۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۶۷۵۹۳۳

عملیاتی کردن مفاهیم دینی به معنی اقامه دین است

عملیاتی کردن مفاهیم دینی به معنی اقامه دین است
حجت الاسلام انصاریان گفت: عملیاتی کردن ترجمه ای جز اقامه دین ندارد و پیش نیازش قیام و پس نیاز آن استقامت است و باید منجر به پیاده شدن مفاهیم دینی و احکام اسلامی شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در نشست وبیناری عملیاتی کردن مفاهیم اسلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای مجلس خبرگان گفت: از منظرهای مختلفی می توان به موضوع پدیده عملیاتی کردن مفاهیم اسلامی پرداخت.

وی بیان داشت: اصطلاح عملیاتی کردن ترجمه ای جز اقامه دین ندارد و پیش نیاز این اقامه قیام و پس نیاز آن استقامت است اما این کفایت نمی‌کند و قیامی اتفاق می‌افتد که منجر به حذف طاغوت ها می شود اما باید این منجر به پیاده شدن مفاهیم دینی و احکام اسلامی شود.

حجت الاسلام انصاریان با اشاره به آیه مبارکه ۶۸ سوره مائده بیان داشت: واژه اقامه مؤلفه های معنایی متعددی دارد و معنایی بالاتر از عمل کردن دارد و آن مؤلفه معنایی افزون بر عمل در دو نکته است. اولین معنای آن در مسیر میدان حرکت کردن است و عدم انحراف به چپ و راست است و بدون آنکه انحرافی به وجود بیاید. معنای دیگر آن در نظر گرفتن تمام شرایط یک عمل است در مسیر اعتدال حرکت کردن است و همه چیز را در راه لحاظ کردن است.

وی گفت: حضرت مریم(س) یکی از نمونه های اقامه تورات است که دو نوع برکت از جانب خداوند شامل حال ایشان می شود برکت از بالا که از جانب خداوند و برکت از پایین که از جانب مردم است و اینها بواسطه همین اقامه است.

حجت الاسلام انصاریان ابراز داشت: قرآن کریم دین و کتب آسمانی را به قیام متصف کرده است و از دین با عنوان دین قیم و از کتاب آسمانی با عنوان بینه یاد کرده است و باید این عبارات را به دوری از انحراف و حرکت در مسیر وسط معنا کنیم.

وی اظهار داشت: اگر کسی می خواهد در مسیر درست حرکت کند باید به سراغ دین قیم برود و آن را بدست آورد و ایجاد انگیزه و حرکت صورت کند تا منجر به اقامه شود.

حجت الاسلام انصاریان گفت: بیان رهبر معظم انقلاب در خصوص عملیاتی کردن مفاهیم دینی فارغ از پیاده کردن آن به لحاظ بررسی آن در قرآن کریم بسیار ارزشمند و حایز اهمیت است.

وی افزود: وقتی قیام واقع شد و دین به مرحله اقامه رسید حالا نوبت به استقامت می رسد و این همان پس نیاز اقامه دین است. برکات الهی وقتی نازل می شود که استقامت باشد و اقامه تنها کافی نیست و اینجاست که به فرموده قرآن ملائکه بر اقامه کنندگان دین نازل می شود./1399/

ارسال نظرات