی افزود: به دلیل اتفاق افتادن تمرکز ثروت در چنین جامعه‌ای، هیچگاه فقر از بین نخواهد رفت؛ چرا که شکاف اجتماعی نهادینه می‌شود. بنابراین این بحث خیلی دارای اهمیت است؛ در اقتصاد برای محقق شدن این مسأله، افراد باید نسبت به کار و تلاشی که انجام می‌دهند، معیار بهره‌مندی، کار و تلاش و نیاز را در نظر بگیرند./پ202/ف

خبرنگار: محمدحسین کتابی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات