۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۶۷۴۳۸۷
با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و کشوری برگزار شد؛

مراسم رونمایی از کتاب «حضرت آیت الله مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک»

مراسم رونمایی از کتاب «حضرت آیت الله مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک»
مراسم رونمایی از کتاب «حضرت آیت الله مکارم شیرازی(به روایت اسنادد ساواک)» با پیام تصویری این مرجع تقلید و سخنرانی آیت الله اعرافی و وزیر اطلاعات در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب «حضرت آیت الله مکارم شیرازی(به روایت اسناد ساواک)» صبح امروز با پیام تصویری حضرت آیت الله مکارم شیرازی و سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و حجت الاسلام والمسلمین محمود علوی وزیر اطلاعات در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

اسناد ساواک تاریخ گویای انقلاب اسلامی است

بر اساس این گزارش، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیام خود به این مراسم گفت: هنگامی که این دو جلد کتاب را دیدم تعجب کردم که اینهمه اسناد ساواک داشته ام و نمی دانستم؛ در این کتاب اسنادی از فعالیت هایم در شیراز و قم و مشهد نوشته شده است که بسیار جالب بود.

وی ادامه داد: این ها واقعاً یک تاریخ گویا از گذشته قبل از انقلاب اسلامی است و بسیاری از مسائل را می توانیم از روی مطالعه این اسناد بدانیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه این کتاب نشانگر این است که ساواکی ها مقید بودند ما را در همه حال تعقیب کنند، عنوان کرد: روزی هم یک نفر اسنادی از ساواک در شیراز را برای من آورده بود و بنده در آنجا هم دیدم که مسائل بسیاری در آن وجود دارد.

این مرجع تقلید تأکید کرد: به هر حال اگر بخواهیم تاریخ گویای انقلاب را بدانیم باید این اسناد را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب برای من هم آموزنده است و می خواهم از اول تا آخر را مطالعه کرده و چیزهای تازه را درک کرده و مراقب توطئه های دشمن باشم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه افراد باید این کتاب را با دقت بخوانند تا خفقان دوران طاغوت را به صورت شفاف و روشن درک کنند، گفت: این کار بسیار خوبی است و زحمت بسیار خوبی هم برای آن کشیده شده و آقایان محبت کردند که این مسائل را برای این که تلف نشود در این دو جلد کتاب چاپ به چاپ رساندند.

آیت الله مکارم شیرازی؛ نماد استقامت فکری از آغاز تا انجام

همچنین آیت الله اعرافی در این همایش با بیان اینکه حضرت آیت الله مکارم شیرازی نماد استقامت فکری از آغاز تا انجام هستند، مطرح کرد: ایشان از دوران طلبگی تا کنون بر یک خط با اصول مشخص راه رفته اند و روالی دقیق و منظم بر زندگی ایشان حاکم است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه حضرت آیت الله مکارم شیرازی را یک مجاهد و انقلابی به تمام معنا توصیف و خاطرنشان کرد: این که ساواک قدم به قدم ایشان را دنبال می کرده نشانگر این است که این مرجع عالیقدر فردی بسیار مؤثر و فعال بوده اند.

وی با اشاره به اینکه علم و عمل و اجتهاد و تبلیغ را با یکدیگر جمع کرده اند، افزود: ایشان میان مقام اجتهاد و فعالیت اجتماعی، سیاسی و تبلیغی کرده اند؛ ایشان در هر مناسبت تبلیغی در نقاط مختلف کشور حضور پیدا می کردند و علی رغم موانعی که برای ایشان ایجاد می شد به تبلیغ و فعالیت اجتماعی می پرداختند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حضرت آیت الله مکارم شیرازی شرق و غرب، مارکسیسم، استکبار غربی و ماتریالیسم دیالکتیک را هدف گیری کردند، قلم شیوا و جذاب ایشان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: عالم حقیقی دین مرد میدان است و در این راه گوشه عزلت نمی گزیند، بلکه همواره با وجود سختی های فراوان به تبلیغ و فعالیت های اجتماعی می پردازد.

انقلابی گری آیت الله مکارم شیرازی مبتنی بر عقلانیت بود

حجت الاسلام والمسلمین علوی سوابق مبارزاتی و انقلابی گری حضرت آیت الله مکارم شیرازی را مورد اشاره قرار داد و افزود: حضرت آیت الله مکارم به حق از مصادیق حدیث «رحم الله من احیا امرنا» هستند، زیرا ایشان با مجاهدت های مبارزاتی و علمی خودشان احیاگر دین و مکتب اهل بیت(ع) بوده و دیده بان محتوای اصیل اسلام و مکتب تشیع هستند.

با بیان اینکه انقلابی گری ایشان آمیخته با احساسات نبود، بلکه مبتنی بر عقلانیت و حرکت های دقیق و حساب شده بود، گفت: ایشان همواره به مقتضیات زمان با تکیه بر دین پاسخ دادند؛ روزگاری که مارکسیست ها به اعتقادات جوانان هجمه می آوردند، با تألیف کتبی در این زمینه ضربه بنیادین به حرکت مارکسیسم در کشور زدند.

وزیر اطلاعات کشور مزاحمت های ساواک برای حضرت آیت الله مکارم شیرازی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: ایشان در تربیت طلاب فاضل و با سواد و روشن و وانقلابی همت بسیاری گماشتند؛ سخنرانی های روشنگرانه ایشان و ترسیم زیبایی که از اسلام به عنوان آیین زندگی داشتند جوانان را جذب اسلام کرد و در شرایطی که در حوزه قلم زدن در فرهنگی و اجتماعی مرسوم نبود با راه اندازی نشریه مکتب اسلام این خلا را پر کردند.

آیت الله مکارم شیرازی از ستاره های درخشان عرصه مبارزه با طاغوت

حجت الاسلام سلیمی نیز در این همایش حضرت آیت الله مکارم شیرازی را از ستاره های درخشان عرصه مبارزه با طاغوت دانست و اظهار داشت: ایشان در اوج جوانی خودشان و سال ها پیش از آغاز نهضت امام راحل و در کودتای 28 مرداد 1332 نخستین مبارزات خود را انجام دادند؛ همچنین با آغاز نهضت امام راحل، بار دیگر در شمار یشگامان قرار گرفتند.

حجت الاسلام سلیمی عنوان کرد: حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مسیر مبارزاتی خود دستگیری و تبعید را در کارنامه خودشان دارند و همه اسناد این موضوعات در پرونده های ساواک موجود بوده که در کتاب گردآوری شده است.

مدیرکل اطلاعات استان قم خاطرنشان کرد: ما در دو جلد کتاب مبارزات شبانه روزی حضرت آیت الله مکارم شیرازی علی رغم محدودیت ها و موانعی که از سوی ساواک وجود داشته را به روایت اسناد ساواک تنظیم کرده ایم.

گفتنی است، در پایان این مراسم از دو جلد کتاب با عنوان «حضرت آیت الله مکام شیرازی به روایت اسناد ساواک» با حضور آیت الله اعرافی و حجت الاسلام والمسلمین علوی و جمعی از مسؤولان کشوری و استانی رونمایی شد./841/پ202/ب1

ارسال نظرات