۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۶۷۵۷۶۱
آیت الله حسینی بوشهری:

جامعه مدرسین همواره در تمام عرصه های اجتماعی حضور داشته است

جامعه مدرسین همواره در تمام عرصه های اجتماعی حضور داشته است
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به سابقه و جایگاه جامعه مدرسین در نهضت اسلامی گفت: این نهاد با بیش از نیم قرن سابقه درخشان، همواره در تمام عرصه‌های اجتماعی حضور داشته است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین دژکام امام جمعه شیراز، با اشاره به اهمیت استان فارس و شهر شیراز گفت: فارس حرم سوم اهل بیت(ع) در ایران است؛ براین اساس، باید در آن استان بیشتر سرمایه گزاری بشود و البته این مساله تاحدود زیادی به مسئولان آن استان بستگی دارد. بخشی از مسئولیت و وظیفه هم بر دوش شما به عنوان تولیت حرم احمد بن موسی(ع)، نمایندگی مقام معظم رهبری و امام جمعه شیراز گذاشته شده است.

رییس شورای عالی جامعه مدرسین افزود: شیراز یک قطب فرهنگی نه تنها برای جنوب بلکه برای کل کشور است. البته با سرمایه گذاری فرهنگی و معرفی بیشتر، و برگزاری اجلاس ها و همایش های علمی فرهنگی، می توان از این ظرفیت، بهتر و بیشتر استفاده کرد.

وی همچنین با اشاره به بزرگان، علما و روحانیون استان فارس، گفت: سابقه علمی شیراز بر هیچ کس پوشیده نیست. علما و روحانیون بزرگی همچون میرزا حسن شیرازی، میرزا آقا محمد تقی و ... از این استان بوده اند و ارتباط علمای بزرگ شیراز با موسس حوزه علمیه قم، از نکات قابل توجهی است که باید به آن توجه شود.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر حضور اساتید و علما در استان های مختلف کشور از جمله استان فارس، اظهار داشت: ارتقاء سطح علمی حوزه های استان ها، نیازمند برنامه ریزی و حضور اساتید و استفاده از ظرفیت آنهاست. امیدواریم با شناسایی اساتید و دعوت از آنها برای حضور در استان فارس حتی به صورت موقت، بتوانیم فضای علمی حوزه شیراز را ارتقا بدهیم. در این صورت اگر طلاب احساس کنند که درس خارج آنها در آن استان برگزار می‌شود و فضا هم برای خدمت آنها فراهم است، به احتمال زیاد بسیاری از طلاب مقیم قم، به استان خودشان برخواهند گشت؛ اما اگر ببینند که در آن استان این فضا وجود ندارد طبیعتا متقاعد کردن آنها برای خدمت و تحصیل در استان سخت می شود.

وی درخصوص برگزار کردن دروس و رشته های تخصصی در حوزه شیراز نیز گفت: رشته های تخصصی همچون کلام، تفسیر، فقه، اصول و... چه به صورت مستقل و چه به صورت شعبه ای از موسسات و مرکز قم، می تواند در حوزه شیراز ارتقا پیدا کند، و ما نیز از این تلاش ها حمایت می کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به اهمیت وقف و موقوفات نیز اظهار داشت: ان شاءالله قرار است با پیگیری مسئولان محترم حوزه، موقوفات حوزه شناسایی شوند. در این صورت بسیاری از دغدغه های اداره حوزه مخصوصا در استانها برطرف می شود.

وی  افزود: دفتر منابع پایدار حوزه، برای اداره حوزه ها مهم است که امیدواریم در همه استان ها از جمله استان فارس، به این مساله توجه شود. مردم را تشویق کنیم به ایجاد وقف های جدید و ایجاد منابع برای خودکفا کردن مدارس و حوزه ها. اگر این مدارس، منابع پایداری پیدا کنند و روی پای خودشان بایستند، هم باری از دوش مسئولان حوزه برداشته می شود و هم دغدغه شما برای اداره حوزه های استان، کمتر می شود.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان، با اشاره به سابقه و جایگاه جامعه مدرسین در نهضت اسلامی تاکید کرد: جامعه مدرسین با بیش از نیم قرن سابقه درخشان، همواره در همه عرصه ها حضور داشته است. مخصوصا در شرایط خفقان و دوران سخت و دشواری که یک امضا مساوی با اعدام و تبعید و شکنجه بود، اعضای جامعه مدرسین در صحنه بودند و نقش آفرینی کردند که بسیاری از این سوابق در اسناد 8 جلدی جامعه مدرسین نیز ثبت نشده است و این کارنامه درخشان مجددا باید بازخوانی و به روز شود.

لزوم ارتقاء سطح مدیریت و حضور اساتید و علما در استان فارس

گفتنی است در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین دژکام امام جمعه شیراز با ارائه گزارشی از فعالیت های حوزه علمیه شیراز، خواستار ارتقاء سطح مدیریت و حضور اساتید و علما در استان شد و گفت: برای ارتقاء سطح علمی حوزه شیراز، نیاز داریم که درس های دوره عالی و خارج ما تقویت بشود.

 وی افزود: تقویت حوزه شیراز بسیار مهم است و این مهم، جز با حضور چهره های علمی شاخص، تحقق واقعی پیدا نمی کند. بنابراین امیدواریم که با حضور و سکونت اساتید و علمای مقیم قم در شیراز، شاهد احیاء و بازآفرینی سطح علمی حوزه شیراز باشیم./998/

ارسال نظرات