۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۶۷۵۳۳۰
تحریف بنیانگذار (۳۹)

امام خمینی هیچگاه در اصول انقلاب اسلامی نظرشان تغییر نکرد

امام خمینی هیچگاه در اصول انقلاب اسلامی نظرشان تغییر نکرد
حجت الاسلام خزائلی تغییر نظر در غیر اصول را نشان از تکامل فکر دانست و گفت: امام راحل در اصول انقلاب هیچگاه تغییر رأی ندادند.

حجت الاسلام حسنعلی خزائلی عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به بررسی اندیشه های امام خمینی(ره) قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و خاطرنشان کرد: برای بررسی نظریات امام راحل لازم است به نکاتی به عنوان مقدمه اشاره کنم.

وی جمهوری اسلامی را نخستین حکومت ولایت فقیه به رهبری امام راحل و همیاری مراجع و مردم عنوان کرد و افزود: این انقلاب به پرچمداری امام راحل آغاز شد و با همکاری مراجع و همراهی مردم به پیروزی رسید و روند انقلاب به سرعت انجام شد هر چند مدتی مردم درگیر بودند مثلا بازار قم به مدت دو سال در جریان انقلاب تعطیل بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بعضی از نظرات مطرح شده در قبل از انقلاب را در اندازه ایده پردازی دانست و گفت: برخی از این نظرات صرف نظریه پردازی و آزموده نشده بود که پس از انقلاب در عمل اشکالات و نقائص آن معلوم و برطرف شد.

وی در ادامه به مشکلات پیش آمده برای جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: برخی مسائل برای انقلاب و در جریان حرکت جمهوری اسلامی پیش آمد که برای نظام هزینه داشت که از جمله آن جنگ تحمیلی بود. هرچند امام در پایان جنگ فرمودند هرگز از تصمیمات در جنگ نادم و پیشمان نیستم و این جنگ مردم ما را آب دیده کرد، اما به هر حال این جنگ هزینه های زیادی را بر نظام اسلامی تحمیل کرد.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان دو عنصر زمان و مکان به عنوان دو مولفه مهم مکتب فقهی امام خمینی(ره) گفت: مرحوم امام نظریه پرداز و معمار انقلاب بود و دو عنصر زمان و مکان را بسیار موثر در نظر فقهی می دانست.

وی تکامل فکری را ویژگی هر اندیشمند عنوان کرد و گفت: آیت الله بروجردی می فرومد: «انا فی کل یوم رجل» یعنی ممکن است نظر فقیه به جهت تکامل و دقت نظر بیشتر تغییر کند و این نشان از ضعف نیست بلکه نشان از پیشرفت علمی اشت. حضرت امام خمینی(ره) نیز در اصول اساسی هیچگاه نظرشان تغییر نکرد اما در فروع به جهت بعضی مسائل و مشکلات که پیش آمد تغییر رای دادند و خودشان به این تغییر نظر تصریح کردند.

حجت الاسلام خزائلی اصول اساسی در مکتب امام خمینی(ره) را استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: امام در این اصول هیچگاه تغییر رای نداد و از این اصول برنگشت حتی با برخی که در تلاش بودند کلمه ای بر این اصول اضافه کنند، امام با قاطعیت مخالف کردند و گفتند: «نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر».

 وی با اشاره به روی کار آمدن دولت موقت و منع امام راحل نسبت به ورود روحانیون به امور اجرائی گفت: امام راحل از ورود روحانیون به امور اجرائی منع کردند اما بعد ها از این رای برگشتند این ها نمونه ای از تغییر رای امام راحل در فروعات است.

استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه به مواضع امام خمینی(ره) قبل از انقلاب نسبت به موضوع آزادی پرداخت و اظهار کرد: آزادی در نگاه امام راحل آزادی در عقل، شرع و عرف است و ایشان هم بعد از انقلاب به این وعده خود عمل کردند و احزاب در بیان دیدگاه های خود آزدا بودند اما این آزادی ها تا جایی است که به اصل نظام آسیب نرسد و کسانی که از این خطوط عبور کردند با آنان مقابله شد.

وی در پایان الگوی زن در قبل از انقلاب را زن غربی عنوان کرد و گفت: الگوی زن در آن زمان، زن غربی بود و خانواده شاه نیز این چنین رفتار می کردند و زن را در مراکز فساد به نمایش می گذاشتند. اما حضرت امام خمینی (ره) این نگاه را عوض کرد و این افق را به مردم نشان می دادند که قرار است مرد از دامان زن به معراج رود. زنان نیز در این مکتب توانستند جوانانی همچون مدافعان حرم پرورش دهند./841/ت302/ب1

ارسال نظرات