۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۶۷۴۲۵۰

چرا برخی نیروهای ارزشی هم حرف‌های رهبری را فهم نمی‌کنند؟!

چرا برخی نیروهای ارزشی هم حرف‌های رهبری را فهم نمی‌کنند؟!
دکتر معصومی‌اصل گفت:‌ آرزو دارم همه کسانی که با اسلام مخالفت می‌کنند، حداقل مطالعه داشته باشند و با دانایی به مخالفت برخیزند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست رونمایی از کتاب اُماه، با موضوع سیره اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها، ‌نوشته حجت‌الاسلام حمید سبحانی صدر در محل کتابفروشی نشر و چاپ بین‌الملل با حضور تعدادی از فعالان حوزه کتاب و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست،‌ دکتر منصوره معصومی‌اصل گفت: مگر می‌شود توفیق نگارش چنین کتابی به یک نفر دست بدهد و او مورد نظر و عنایت حضرت زهرا سلام الله علیها نباشد. من این موفقیت را به آقا صدر تبریک می‌گویم.

وی افزود: در متون تاریخی و تاریخ اسلام باید حقایقی را کشف کنیم که به درد نسل امروز ما بخورد. همین چند روز پیش، چندین کتاب درباره حضرت ام البنین به دستم رسید و وقتی مطالعه آن ها تمام شد،‌ متوجه شدم شخصیت این بزرگوار آنقدر ویژه و ناب است که حتی ممکن است فرصت ما به بررسی شخصیت حضرت زهرا نرسد.

مدیر موسسه بیت النور اضافه کرد: وجه اجتماعی، اصلی‌ترین قسمت زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها است که از چشم ما پوشیده مانده است. ما در زمینه فهم درست زندگی ایشان و تطبیقش با زندگی امروز به شدت ضعیف هستیم.

معصومی‌اصل با اشاره به نظر منفی تعداد زیادی از جوانان امروز نسبت به دین، گفت: مشکل از کسانی بوده که نظر و تحلیل خود را وارد اسلام کرده اند و همین تعدد نظرات باعث شده که سیره اصلی و ناب معصومین پشت پرده بماند. کتاب اُماه از این نظر قابل توجه است و باید آن را در سطح کشور ترویج داد چون هر آنچه که به لحاظ تاریخی اثبات شده را مطرح کرده است.

 

چرا برخی نیروهای ارزشی هم حرف‌های رهبری را فهم نمی‌کنند؟!

 

این مشاور خانواده ادامه داد:‌ اگر چهره اصلی حضرت زهرا همانطور که هست شناخته شود، همه شخصیت آن بزرگوار را می‌پذیرند.

دکتر معصومی‌اصل تصریح کرد: وجه اصلی وجود حضرت زهرا سلام الله علیها،‌ وجه سیاسی ایشان است. تربیت بچه هایشان هم بر مبنای همین بوده است به نحوی که امام حسین علیه السلام، حماسه‌ساز کربلا می‌شود. ما برای تبیین این حقایق هر چه می توانیم باید کار کنیم.

وی افزود:‌ آرزو دارم همه کسانی که با اسلام مخالفت می‌کنند، حداقل مطالعه داشته باشند و با دانایی به مخالفت برخیزند. آقای دکتر محسن رضایی به من می‌گفتند در جلسه ای این کلام را از مقام معظم رهبری شنیده‌اند به این مضمون که حتی برخی نیروهای ارزشی هم حرف‌های من را فهم نمی‌کنند... ما برای این که حرف واقعی ولایت برای مردم فهم شود، تلاش کنیم.

در این مراسم همچنین حجت الاسلام سبحانی صدر به بیان توضیحاتی درباره کتاب اُماه پرداخت.

سبحانی‌ صدر با اشاره به اینکه امسال میلاد حضرت زهرا(س) و دهه فجر مقارن شده‌ است، گفت: توفیقی بود درباره حضرت زهرا(س) قلم بزنم. در مقدمه کتاب که بنا بر دلایلی بعداً حذف شد، نوشته بودم یکی از شیرین‌ترین چیزهایی که برای من وجود دارد، قلم زدن درباره حضرت ام‌الائمه حضرت زهرا(س) است. در سال ۸۶ اولین کتاب را به نام «اسرار فاطمیه» برای این بانوی بزرگ نوشتم که بیشتر به جنبه‌های معرفتی می‌پرداخت. سال ۹۳ کتاب «۱۸ساله» منتشر شد که ترکیبی از نثر ادبی و تاریخی و پژوهش‌هایی درباره حوادثی پس از رحلت پیامبر(ص) و مرتبط با شهادت خانم فاطمه زهرا(س) بود که با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد.

نویسنده کتاب «اماه» ضمن اشاره به دغدغه ۱۰ ساله خود درباره فاطمه زهرا(س) گفت: من دغدغه‌ای داشتم و آن پرداختن به سیره اجتماعی ایشان بود که مورد غفلت است و به نظرم باید حتماً در این‌باره بیشتر نوشته شود. کتاب‌هایی درباره سیره این بزرگوار نوشته شده است. شاید گزاف نباشد که بگویم تقریباً اکثر متون کهن و مرتبط به فاطمه زهرا(س) در قرون اخیر را بررسی کرده‌ام. آنچه در کتاب «اماه» ذکر شده مجموعه‌ای پژوهشی گسترده و مستند است.

سبحانی صدر با تأکید بر اینکه ما باید بکوشیم تاریخ اسلام و سیره ائمه علیهم‌السلام در همان قرون گذشته خودشان باقی نماند، گفت: علت اینکه جامعه مخاطب با تاریخ اسلام ارتباط برقرار نمی‌کند، این است که کهنگی در روایات‌ تاریخی ما وجود دارد. در دوره‌های اخیر که به وقایع اسلام پرداخته شده عمدتاً با رویکرد کلامی و احتجاجی بود. آن شیوه‌ای که ما مدعی هستیم و می‌خواهیم بر اساس آن تاریخ و سیره را روایت کنیم، این است که از لابه‌لای کتب کهن آن سیره صحیح را که بزرگان ما سال‌ها روی آن کار کردند، متناسب با نیاز جامعه و متناسب با فهم و ادبیات مخاطب روایت کنیم.

این نویسنده و پژوهشگر تاریخی با اشاره به اینکه با گذشت زمان، واژگانی در ادبیات اجتماعی و سیاسی به زبان ما وارد شده و دغدغه‌ها و نیازهای جدیدی به دنیایمان راه پیدا کرده است، گفت: ما می‌توانیم از دل سیره ائمه مسائل را بیرون بکشیم و آن‌ها را بکار ببندیم. دختران امروز می‌گویند ما می‌خواهیم حضرت زهرا(س) را الگوی خودمان قرار بدهیم، کدام بُعدشان را انتخاب کنیم؟

چه سنخیتی بین من و خانمی که پدرش پیغمبر است و شوهرش امیرالمؤمنین و فرزندانش حسنین هستند، وجود دارد؟ حضرت زهرا(س) نیازها و دغدغه‌های من، مفاسدی را که با توجه به اقتضای جامعه برای من پدید می‌آید، نداشته است. با همین نگرش این کتاب نوشته شد تا بگوییم نه، اتفاقاً آن دوره بحرانی‌تر از دوران امروز بوده است. در این کتاب سعی شده واقعیت‌ها بیان شود و مخاطب به آن دست پیدا کند.

حمید سبحانی‌ صدر با اشاره به اینکه در این کتاب همچون دو کتاب «راهبرد اقتصادی پیامبر» و «پس از چهل سال» از فن توصیف تاریخ استفاده کرده است، یادآور شد:در این کتاب ضمن اشاره تاریخی، مثال‌های امروزی و مصادیق روایی گردآوردی شده و از این طریق دغدغه‌های مشترک آن زمان و حال را بیان می‌کند.

ارسال نظرات