۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۶۷۵۵۱۶

چرا سلبریتی‌ها و شاخ‌های مجازی میلیونر باید مالیات بدهند؟

چرا سلبریتی‌ها و شاخ‌های مجازی میلیونر باید مالیات بدهند؟
نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به بودجه 1400، مصوب کردند تا بازیگران با درآمد بالای 200 میلیون تومان مالیات پرداخت کنند

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به بودجه 1400، مصوب کردند تا بازیگران با درآمد بالای 200 میلیون تومان مالیات پرداخت کنند. بحث در ابتدای لایحه بودجه درباره معافیت مالی هنرمندان و ناشران بالا گرفت و البته برخی سلبریتی‌ها به طور خاص فشار علیه مجلس را از همان روزهای ابتدایی آغاز کردند تا این مصوبه به سرانجام نرسد.

نکته‌ای که حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین عضو کمیسیون تلفیق مجلس به آن اشاره کرد که ممکن است عده‌ای از همین افراد که منافع‌شان با این مصوبه پرداخت مالیات به خطر می‌افتد حمله و هجمه علیه این مصوبه را در فضای‌مجازی آغاز کنند و همین شاخ‌های بزرگِ مجاری علیه مجلس بشورند اما حق این است از درآمد حاصله هر فرد در کشور مالیات گرفته شود.

آیا سلبریتی‌های دنیا مالیات می‌دهند؟

چهره‌های مشهور یا به تعبیری سلبریتی‌های دنیا بخش عمده‌ای از درآمدهایشان را به پرداخت مالیات اختصاص می‌دهند. بنابر گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته به دنبال بحث معافیت مالیاتی هنرمندان منتشر شد،در بسیاری از کشورها به دلیل وجود پایه‌‌ مالیات بر مجموع درآمد، اکثر فعالیت‌‌های درآمدزا از جمله فعالیت‌‌های هنری مشمول مالیات بر درآمد است و افراد متعهد به پرداخت مالیاتند. در این گزارش آمد: در آمریکا قوانین سرسختانه‌ای برای جلوگیری از تخلفات مالیاتی درنظر گرفته شده است به‌طوری که هنرمندان مطرح هالیوود نیز از جرائم سنگین مالیاتی در امان نبوده‌اند؛ زندان، مصادره املاک، جرایم نقدی سنگین از جمله جرائمی است که برخی از هنرمندان به دلیل فرار مالیاتی با آن روبرو بوده‌اند.

در آمریکا علاوه‌بر اینکه درآمدهای عادی کسب شده توسط هنرمندان مشمول مالیات قرار می‌گیرد، به‌طورکلی جایزه‌های دریافتی توسط آن‌ها نیز باید جزو درآمدهای مشمول مالیات قرار بگیرد و در اظهارنامه مالیاتی آن‌ها گزارش شود. همچنین حق امتیازهایی که بابت حق کپی‌رایت یک اثر هنری دریافت می‌شود، در درآمد اظهاری افراد باید لحاظ شود.

در انگلستان نکته قابل توجه این است که هنرمندان کودک نیز باید درآمد خود را اظهار کنند و مالیات آن را مانند بزرگسالان پرداخت کنند؛ همچنین در انگلیس نیز همانند آمریکا جوایز هنری به‌طورکلی مشمول مالیات قرار می‌گیرند.

ر کشور هندوستان، هنرمندان یکی از مشمولین مالیات بر درآمد مانند سایر اقشار جامعه‌اند. طبق بررسی صورت گرفته، یکی از مشهورترین هنرمندان سینمای هند،  445 میلیون روپیه در سال 2018 مالیات پرداخت کرده است. مالیات پرداختی 6 تن از دیگر هنرمندان مشهور این کشور نیز در سال 2018، از 39 میلیون تا 295 میلیون روپیه گزارش شده‌است. در این کشور هنرمندان جزو اقشاری‌اند که بیشترین مالیات را به دولت پرداخت می‌کنند و فرارهای مالیاتی احتمالی آن‌ها سریعاً بررسی و رسانه‌ای می‌شود. به نظر می‌رسد همین مسأله باعث تشویق سایر مردم به پرداخت مالیات ‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: همه آدم ها در ایران از درآمدهایی که دارند باید مالیات پرداخت کنند؛ از نماینده مجلس، معلم و کارگر  گرفته تا کارمند و سلبریتی و شاخِ مجازی باید مالیات پرداخت کنند. چون با این فضا، دنبال کار اقتصادی‌اند، تفاوت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین تأکید کرد: این مصوبه به مذاقِ خیلی‌ها خوش نیامده و در فضای‌مجازی شاهدِ هجمه‌هایشان هستیم اما حق این است از درآمد حاصله هر فرد در کشور مالیات گرفته شود. این جناب هنرمند، بازیگر و جناب شبکه‌های مجازی که روزانه چندین میلیون درآمد دارند، باید مالیات بدهند. در داخل این کشور، با پولِ مردم برای آن‌ها هزینه می‌شود به هنگام درآمدزایی نباید مثل بقیه مردم با آن‌ها برخورد شود و لذا باید مالیات پرداخت کنند. 

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به این سؤال که چطور این مالیات‌ها قرار است از شاخ‌های مجازی یا سلبریتی‌ها اخذ شوند و این شناسایی چطور صورت می‌گیرد، تصریح کرد: قرار است در سال 1400 اعمال شود؛ وزارتخانه‌های مرتبط دستورالعمل اجرایی بنویسند و ان‌شاالله ارائه بدهند. اصل، مجوزی بود که مجلس تصویب کرد و می‌توان براساس آن نرمی که از مشاغل مختلف مالیات اخذ می‌کنیم از این مشاغل با شیوه‌هایی که وجود دارد، گرفته شود.

وی در پایان با اشاره به شایعه گرانی‌هایی که به راه‌انداخته‌اند به واسطه مصوبه‌های بودجه‌ای مجلس اتفاق خواهد افتاد، افزود: مجلس دنبال گران کردن چیزی نیست، اتفاقاً مجلس دنبال بالانس کردن بودجه تورمی دولت است. اگر دولتمردان به مردم القاء می‌کنند، مجلس چیزی را گران می‌کند همگان بدانند در بخش درآمدی کمترین پیشنهاد را اعلام کردیم، تا همان درآمدهایی که دولت داشته و پیشنهاد کرده، به تصویب برسند.مجلس دنبال جهش تولید است نه جهش تورم! دولت سال جهش تولید را به جهش تورم تبدیل کرد. امیدوارم با عقلانیت بتوانیم جلوی این دولت متوهم و متورم بگیریم./998/

ارسال نظرات