۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۶۷۴۹۲۴
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی عنوان کرد؛

علوم انسانی اسلامی؛ سنگ بنای تمدن سازی

علوم انسانی اسلامی؛ سنگ بنای تمدن سازی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تبیین نقش علوم انسانی در تمدن سازی پرداخت و گفت: علوم انسانی اسلامی باید سنگ بنایی برای تمدن نوین اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر امروز در همایش ملی «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی» که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به الزامات موجود در بیانیه گام دوم انقلاب برای تمدن سازی گفت: با عنایت به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب رویکرد تمدنی به علوم انسانی دارد، تحقق تمدن را باید در این بستر جستوجو کرد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید در آغاز مدلی بومی، متناسب و سازگار با مبانی اسلامی از علوم انسانی ارائه دهیم، از این رو باید از علوم انسانی یک بازخوانی، بازنگری و بازسازی داشته باشیم و تمایز علوم انسانی را از علوم انسانی اسلامی در نظر بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی ابراز کرد: در ذات انقلاب اسلامی مادی گری، الحاد و تجرد از دین و خدا وجود ندارد، بلکه مبتنی بر فطرت و آموزه های دین بوده و می تواند بر پایه آن تمدن اسلامی را رقم بزند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: امروز باید دانست که تمدن غرب خود را از آن جهت توانسته جهانی کند که در آغاز حرکتش، علوم انسانی خود را در قالب مکاتب مختلف مطرح و سپس آنها را وارد سبک زندگی ها کرد و از این جهت توانست استعماری نو را در جهان رقم بزند.

وی با بیان اینکه از آن جهت که انقلاب اسلامی در تقابل با الحاد و مادی گری است، تمدن خود را نیز بر پایه آموزه های اسلامی دنبال می کند، گفت: ما درصدد هستیم مقایسه ای میان علوم انسانی قبل و بعد از انقلاب انجام داده و رویکرد آن را نسبت به علوم انسانی در دوران پس از 40 سال دوم مورد بررسی قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با اشاره به اینکه علوم انسانی اسلامی باید سنگ بنایی برای تمدن نوین اسلامی باشد، عنوان کرد: اگر علوم انسانی اسلامی محقق شده و ابزارهای متناسب با آن نیز تعبیه شود، می توان آن را در سایر نقاط جهان ارائه و نظام حکمرانی را بر اساس این منطق توصیه کرد و تسری داد.

وی بیان کرد: در سالیان پیش رو گام های بعدی این همایش را برخواهیم داشت و نظام سازی، ابزار سازی و بومی سازی را پیشه می کنیم تا بتوانیم نکاتی که مورد نظر رهبری برای تمدن اسلامی است را محقق کنیم./841/پ202/ب1

ارسال نظرات