۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۶۷۴۰۷۳
آیت الله محمدی عراقی عنوان کرد؛

«تهذیب» و «تحول در فقه»؛ شاخصه‌های تقویت کننده حوزه انقلابی

«تهذیب» و «تحول در فقه»؛ شاخصه‌های تقویت کننده حوزه انقلابی
مسؤول دفتر مقام معظم رهبری در قم به تشریح نقش اساتید در تقویت حوزه انقلابی پرداخت و تهذیب و تحول در فقه را از شاخصه‌های مهم این موضوع دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمود محمدی عراقی مسؤول دفتر مقام معظم رهبری در قم عصر امروز در نخستین محمع اساتید حوزه علمیه مشکات با محوریت «نقش اساتید در تقویت حوزه انقلابی» که در حسینیه حضرت امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و تبریک میلاد با سعاددت حضرت صدیقه طاهره(س) و با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در رابطه تعلیم و تعلم و عمل به تعالیم دین به تبیین نقش علما و فضلا در تقویت حوزه انقلابی پرداخت.

وی سیره علمی و عملی آیت الله مصباح یزدی را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه اخلاص جوهره اصلی شخصیت علمی و عملی ایشان بود، ادامه داد: رمز و راز موفقیت آیت الله مصباح یزدی «اخلاص» و برای خداوند عمل کردن بود.

آیت الله محمدی عراقی با اشاره به ضرورت رعایت اخلاص از سوی حوزویان ابراز کرد: امروز حوزویان باید این شاخصه بزرگ را در وجود خود رشد دهند تا قله های بزرگ را فتح کنند.

مسؤول دفتر مقام معظم رهبری در قم به تشریح نقش اساتید در تقویت حوزه انقلابی پرداخت و اظهار داشت: به اعتقاد بنده شاخصه اصلی تحقق و تقویت حوزه انقلابی «تهذیب» است؛ این شاخصه همان چیزی است که نخبگان دانشگاهی در سراسر کشور را مایل به ورود به حوزه می کند.

وی افزود: امام راحل پیش از آن که یک رجل سیاسی باشد، یک انسان الهی بود، یعنی ابتدا خودشان را با تهذیب ساخته بودند و سپس به تربیت شاگردان پرداختند.

آیت الله محمدی عراقی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه ما بزرگانی همچون میرزای شیرازی، شهید مدرس، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را تربیت کرده است، از این رو امروز نیز این ظرفیت را دارد که اینچنین بزرگانی را در دامن خود بپروراند.

مسؤول دفتر مقام معظم رهبری در قم عنوان کرد: آیا مگر حوزه های علمیه و انقلاب ما عقیم شده است؟ خیر، بلکه امروز نیز حوزه می تواند صدها «شهید مدرس» تربیت کند.

وی تحول در فقه را یکی از شاخصه های تقویت حوزه انقلابی دانست و با بیان اینکه امروز فقه حکومتی آن‌گونه که شایسته باشد شناخته نشده است، عنوان کرد: امروز طبق مطالبات رهبر معظم انقلاب، حتی باب طهارت در فقه نیز باید با رویکرد فقه حکومتی متحول شود.

آیت الله محمدی عراقی به دغدغه های آیت الله مصباح یزدی در زمینه سکولاریزه شده حوزه های علمیه، یکی از نگرانی های راهبردی رهبر معظم انقلاب را وضعیت شهر مقدس قم توصیف کرد و گفت: دشمن می خواهد از قم انقلاب زدایی کند؛ قم خاستگاه انقلاب است و با توجه به اینکه در این شهر طلاب و نیروهای انقلابی بسیاری وجود دارند، هیچ معذوریتی نسبت به این موضوع نداریم؛ به نظر می رسد مقداری از این مسأله غافل هستیم و برای سر باز زدن از مسؤولیت های خود فرافکنی می کنیم.

مسؤول دفتر مقام معظم رهبری در قم نقشه های شوم دشمن برای انقلاب زدایی از قم را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه مسائل فرهنگی را نمی توان با کار اجباری حل کرد، عنوان کرد: ما باید برای مسائل فرهنگی کار تربیتی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز درست است که 42 سال علی رغم توطئه های استکبار به مسیر خود ادامه داده ایم، اما باید بدانیم که اندلس حدود 700 سال به راه خود ادامه داد، اما پس از آن با دسیسه های دشمن استحاله شد؛ دشمنان ما تجربه هایی اینچنینی دارند و می خواهند ما را نیز به همان بلا دچار کنند./841/پ202/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
تربیت نظریه پرداز، مبلغ و نیروهای اجرایی و کادر نظام در راستای دولت سازی اسلامی از رسالت های حوزه علمیه مشکات است.
2
0