۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۷۳۷۰۷

اخبار امیدبخش از واکسن‌های ایرانی کرونا

اخبار امیدبخش از واکسن‌های ایرانی کرونا
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ارتباط با تازه ترین نتایج تولید واکسن کرونا در کشور، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، علیرضا رئیسی، در گفتگو با بخش خبری شبکه یک سیما، گفت: تا ۱۰ روز آینده مرحله اول انسانی واکسن ساخت ستاد اجرایی فرمان امام به پایان می‌رسد اگر سازمان غذا و دارو نتایج آزمایش‌های این واکسن را تأیید کند اوایل اسفند ۹۹ مرحله دوم آزمایش روی این واکسن آغاز خواهد شد.

وی افزود: با توجه به وضع اضطراری موجود در دنیا، مراحل ۲ و ۳ این بررسی‌ها امکان ادغام دارند، پس از ۴۵ روز ادغام و آغاز مرحله دوم و سوم آزمایش‌ها به اتمام خواهد رسید و در صورت صدور تائیدیه سازمان غذا و دارو، در اواسط اردیبهشت ۹۹ مرحله تولید انبوه این واکسن آغاز خواهد شد.

رئیسی، مؤثر واقع شدن واکسن ایرانی روی ۳ داوطلب که دارای ویروس جهش یافته انگلیسی بودند به عنوان خبری خوش اعلام کرد و ادامه داد: در تولید این واکسن از نوعی ویروس غیرفعال شده بهره گیری شده که تا این لحظه مؤثر واقع شده است.

وی همچنین افزود: واکسنی که سرم سازی رازی در دست تولید دارد وارد فاز انسانی خواهد شد.

رئیسی در خصوص تولید واکسن مشترک ایران و کوبا گفت: واکسن فاستور بسیار امید بخش است. این واکسن فاز یک خود را در کوبا گذرانده و مراحل ۲ و ۳ را در ایران سپری خواهد کرد که پس از آن به تولید انبوه خواهد رسید.

وی از امید بخش بودن واکسنی که در وزارت دفاع در حال بررسی و آزمایش است، خبر داد و افزود: امیدواریم که این واکسن هم بتواند مجوز ورود به مرحله انسانی را دریافت نماید.

رئیسی گفت: در دنیا FDA متولی ارائه تائیدیه دارو و واکسن است در کشور ما هم اگر سازمان غذا و دارو واکسنی را تائید نماید برای ما حکم تائید نهایی را خواهد داشت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در صورت ورود اولین محموله واکسن با در نظر گرفتن اولویت بندی‌های تعیین شده، پیش از پایان سال جاری مرحله اول تزریق را شروع می‌کنیم.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات