۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۶۷۵۸۶۳
فرهنگ و جهش تولید (۱۷)؛

دولت با بی برنامگی و فقدان انگیزه مانع پیشرفت فرهنگ جامعه نشود

دولت با بی برنامگی و فقدان انگیزه مانع پیشرفت فرهنگ جامعه نشود
رییس دانشگاه قم به تبیین لازمه‌های سلامت فرهنگی جامعه پرداخت و از دولت خواست که با بی برنامگی و سرکار قرار دادن مجریان ضعیف و فاقد انگیزه مانع پیشرفت فرهنگ نشود.

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز رییس دانشگاه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که رهبر معظم انقلاب بارها درباره مسائل فرهنگی جامعه رهنمودهای ذی قیمتی را مطرح کردند که باید مورد توجه همگان باشد، گفت: ایشان فرمودند فرهنگ برای جامعه مانند هوا برای تنفس است و اگر هوا سالم باشد انسان سالم می ماند اما اگر ناسالم باشد بیمار می شوند و از بین خواهد رفت.

وی افزود: در شناخت وضعیت فرهنگی جامعه باید به این موضوع توجه کنیم که بخشی از مؤلفه های تغییر دهنده فرهنگ یک جامعه در خارج از کشور است، ماهواره ها، اینترنت و رسانه ها بسیار تأثیرگذار هستند و با توجه به اطلاعات و داده هایی که از کاربران ایرانی در فضای مجازی به دست می آورند روحیات اشخاص، ذائقه، تفکر و بینش اشخاص را تحت تأثیر قرار می دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش مهم روحانیت، نهادهای حوزوی، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و نهادهای فرهنگی و دینی در عرصه فعالیت های فرهنگی اظهار داشت: این نهادها وظایف سنگین و خطیری دارند و باید دست در دست هم دهند تا نقش آفرینی درستی داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین آموزش و پرورش و آموزش عالی و همه بخش های جامعه اعم از دولتی و غیر دولتی باید به وظایف خود در خنثی سازی تبلغات دشمن و تقویت مبانی و بنیان های فکری و فرهنگی جامعه عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز به ارزیابی عملکرد مسؤولان در زمینه فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: در مواردی مسؤولانی بر سر کار هستند که دغدغه مسائل فرهنگی را ندارند و این موضوع مسؤولیت کسانی که به دنبال مسائل فرهنگی جامعه هستند را سنگین تر می کند.

وی عنوان کرد: دست اندرکاران فرهنگ جامعه باید تلاش مضاعفی انجام دهند و تجمیع قوا داشته باشند و با برنامه ریزی درست کارها را به پیش ببرند، البته کارهایی هم شده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه ها و سندهای خوبی را تدوین کرده اما مسأله مهم اجرا کردن این برنامه ها است، متأسفانه کسانی که باید اجرا کنند در مواردی انگیزه لازم را ندارند و اگر انگیزه هم داشته باشند در برابر موانع استقامت لازم را به خرج نمی دهند.

نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بر آیند کلی کار این می شود که نیروهای انقلابی، متدین و کسانی که می خواهند فرهنگ جامعه سالم باشد و ارتقا پیدا کند کار خود را انجام می دهند اما پشتیبانی لازم را ندارند، از سوی دیگر افرادی که می خواهند فرهنگ غربی را در جامعه پیاده کنند مشغول کار هستند.

وی اضافه کرد: به فرمایش رهبر معظم انقلاب امروز در نبرد اراده ها قرار داریم، در این نبرد باید مبارزه کنیم و هیچگاه نباید هراس داشته باشیم و عقب نشینی کنیم بلکه باید پیشروی کرد تا وضعیت به نفع سلامت فرهنگی جامعه باشد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از نظر برنامه ریزی، تدابیر و سیاست ها و هم از نظر اشخاصی که مجری هستند ضعف جدی داریم، البته در مواردی هم افرادی پیدا می شوند که بینش مقابل انقلاب و نظام را دارند و می خواهند مروج فرهنگ غرب باشند.

وی افزود: قاطبه افرادی که بر سر کار هستند یا کوتاهی می کنند یا توجه ندارند، البته ممکن است برخی هم عالما و عامدا عملکرد دیگری داشته باشند، دولت در مواردی با کوتاه آمدن و برنامه نداشتن خود و سرکار بودن مجریان ضعیف و فاقد انگیزه مانع ارتقا و پیشرفت فرهنگ جامعه می شود./1323/

ارسال نظرات