۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۶۷۳۷۵۳
آیت الله اعرافی:

ورزش می‌تواند ابزاری برای فرهنگ سازی و تبلیغ دینی باشد

ورزش می‌تواند ابزاری برای فرهنگ سازی و تبلیغ دینی باشد
آیت الله اعرافی گفت: حوزه باید ورزش را به عنوان یک نهاد خوب بشناسد و ابعاد و عرصه‌های مختلف آن را بداند و همگان نسبت به این مقوله یک نگاه جامع و کلان داشته باشند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در نشست صمیمی ورزشکاران حوزوی با مدیر حوزه های علمیه که در ساختمان ۳۱۳ مسجد مقدس جمکران برگزار شد، به تبیین اهمیت نشر ورزش و فرهنگ جوانمردی در حوزه پرداخت و گفت: نگاه من به ورزش کاملا استراتژیک و بنیادین است و من در این سالها همواره به مقوله ورزش اهمیت داده ام.

اهمیت و جایگاه ورزشکاران حوزوی

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه ورزشکاران حوزوی در رشته های گوناگون خطاب به آنان گفت: شما سرمایه های بسیار ارزشمند و دارای قدرت اثرگذاری و نقش آفرین می دانم و امیدوارم این نشست سرآغاز تصمیم های جدی تر باشد.

نسبت حوزه و ورزش 

وی با طرح این سوال که اساسا حوزه و ورزش چه نسبتی دارد؟ خاطر نشان ساخت: ورزش امروزه برخلاف گذشته یک نهاد اجتماعی می باشد و امروزه احکام خاص خودش را دارد و در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و تمدنی جایگاه مهمی دارد.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: حوزه باید ورزش را به عنوان یک نهاد خوب بشناسد و ابعاد و عرصه های مختلف آن را بداند و همگان نسبت به این مقوله یک نگاه جامع و کلان داشته باشند.

زوایای مختلفی که حوزه می تواند به ورزش بپردازد

مدیر حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: حوزه از دو زاویه باید دایره دانش ها و علوم را به سمت علوم ورزشی گسترش دهد؛ اولین زاویه قلمرو دانش های موضوعی است لذا باید فلسفه ورزش را دانست؛ زاویه دوم نیز قلمرو فقه ورزش است که شایسته است قلمرو فقه در عرصه ورزش و سلامت فعال تر شود.

امام جمعه قم گفت: مباحث پژوهشی ورزش در قلمرو پایان نامه ها و مجلات و تحقیقات حوزوی می تواند منعکس شود و در مورد عرصه های مختلف آن کارهای پژوهشی جدی صورت گیرد.

ورزش ابزار برای فرهنگ سازی

آیت الله اعرافی تاکید کرد: ورزش به مثابه یک میدان و ابزار برای فرهنگ سازی و تبلیغ باید مدنظر جریانات تبلیغی حوزه باشد و حوزه و حوزویان ورزشکار ما از جهات مختلف الگوی اخلاقی و رفتاری برای سایر ورزشکاران جامعه باشند.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های انجام گرفته در مدیریت حوزه گفت: نظام رشته ای حوزه یکی  از اسناد کلان تدوین شده است؛ درختواره دانشی حوزه که با کمک و مشورت بیش از ۶۰۰ استاد حوزه طراحی شده است.

تدوین برنامه ۵ ساله حوزه

مدیر حوزه های علمیه ترسیم نظامات جامع، ارائه چشم انداز و منشورهای حوزوی را مورد توجه قرار داد و با بیان این که حوزه های علمیه برنامه ۵ ساله میان مدت نیز تدوین نموده است، اظهار داشت: برنامه میان مدت حوزه های علمیه با ذکر شاخص های راهبردی در ۴۰ مضمون و ۹۰۰ ردیف برنامه‌ای تدوین شده است.

وی با اشاره به این که ذیل این اسناد بلند مدت و ۵ ساله، بیش از ۱۰۰ طرح بسیار مهم و تحولی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: کارویژه روحانیت در عصر جدید، طرح آمایش حوزه‌های علمیه کشور، عقد و پیگیری تفاهم‌نامه‌ها و برنامه‌های مشترک، درختواره رشته‌های حوزه، توسعه فقه معاصر ناظر به مسائل جدید، طرح هدایت علمی، منابع پایدار حوزه، هوش مصنوعی و اجتهاد و... از مهمترین این طرح ها به شمار می رود.

طرح آمایش حوزه و توجه به مقوله ورزش در آن

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: طرح آمایش حوزه از جمله طرح‌هایی است که در آن از میان ۲۰۰ کارویژه روحانیت بر ۵۰ کارویژه اصلی تمرکز و در افق ۲۰ ساله هدفگذاری‌های عملیاتی را برای تک‌ تک این کارویژه‌ها در نظر گرفته شده است و در این کارویژه ها و اسناد بالادستی به مقوله ورزش نیز توجه جدی شده است.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: همه فعالیت های گسترده حوزه علمیه در سال های اخیر در حالی است که بودجه حوزه نصف شده است و همه کارهایی که انجام دادیم با مددالهی و فعالیت جهادی انجام شد. این درحالی است که با کم شدن ۲۰۰ نفر از نیروهای حوزه، فعالیت های زیادی نیز به معاونت های مختلف حوزه افزوده شده است.

خاطر نشان می شود: در ابتدای این نشست تنی چند از طلاب و فضلای ورزشکار حوزوی و مسئولین این عرصه به بیان دیدگاه های خود پیرامون ورزش و اهمیت نشر و گسترش آن در میان مدارس علمیه و چالش های فراروی این مقوله پرداختند./998/د101/ف

ارسال نظرات