۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۶۷۵۴۸۳

مناظره پشت درهای بسته؛ واقعیت چیست؟

مناظره پشت درهای بسته؛ واقعیت چیست؟
برگزاری مناظره میان آقایان علوی بروجردی و خسروپناه پشت درهای بسته واکنش های بسیاری در پی داشته است که برخی از آنها را مرور می کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، شب گذشته در دفتر آقای علوی بروجردی از سران نشست دوره ای، مناظره ای بین وی و آقای عبدالحسین خسروپناه با موضوع «اقتصاد اسلامی» پشت درهای بسته و بدون حضور اهالی رسانه و افکار عمومی برگزار شده است.

چرایی برگزاری این مناظره در دفتر آقای علوی بروجردی و به دور از چشم خبرنگاران و فضلای حوزه شائبه های بسیاری را ایجاد کرده است، همین موضوع سبب شد برخی کانال های حوزوی نسبت به آن واکنش نشان دهند که برخی از آنها را در زیر مرور می کنیم.

کانال حجره در این خصوص نوشت:

مناظره پشت درهای بسته

اخبار شب گذشته از فضای مجازی حکایت از برگزاری مناظره‌ای بین حجت‌الاسلام علوی بروجردی از اعضای نشست دوره ای با حجت‌الاسلام خسروپناه از اساتید حوزه علمیه قم با موضوع اقتصاد اسلامی داشت.

سایت مباحثات ساعاتی پیش با انتشار یک عکس، خبر رسمی برگزاری این مناظره را منتشر و تلاش کرد مدیریت ماجرا را به دست گیرد.

در گذشته و در پی مصاحبه علوی بروجردی با یکی از رسانه‌های اقتصادی و رد اقتصاد اسلامی که واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت حجت‌الاسلام خسروپناه وی را دعوت به مناظره پیرامون اقتصاد اسلامی کرده بود.

یادآور می شود، مرحوم آیت‌الله یزدی رییس سابق جامعه مدرسین بارها با اشاره به ادعای مرجعیت علوی بروجردی، نسبت به خطر بزرگ مرجع سازی جریان سکولار در حوزه هشدار داده بودند.

همچنین کانال نجات تاریخ در این باره می نویسد:

استبداد به سبک علوی بروجردی

بر اساس اطلاع و اخبار واصله امشب در دفتر علوی کرجی (بروجردی) از سردمداران جریان ندا (نشست دوره‌ای اساتید) معلوم الحال، طی برنامه‌ای طراحی شده مناظره‌ای بین وی و عبدالحسین خسروپناه از اساتید حوزه علمیه قم با موضوع «اقتصاد اسلامی» پشت درهای بسته و بدون حضور اهالی رسانه و افکار عمومی برگزار شده است.

به نظر می‌رسد آقای احمد نجمی مجری بازی طراحی شده و برگزار کننده این مناظره و دفتر علوی کرجی با اهداف و اغراضی چون کسب آبرو از اساتید مطرح حوزه و زمینه‌سازی جهت نصب تابلو مرجعیت بر سردر بیت خود و . . . مبادرت به برگزاری این مناظره پشت درهای بسته کرده‌اند.

کانال روزنه نیز در این زمینه تأکید می کند:

یک مناظره و ضرورت آزاداندیشی حوزوی

دیشب مناظره‌ای بین آقایان سیدمحمدجواد علوی و عبدالحسین خسروپناه برگزار شد؛ حول مدعاهای مطروحه در آن مصاحبه جنجالی با اکوایران.

روزنه پیشنهاد می‌کند، چنین گفتگوهایی که در سیره سلف صالح ما، سوابق بسیار دارد، در سطحی گسترده و با پیشگامی مشاهیر حوزوی، به نحو گسترده شکل بگیرد.

قطعا تحقق این فضای پرنشاط علمی، مستلزم تمهید مقدماتی است که طبعا باید از سوی نهادهای بالادستی حوزه سیاست گذاری شود تا افراد با اطمینان خاطر، نظرات خود را در فضای تخصصی و به دور از هیاهوی ژورنالیستی، بیان کنند.

زیبنده نیست که سخنان حوزویان، در پستوهای مخفی بیان شود و نفوذیها از آن تلقی اپوزسیون نمایی داشته باشند یا صاحبان نقد و نظر را گمان آن باشد که اشکالات شان را پاسخی نیست!

کانال قلم سرخ نیز می نویسد:

امشب(شب گذشته) دفتر علوی بروجردی مناظره بوده بین خودش و حجت‌الاسلام خسرو پناه عزیز با موضوع اینکه اقتصاد اسلامی داریم یا نه!

من کاری به مجری برنامه ندارم ولی یکم مشکوکم به قضیه چون مخفیانه و بدون رسانه ها و طلاب مطالبه گر انجام شده!

ولی یاد مناظره آقامیری و حجت‌الاسلام رفیعی افتادم که بنده خدا آقای رفیعی فکر می کرد چه کار بزرگی انجام داده ولی تهش ...

ان شاء الله آقای خسروپناه عزیز با قصد خیر رفتن در این جلسه شرکت کردن ولی با توجه به سابقه علوی بروجردی زیاد نمیتونم قصد خیری برای این عضو نشست دوره ای اساتید متصور بشم!

کانال پونز نیز نوشت:

مناظره پرحاشیه پشت درهای بسته

دیشب خبری را منتشر کردیم، مبنی بر مناظره حجت الاسلام و المسملین خسروپناه با جناب آقای علوی بروجردی پیرامون موضوع اقتصاد اسلامی که پشت درهای بسته برگزار شد و فرد معلوم الحالی چون احمد نجمی به عنوان مجری برنامه انتخاب شده بود.

جریانی انقلابی حامی گفت‌وگوهای آزاد است و بایستی به خصوص در حوزه‌های علمیه این دست کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شود، زمانی که گفت‌وگو با جریان آزاد توسط افراد منصف برگزار شود که مورد قبول دوطرف وافع شوند، دقیقا از مسیر درست پیش خواهد رفت.

شایان ذکر است، آقای احمد نجمی نیز در کانال مباحثات گفته است که طبق برنامه‌های پیشین این برنامه به صورت تصویری ضبط شده است و باتوجه به محتوای علمی و ضرورت دقت نظر در انعکاس آن، متن کامل و نسخه‌ی تصویری آن بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی طی چند روز آینده منتشر خواهد شد.

از برگزارکنندگان و طراحان این مناظره انتظار می رود که برای پاسخ به افکار عمومی و طلاب و فضلای حوزه در این خصوص روشنگری کنند./841/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
نجمی کیه
2
0
ناشناس
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
.. مراقب چنین افرادی باید بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
خوب سایر رسانه ها هم می بایست توی مناظره می رفتن
3
1
شیخ حیدر
Iran, Islamic Republic of
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۹
برای تمدن اسلامی باید مناظره ها بیشتر بشه و البته مناظرات و نشست های عالمانه آداب و سلوکی دارد. بسیار خوبه آنها رعایت بشه
5
0
بهرام از تهران
Iran, Islamic Republic of
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
سلام. لطفا مناظره جالب و دیدنی دو جوان شیعه با سجودی کارشناس شبکه وهابی نور رو در موضوع تناقضات وهابیون و مخالفین شیعه روی سایتتون بذارین.
2
0
تیمور
United States
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
به کار خودش درست برسه بهتر نیست؟! ‌

تا این کارهای نمایشی
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۲
چی بگم من الان
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷
احسنت به خبرگزاری رسا که در این زمینه ها ورود جدی داره و اینگونه اخبار نشانگر حریت این رسانه حوزوی است
0
2
ناشناس
|
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷
به این کار حریت نمیگویند بلکه خریت رسانه ای می‌گویند
البته خریت نبوده، بعضی عوامل انقلابی که خرده شیشه دارند، این کار رو کردند
روشنگر
Iran, Islamic Republic of
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
تبریک میگم به رسا که ادم های نزدیک به رسول جعفریان رو داره تبلیغ میکنه
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
اخه چرا رسا داره هر بار خودش رو خراب تر میگنه
2
0
سید مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
سلام علیکم
دست کم حالا که فیلم مناظره منتشر شده و جناب علوی بروجردی هم رفتاری متین و صادقانه داشته تقوی ایجاب میکند که این مطلب (با این حجم از اتهامات و توهینها) حذف شود. (گر چه از ابتدا هم خلاف تقوی بود)
1
0