۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۶۷۵۳۳۱
آیت الله نوری همدانی در دیدار رییس کل دادگستری استان قم:

تمدن غرب در زمینه حقوق بشر درمانده شده است

تمدن غرب در زمینه حقوق بشر درمانده شده است
حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: امروز تمدن غرب در زمینه حقوق بشر درمانده شده و هنوز نتوانسته «عدم تجاوز به حقوق به دیگران» را اجرا کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار حجت الاسلام علی مظفری رییس کل دادگستری استان قم با اشاره به اهمیت اجرای عدالت در جامعه از دیدگاه قرآن کریم، گفت: خداوند متعال در قرآن می فرماید ما پیامبرانی را با معجزاتی به سوی مردم فرستادیم، تا مردم را دعوت به اجرای قسط و عدالت کنند و در میان مردم هم عدالت اجرا شود.

امیرمؤمنان برای اجرای عدالت جان خودشان را فدا کردند

وی با اشاره به فرازهایی از نامه امیرمؤمنان(ع) به مالک اشتر و با بیان اینکه امروز در سازمان ملل از این عهدنامه به عنوان منشور حقوق بشر یاد می شود، اظهار داشت: باید دانست که امیرمؤمنان(ع) برای اجرای عدالت در جامعه جان مبارک خودشان را فدا کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: در نامه امیرمؤمنان(ع) به مالک اشتر موارد مهمی بیان شده که از جمله آن می توان به این موارد که «همه افراد بشر آزاد به دنیا می آیند»، «همه انسان ها با هم برابر و نسبت به هم برادرند» و «کسی حق ظلم به دیگری را ندارد»، اشاره کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: با این که از نامه امیرمؤمنان(ع) به مالک اشتر امروز در سازمان ملل به عنوان منشور حقوق بشر یاد می شود و حضرت علی(ع) در راه اجرای عدالت به شهادت رسیدند و جانشان را فدا کردند، اما دنیای به ظاهر متمدن غرب برای ساختن حقوق بشر درمانده شده و هنوز نتوانسته آن سخن اول این حقوق و عهد نامه، یعنی «عدم تجاوز به حقوق به دیگران» را اجرا کند.

قضات با نهایت سرعت و دقت به حقوق مردم رسیدگی کنند

وی با بیان این که قاضی باید صبور و شنونده باشد، عنوان کرد: قضات باید با نهایت سرعت و دقت به حقوق مردم رسیدگی کرده و احکام را در سریع ترین زمان ممکن جاری کنند، ابراز کرد: از دیدگاه مبانی دینی، مسأله قضاوت امر بسیار مهمی به شمار می رود و اسلام هم در این رابطه تأکیدات بسیاری دارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی حساسیت و اهمیت مسأله قضاوت را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: منصب قضاوت مختص به وصی پیامبر(ص) است و شخصی که کرسی قضاوت را به عهده می گیرد باید آن قدر از نظر علم و تقوا و آگاهی در سطح بالایی باشد که بتواند در جایگاه وصی پیامبر(ص) قرار بگیرد.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار رییس کل دادگستری قم به ارائه گزارشی از فعالیت های دادگستری استان قم پرداخت./841/پ202/ب1

ارسال نظرات