۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۶۷۵۵۱۷

مروری بر توصیه ۳ مرجع تقلید درباره اعتکاف امسال

مروری بر توصیه ۳ مرجع تقلید درباره اعتکاف امسال
همزمان با فرا رسیدن ایام اعتکاف ماه رجب، مهم‌ترین اعمال توصیه برای این روز‌ها در حالی که قرار است امسال این مراسم برگزار نشود، منتشر شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، امسال در شرایط کرونایی کشور یکی دیگر از مراسمات معنوی مرسوم هر ساله در راستای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر این بیماری برگزار نخواهد شد؛ اعتکاف ماه رجب؛ همان برنامه‌ای که هر ساله خیلی از عاشقان و جوانان از مدت‌ها قبل در سراسر کشور اقدام به ثبت‌نام در مساجد و دانشگاه‌ها می‌کردند و سه روزی را با خود و خدای خود خلوت می‌کردند، این مراسم امسال طبق گفتۀ حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار نخواهد شد.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله علوی گرگانی و آیت‌الله مکارم شیرازی در روزهای گذشته با توجه به این اتفاق، بر انجام اعمال ویژه ماه رجب به‌ صورت فردی و برگزاری مراسم دعا، توبه و استغاثه توسط شیعیان در زمان مشخص تأکید کردند.

قسمتی از متن پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی:

حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) می‌فرمایند: اگر مردم از گناهان خود توبه کنند و به‌ جانب خداوند که پناهگاه عالم هستی است برگردند، خداوند ارحم‌الراحمین و توبه پذیر، از گناهان آنها می‌گذرد و مجدداً آنها را مشمول نعمت‌های خود قرار می‌دهد.

بنابراین تذکر و پیشنهاد ما این است مردم مؤمن و متعهد اگر اجتماع فکری و روحی نه اجتماع مکانی داشته باشند، چون خدا دعا در حال اجتماع را دوست می‌دارد و به اجتماع عنایت دارد، در یک روز و یک ساعت همگی در جای خود حالت تضرع و توبه و توسل پیدا کنند انشاء الله خداوند این بلا را از جامعه بشری رفع می‌کند.

قسمتی از متن پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

گرچه برای اعتکاف زمان خاصی در اسلام در نظر گرفته نشده اما انتخاب سه روز در نیمه ماه رجب که از یک‌سو با عطر زادروز خجسته مولی‌الموحدین و امام المتقین امیرالمؤمنین (ع) آمیخته ‌شده و از سوی دیگر با ایام ماه رجب که ماه ویژه عبادت و بندگی خداست و اعمال ویژه أم‌داوود برای حل مشکلات و برآمدن حاجات در آن وارد شده، اهمیت خاصی را به اعتکاف در این ایام بخشیده است.

من به همه شما عزیزان مخصوصاً جوانان بسیار عزیز درود می‌فرستم و عرض می‌کنم هر چه می‌خواهید از خدا بخواهید و تا می‌توانید با او راز و نیاز کنید، و تا آنجا که توان دارید تقوا و پاکی و ایمان و اخلاص را در وجود خود ذخیره‌سازی کنید و لذت مناجات باخدا را با هیچ‌چیز مبادله ننمایید و سرانجام برای حل مشکلات همه مسلمین جهان دعا کنید.

مروری بر  توصیه ۳ مرجع تقلید درباره اعتکاف امسال

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی: رجب ماه تضرع و دعاست

همچنین حضرت آیت‌الله علوی گرگانی نیز گفت: رجب ماه تضرع و دعاست در کتب دینی و احادیث حضرات معصومین علیهم‌السلام؛ خواندن دعا در این ماه بسیار سفارش شده است همچنین در روایت آمده است که در روز قیامت دسته‌ای از بندگان با ندای «این الرجبیون» فراخوانده می‌شوند و بزرگان دین از فیض ماه رجب به برکات متعالی دست‌یافته‌اند.

خواهران و برادران متدین ملت شریف ایران مراقب باشید تا این ماه را از دست ندهید و از آن محروم نشوید همچنین وجود مقدس امام زمان (عج) را در این ماه بسیار یاد کنید و فرج ایشان را از خداوند بخواهید. همه گرفتاری‌های ما این است که عصر (عج) غایب هستند و اگر ظهور محقق شود تمام مشکلات و گرفتاری‌ها برطرف می‌شود.

همچنین آیات عظام تقلید به روزه گرفتن در روزهای 13، 14 و 15 ماه رجب، قرائت زیارت حضرت امام حسین علیه‌السلام و توسل به سیدالشهدا علیه‌السلام، زمزمه ذکر شریف «استغفرالله و اسئله التوبه»، نماز جعفر طیارو انجام اعمال ام داوود تأکید کردند.

در همین راستا، به مهم‌ترین اعمال این ایام بر اساس کتاب شریف مفاتیح الجنان اشاره می‌شود:

آگاه باش که در هر یک از ماه‌های رجب و شعبان و رمضان، در شب سیزدهم مستحب است دو رکعت نماز بخوانند به این صورت که: در هر رکعت پس از سوره «حمد» سوره‌های «یس» و «تَبارَکَ الْمُلک» و «توحید» را بخوانند.

شب چهاردهم و پانزدهم: چهار رکعت با همین کیفیت [شب سیزدهم] و با دو سلام و در شب پانزدهم شش رکعت با سه سلام و به همین صورت.

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است: هرکه چنین کند تمام فضیلت این سه ماه را دریابد و همه گناهانش جز شرک آمرزیده شود.

روز سیزدهم اوّل «ایام البیض» است و برای روزه این روز و روز چهاردهم و پانزدهم، ثواب بسیاری وارد شده است؛ و اگر کسی بخواهد «عمل اُمّ داود» را بجا آورد، باید این روز را روزه بگیرد؛

در روز سیزدهم این ماه بنا بر مشهور، سی سال پس از عام‌الفیل ولادت باسعادت حضرت امیرالمؤمنین علیه‌‌السلام در کعبه معظّمه رخ داده است.

از جمله اعمال هر روز و شب این ماه پر خیر و برکت، دعای «یَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَیْرٍ...» است. به امام صادق علیه‌السلام عرض شد: فدایت شوم، این ماه، ماه رجب است، مرا در این ماه دعایی بیاموز که حق‌تعالی مرا به آن سود بخشد، حضرت فرمود: بنویس «بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ» و در هر روز از رجب در صبح و شام پس از نمازهای روز و شب همین دعا را بخوان.

مروری بر  توصیه ۳ مرجع تقلید درباره اعتکاف امسال

از پیامبر صلى‌اللّه‌علیه‌و‌آله روایت شده: هرکه در ماه رجب «صد مرتبه» بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ الَّذِی لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ وَحْدَهُ لَاشَرِیكَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ؛

و آن را با صدقه پایان دهد، حق‌تعالی سرانجام کارش را ختم به رحمت و آمرزش کند و هرکه «چهارصد مرتبه» بگوید، ثواب شهادت صد شهید را برای او بنویسد.

[و نیز] روایت شده: هرکه در ماه رجب به هنگام صبح، «هفتاد مرتبه» و در زمان پسین (شامگاه) هم «هفتاد مرتبه» بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ

و چون به پایان رساند، دست‌ها را بلند کند و بگوید: اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِی وَتُبْ عَلَیَّ

پس اگر در ماه رجب از دنیا برود، خدا از او خشنود باشد و به برکت ماه رجب، آتش دوزخ با او تماس نگیرد.

در همه‌ این ماه «هزار مرتبه» بگوید:

أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَالْآثامِ

تا خداى مهربان او را بیامرزد./998/

ارسال نظرات