۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۶۷۶۴۰۱
مظاهری اظهار کرد:

جای خالی رشته فقه تربیتی در حوزه خواهران

جای خالی رشته فقه تربیتی در حوزه خواهران
مظاهری گفت: واقعاً مهم است که رشته فقه تربیتی در حوزه علمیه برای خانم‌ها طراحی و برنامه‌ریزی بشود تا خانم‌ها ضمن تحصیل، با مبانی فقهی ایده‌پردازی کنند و تئوری بدهند.

به گزارش خبرگزاری رسا آیین رونمایی از طراحی رشته فقه التربیه روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه، با حضور حجج اسلام مقیمی حاجی، حسن قاسمی، حسینی‌پناه، حیدر همتی و مهدی رضایی و معصومه مظاهری در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد؛ مظاهری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری در این نشست به ایراد سخن پرداخت که متن آن از نظر می‌گذرد؛

موضوع صحبتم بر ضرورت طراحی این رشته برای خواهران و حضور خواهران در رشته فقه التربیه می‌برم علتش هم این است که بخشی از دوستانی که دارند در این رشته تحصیل می‌کنند از خواهران هستند و ضروری است که یکی از اهداف غائی ما در طراحی و برنامه‌ریزی این رشته، حوزه خواهران باشد.

اگر هر کدام از دروس فقه و علوم تربیتی جداگانه نگاه کنیم، در قسمت دانشگاهی و حوزوی، هم در بحث فقهی کار شده است و هم در بحث علوم تربیتی و رشته‌های مرتبط با تربیت و خانواده کار شده است حتی ترکیب این دو هم در دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه امام صادق(ع) که رشته معارف اسلامی و حقوق خانواده را در نظر گرفتند همچنین دانشگاه شهید بهشتی رشته حقوق خانواده، دانشگاه علوم قضایی رشته حقوق خانواده، دانشگاه شهید مطهری رشته فقه و حقوق خانواده ضرورت ترکیب مباحث خانواده با فقه هم لحاظ شده و برنامه آن طراحی و نوشته و اجرا می‌شود، اما واقعاً جای آن در مقطع سطح سه و به تبع آن در مقطع سطح چهار فقه تربیتی به این شکلی که ما در این مؤسسه شروع کردیم و دارد نظام‌مند برنامه‌ریزی می‌شود خالی بود.

دانشگاه امام صادق(ع) یک رشته علوم تربیتی را طراحی کرده که بعضاً بعضی از مباحث تربیتی را با نگاه معارف اسلامی در نظر گرفته است ولی به این شکلی که ما اینجا بحث فقه و اصول و این‌ها را حتی با مبانی بحث‌های تربیتی با نگاه تربیتی و از آن طرف مباحث تربیتی را با نگاه مبانی فقهی بررسی کنیم، در حدی که من اطلاع دارم واقعا هنوز انجام نشده است.

البته شنیدم در جامعةالمصطفی کارهایی انجام شده ولی به این شکلی که اینجا طراحی شده و آیت‌الله رشاد خیلی زحمت کشیدند و برنامه‌ریزی شروع کردند، حداقل در حوزه خواهران انجام نشده است. البته در حد اطلاعات و رصدی که دارم این‌طور است حتی در حوزه دانشگاهی خواهران هم فکر نمی‌کنم به این شکلی که اینجا کار می‌شود، کاری انجام شده باشد و واقعاً هم ضرورت دارد.

واقعاً مهم است که این رشته برای خانم‌ها طراحی شود، برنامه‌ریزی شود، روی آن کار بشود تا خانم‌ها بیایند تحصیل کنند و به تبع آن با نگاه مبانی فقهی‌اش ایده‌پردازی کنند و تئوری بدهند؛ یعنی آن چیزی که الان در مباحث ما جای خالیش مشخص است این است خیلی کارشناسان و سخنگوهای خانم متعددی در رشته‌های مشاوره علوم تربیتی و اینها داریم، از این طرف هم فقه داریم اما کسی که واقعاً این نگاه را ترکیبی داشته باشد و خانم‌هایی که به این شکل تحصیل کرده باشند و نسبت به خودشان نسبت به خانواده خودشان و در مرحله بعدی نسبت به جامعه تئوریسین بشوند کم داریم.

الان اکثر معلم‌های مقطع دبستان ما حتی برای پسرها معلم‌های مهد کودک ما همه اینها خانم هستند. اگر واقعاً کسانی در این رشته تربیت بشوند که بروند در جامعه تزریق شوند برای معلم‌های مقاطع پیش‌دبستانی، مقاطع دبستان حتی مقاطع بالاتر مدرس بشوند و با همین نگاه به آنها باید و نبایدهای تربیت دینی را بگویند در جامعه خیلی گام‌های بلندی برداشته می شود و واقعاً آن نکته‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند که ما اینجا تولید علم بکنیم و حضور و مشارکت خانم‌ها را خیلی جدی در نظر گرفته بودند این رشته برای خانمها می‌تواند خیلی کمک بکند.

‌امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) فرمودند که وظیفه انسان‌سازی بر عهده زن‌ها است لذا این خانم‌هایی که می‌خواهند انسان‌ساز بشوند باید بدانند دین چه می‌گوید، دین به معنای خاص آن یک پایه‌اش می‌تواند روی فقه بگردد از جهت اینکه بایدها و نبایدهای دینی برای آنها مشخص بشود و بعد تئوری‌های مختلف را در این موضوع بتوانند پرورش بدهند؛ لذا من واقعاً استقبال می کنم و هر کاری هم از دستم بر بیاید انجام می‌دهم.

ارسال نظرات