مدرسه؛ یکی از سنگرهای مهم عرصه جهاد/ تربیت کودک مساوی است با ادامه انقلاب
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در استان البرز و امامجمعه کرج، نشست کمیته همکاری حوزههای علمیه و آموزشوپرورش استان البرز به ریاست آیتالله حسینی همدانی و با حضور علیرضا حاجیان زاده رئیس ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزشوپرورش کشور و سایر اعضا بهصورت ویدیو کنفرانس در سالن جلسات اداره کل آموزشوپرورش استان البرز برگزار شد.
امامجمعه کرج در این جلسه با تأکید بر اینکه کار در حوزه کودک بسیار تخصصی و اساسی، عنوان کرد: چهلوچند سال از انقلاب میگذرد و دائماً عنوان کودک و نوجوان در کنار هم بهکاربرده میشود درصورتیکه تاکنون کار منسجمِ تعریفشدهِ دقیقِ منظمی راجع به کودکان صورت نگرفته است.
آیتالله حسینی همدانی در ادامه افزود: متأسفانه بازی، کتاب و مسائلی که مشخصاً مربوط به حوزه کودک میشوند دارای نواقص بسیاری هستند و مربی تخصصی حوزه کودک نیز تربیت نکردهایم.
وی در بخش دیگری به معنی واژه «تربیت» از دیدگاه اسلامی پرداخت و تصریح کرد: تربیت یعنی به فعلیت رساندن قوای انسان و استعدادهایی که دارد و ایجاد تعادل و هماهنگی بین آن استعدادها تا رسیدن به کمال مطلوب که همان قرب الی الله است.
نماینده ولیفقیه در استان البرز در ادامه خاطرنشان ساخت: هدف از تربیت رساندن انسان به کمال و تحویل انسانی موحد و توحید محور به جامعه است.
آیتالله حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش رهبر معظم انقلاب به اشاره به مأموریتهای اصلی آموزشوپرورش در این سند، گفت: در بخشی از این سند آمده است که «وزارت آموزشوپرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ساحتهای تعلیم و تربیت، قوامبخش فرهنگ عمومی و تعالیبخش جامعه اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانواده، نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی است.»
وی با تأکید بر اینکه «سند تحول بنیادین آموزشوپرورش» و «بیانیه گام دوم» رهبر معظم انقلاب نقشه راه و چشمانداز آموزشوپرورش هستند، گفت: در این امر کمیته همکاری حوزههای علمیه و آموزشوپرورش پشتیبانیکننده این مسیر است و لذا مسیری که طی میشود باید به این سمت باشد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش دیگری به بیان ویژگیهای دانشآموز طراز «گام دوم» انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: دانشآموز طراز در گام دوم در حوزه علمی باید خلاق، مبتکر، نوآور و ایده پرداز باشد و در حوزه اخلاقی نیز باید خوشخلق، خوش نطق، بااخلاق و اهل تعاملات اجتماعی باشد.
آیتالله حسینی همدانی ضمن اظهار تأسف از اینکه تاکنون گامی بلند در جهت دستیابی به چشمانداز واقعی آموزشوپرورش صورت نگرفته است، گفت: اوضاع فعلی بهخوبی نشان دهند این امر است.
وی در بخش دیگری با تأکید بر توجه به آموزش و انتخاب معلمان و مربیان، بیان داشت: در نظام تعلیم و تربیت علاوه بر تسلط بر موضوع آموزش مربوطه، رفتار و شیوه عملکرد معلم و مربی نیز مهم است لذا در گزینش و آموزش معلمان باید به این امر توجه ویژهای نمود.
رئیس ستاد امربهمعروف و نهی از منکر استان البرز در بخش دیگری با تأکید بر اینکه ما در جنگ نرم فرهنگی و اعتقادی هستیم، بیان داشت: دشمن با تمام قوا و انواع شیوههای جنگی سعی میکند به پایههای اعتقادی و دینی ما خدشه وارد کند.
آیتالله حسینی همدانی با اشاره به جایگاه معلمان و مربیان در این جنگ نرم اعتقادی، تأکید کرد: تربیتمعلم و مربی و آشنایی آنان با شبهات جز سرمایهگذاریهاست.
وی در بخش دیگری ضمن معرفی کتاب تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی رحمهالله علیه، پیشنهاد داد: خوب است این کتاب به معلمان و مربیانی که میخواهند وارد این عرصه شوند معرفی و هدیه داده شود.
رئیس کمیته همکاری حوزههای علمیه و آموزشوپرورش استان البرز در خاتمه با تأکید بر اینکه یکی از سنگرهای مهم عرصه جهاد مدارس است، اظهار داشت: تربیت کودک مساوی با ادامه انقلاب است.