۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۷۳۹۶۱
آیت الله فاضل لنکرانی:

رشته فاطمه شناسی در مراکز علمی ایجاد شود

رشته فاطمه شناسی در مراکز علمی ایجاد شود
استاد حوزه با بیان اینکه تا فاطمه را نشناسیم عاشورا را نشناخته و تا عاشورا را نشناسیم انقلاب خودمان را نمی‌فهمیم، گفت: رشته‌ای به نام فاطمه شناسی در مراکز علمی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و میلاد امام خمینی(قدس سره) و دهه فجر انقلاب اسلامی که در نمازخانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با قرائت آیه «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ما بِصاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ»، اظهار داشت: مقام فاطمه زهرا (س) نزد خداوند در کنار و هم‌وزن خود قرآن کریم است.

وی با بیان این که تاکنون بشر و حتی مسلمان‌ها حضرت زهرا(س) را نشناخته‌اند و حقیقت او را درنیافته‌اند، گفت: بر حسب اعتقادات ما مقام این بانوی بزرگوار تا قیامت هم شناخته نخواهد شد، این مجرد یک ادعا نیست، بلکه یک حقیقت است و این مبالغه نیست بلکه یک واقعیت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: براساس روایات معتبره بین فریقین پیامبر(صلّی الله علیه و آله) وقتی می‌فرماید «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي»،(2) و فاطمه زهرا(علیها السلام) را هم از زمره این عترت قرار می‌دهد معلوم می‌شود که قدر و ارزش فاطمه زهرا (علیها السلام) چنان بالا است که پیامبر او را عِدل قرآن قرار داده است.

فضائل حضرت زهرا در مقابل مصائبش قابل مقایسه نیست

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: یا آن روایت معروف دیگر که می‌فرماید «لَوْ لَا أَنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) لِفَاطِمَةَ مَا كَانَ لَهَا كُفْوٌ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ مِنْ آدَمَ وَ مَنْ دُونَهُ»،(3) تعبیر خیلی عجیبی است. اگر خداوند امیرالمؤمنین را برای همسری فاطمه زهرا خلق نکرده بود از میان اولین و آخرین کفوی برای حضرت زهرا پیدا نمی‌شد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به تبیین و واکاوی واژه کفو پرداخت و ابراز کرد: حالا این کفو فقط کفو در برخی از امور نیست، کفو در مراتب هم هست یعنی آن مراتبی که امیرالمؤمنین(علیه‌‌السلام) داشت، شامل فاطمه زهرا(علیها السلام) هم می‌شود، اگر می‌گوئیم «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِي»،(4) به همین ملاک می‌توان گفت «فاطمة مع الحق و الحق مع فاطمة»، این ارزش این بانو است و واقعاً باید در یک جمله بگوییم او شناخته نشد و شناخته هم نخواهد شد.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که خداوند عظمت ویژه ای در وجود شریف حضرت زهرا(س) به ودیعه گذاشته است، گفت: حتی بر حسب تعبیر برخی روایات اطاعت از آن حضرت بر تمام آنچه که خدا خلق کرده واجب است. «لَقَدْ كَانَتَ‏ عليها السلام مَفْرُوضَة الطَّاعَة عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس وَ الطَّيْرِ وَ الْوَحْشِ وَ اَلاَنبياء وَ الْمَلَائِكَةُ»،(5) حضرت بر تمام این شش گروهی که در این روایت ذکر شده‌اند مفروضة الطاعة هستند.

وی تصریح کرد: ما اصلاً قدرت درک چگونگی اطاعت انبیاء و ملائکه، إنس، جن، طیور و وحوش از آن حضرت را نداریم. انسان فقط باید تأمل کند و از خود این ذات مقدسه استمداد کند که کمی خودش را به او بشناساند تا بتواند قدری معرفت به حضرتش پیدا کند.

رشته‌ای به نام فاطمه شناسی در مراکز علمی حوزوی و دانشگاه‌ها ایجاد شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که فضائل این بانو در مقابل مصائبش قابل مقایسه نیست، بیان کرد: در کنار مصائبی که باید همیشه به آن توجه داشته باشیم و کوچک‌ترین تردیدی در ظلم‌هایی که به این بانو شد نباید داشته باشیم، لازم است به فضائل حضرت هم بیشتر توجه کنیم و تلاش کنیم رشته‌ای به نام فاطمه شناسی در مراکز علمی حوزوی و دانشگاه‌ها ایجاد شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مرحوم آقای صالحی خوانساری یک روز به من گفت اگر بتوانید یک درس خارج برای فهم و تحلیل روایات مربوط به فاطمه زهرا(علیها السلام) بگذارید بسیار بجاست، و حرف درستی می‌زد. اینقدر این روایات مطلب دارد که با ده جلسه و یک سال و دو سال انسان نمی‌تواند بگوید به پایان مطلب رسیدیم.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که یکی از خدمات بزرگ علمای امامیه این است که تا حدی این وجود نورانی را درک کرده و به بشر معرفی کرده‌اند، افزود: در همین عصر تعابیری که امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) راجع به فاطمه زهرا(علیها السلام) دارد تعابیر بسیار عجیبی است، مثل این عبارت که من هیچ فضیلتی را بالاتر از این سراغ ندارم که بعد از فوت پیامبر(ص) جبرئیل خدمت فاطمه زهرا می‌آمد و اخبار آینده را بر حضرت می‌گفت. و بعد می‌فرمود اگر تناسب بین وارد و مورود نباشد، اگر تناسب روحی و نفسانی بین جبرئیل و فاطمه نباشد این نزول و این تشرف معنا ندارد، این تعبیر را در کلام کدام یک از علمای مذاهب دیگر سراغ داریم؟ یا همین چندی پیش سخنرانی‌ای از رهبری معظم انقلاب که سال‌های قبل از پیروزی انقلاب ایراد فرموده‌ بود را شنیدم، آنقدر زیبا و دقیق راجع به فاطمه زهرا(علیها السلام) صحبت کرد که می‌خواستم بار دیگر آن را گوش بدهم.

ما انقلاب خودمان را از عاشورا می‌دانیم؛ تا فاطمه را نشناسیم عاشورا را نمی‌شناسیم

وی با اشاره به سخنان و تعابیر مراجع بزرگوار راجع به فاطمه زهرا(علیها السلام)، اظهار داشت: حوزه‌ها باید در کلمات این بزرگان تأمل کنند، ما طلبه‌ها باید ببینیم بزرگان و مراجع ما، راجع به فاطمه زهرا(علیها السلام) چه توجّه و عنایتی داشته‌اند، وقتی در سنّ حدود صد سالگی با پای برهنه در دسته عزاداری حاضر می‌شود تا ارادت و اعتقاد خودش را به این بی‌بی ابراز کند این یک امر عادی سطحی تشریفاتی ظاهری نیست، کشف از این می‌کند که مسئله خیلی اهمیت دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که ما انقلاب خودمان را از عاشورا می‌دانیم، ریشه عاشورا را هم در سقیفه و آن ظلم‌هایی که بر فاطمه زهرا(علیها السلام) وارد شد می‌دانیم، گفت: پس تا فاطمه را نشناسیم عاشورا را نمی‌شناسیم، تا عاشورا را نشناسیم انقلاب خودمان را نمی‌فهمیم چه بوده و چه ریشه‌ای دارد.

گفتنی است، در این مراسم که با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد؛ اساتید و طلاب و کارکنان و طلاب مدرسه قرآن محوری مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام حضور داشتند.

ارسال نظرات