۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۶۷۶۲۲۶
یادداشت؛

رسالت جناب پاپ در عراق

رسالت جناب پاپ در عراق
پاپ در حالی ادعا می‌کند زائر صلح در عراق است که تاکنون هزاران نفر از مردم بی‌گناه عراقی و غیرعراقی با دخالت‌های مکرر غرب در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در طول تاریخ بسیار اتفاق افتاده است که عالمان و بزرگان ادیان مختلف با مراجع معظم و عالمان بزرگ شیعه دیدارهایی به‌منظور تقریب ادیان و نیز مباحثات علمی، یا رفع کدورت‌ها و ایجاد گشایش در امور مختلف داشته‌اند.

البته در چند دهۀ اخیر به دلیل محدودیت‌های مختلفی که در کشور عراق وجود داشت، تعاملات حوزۀ مقدس نجف با بیرون بسیار اندک بوده است؛ لذا این رویداد را می‌توانیم فتح بابی خجسته برای بروز بین‌المللی مرجعیت عراق بدانیم.

ازسوی‌دیگر حوزۀ علمیۀ قم در چهار دهۀ اخیر همه‌ساله شاهد ده‌ها جلسۀ هم‌اندیشی و همایش‌های تقریبی با حضور اندیشمندان ادیان مختلف بوده، که همۀ اینها از برکات انقلاب اسلامی و اندیشۀ حضرت امام خمینی قدس‌سره است.

حوزه علمیه نجف در ایام زمامداری رژیم بعث، خود را به‌ناچار از همۀ مناسبات سیاسی و حتی اجتماعی دور نگه داشت؛ اما در فرصت پیش‌آمدۀ کنونی به تأسی از حوزۀ قم تلاش کرد تا بار دیگر پنجرۀ حجره‌ها را به‌سوی دنیای بیرون بگشاید، و این به‌خودی‌خود امری فرخنده است.

رسالت جناب پاپ در عراق

اما برادران نجفی ما باید بدانند که حضور در این عرصه به کیاست و تجربه‌ای فراوان نیاز دارد؛ وگرنه دشمنان شیعه با زیرکی تمام می‌توانند به حیثیت عظیم و سابقۀ درخشان آنها لطمه بزنند.

علما و فضلای قم آماده‌اند تا تجربیات گران‌سنگ خود دراین‌زمینه را خاضعانه در اختیار علمای نجف اشرف بگذارند.

دربارۀ دیدار اخیر پاپ با مرجعیت عراق نیز باید گفت که بسیار ساده‌اندیشانه است اگر گمان کنیم پاپ تنها برای یک دیدار ساده به عراق سفر کرده، و این دیدار هیچ پشت پرده‌ای نداشته است.

نخستین پرسشی که برای هر انسان دوراندیشی پیش می‌آید این است که در دورۀ پاندمی کرونا و وضعیت متزلزل امنیتی در عراق، رسالت حقیقی جناب پاپ چه بوده که او را به این سفر واداشته است؟!

این پرسش کمی جدی‌تر می‌شود وقتی بدانیم که کشور عراق یک اقلیت چهارصدهزارنفری از مسیحیان را در خود جا داده است؛ زیرا این عدد آن‌قدر کوچک است که نمی‌تواند انگیزه‌ای بزرگ برای حضور شخص پاپ در عراق باشد.

بازدید پاپ از سایت باستانی "اور" و تحرکاتی که مسیحیان صهیونیست برای یافتن جای پا در عراق دارند شاید یکی از مهم‌ترین دلایل سفر پاپ به عراق باشد.

رسالت جناب پاپ در عراق

پاپ درحالی ادعا می‌کند زائر صلح در عراق است که تاکنون هزاران نفر از مردم بی‌گناه عراقی و غیرعراقی با دخالت‌های مکرر غرب در این کشور جان داده‌اند. همچنین پاپ درحالی از آواره شدن مسیحیان عراق توسط داعش ابراز تأسف می‌کند که هرگز از حمایت‌های غرب از داعش گلایه‌ای نکرده است.

با این توضیحات کشف اینکه سفر جناب پاپ به عراق در تکمیل کدام پازل امریکایی صهیونیستی صورت گرفته، کار سختی نیست! البته ما با همۀ وجود امیدواریم که با درایت مرجعیت عراق این نقشۀ پنهانی آنها نقش بر آب شود./998/

محمدصادق ناطقی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
سلام
هم نظرم با نویسنده
0
0