۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۷۶۶۴۲

برجام روزانه ۱۰۰۰میلیارد خسارت می‌زند

برجام روزانه ۱۰۰۰میلیارد خسارت می‌زند
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه به واسطه عدم اجرای برجام، روزانه بیش از ۱۰۰۰ میلیاردتومان هزینه به اقتصاد تحمیل می‌شود، گفت: ماندن در برجام تنها فشار اقتصادی را بر مردم بیشتر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی با محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی انجام شده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

تنها دلیل ورود ایران به برجام لغو تحریم‌ها بود

- مذاکرات ایران با آمریکا در برجام پیرامون حزب‌الله لبنان، حماس، مسائل منطقه‌ای و حقوق بشر نبود بلکه تنها دلیل ورود جمهوری اسلامی ایران به برجام و مذاکره با آمریکا، رفع مشکلات اقتصادی مردم و لغو تحریم‌ها بود.

- براساس یک توافق چند جانبه مقرر شد جمهوری اسلامی ایران محدودیت‌های فعالیت‌های هسته‌ای را بپذیرد و در راستای شفاف‌سازی و اعتمادسازی قدم بردارد و در مقابل نیز، آمریکا تمامی تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه‌اش علیه ایران را لغو کند.

 

غربی‌ها با برجام روزانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان به ما خسارت می‌زنند

- آقای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه رسماً اعلام کردند که از زمان تصویب و ابلاغ برجام، تمام تحریم‌ها لغو خواهد شد.

- در مجلس نهم دوستانی در مجلس و دولت بودند که می‌گفتند باید برجام به تصویب برسد چراکه تحریم‌های اقتصادی روزانه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه به کشور وارد می‌کند.

- در ابتدای تصویب برجام تحریم‌ها فقط روی کاغذ برداشته شد اما در عمل هیچ گشایشی برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ایجاد نشد.

 

- امروز به واسطه عدم اجرای برجام و مفاد مربوط به رفع تحریم‌های اقتصادی، روزانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه به اقتصاد ایران تحمیل می‌شود.

- این هزینه بر عهده کسانی است که هنوز ادعا دارند باید مجدداً از مسیر مذاکره با آمریکا مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

اگر دولت توان حل مشکلات اقتصادی مردم را ندارد پای خود را کنار بکشد

- استمرار این وضعیت یک روز هم به نفع مردم نیست. مردم از ما می‌خواهند که مشکلات اقتصادی‌شان را رفع کنیم.

- اگر دولت توان و کارآمدی لازم برای حل مشکلات اقتصادی مردم از طریق مطالبه اجرای دقیق تعهدات طرف مقابل در برجام برای رفع تحریم‌های اقتصادی را ندارد، می‌تواند پای خود را کنار بکشد. قطعاً ارکان نظام می‌توانند در این قضیه با نگاه جدیدی موضوعات را مطالبه کنند.

هرگونه مذاکره بدون رفع تحریم، خیانت به مردم است

- مذاکره با آمریکا بدون رفع تحریم‌ها موجب تعمیق تنگناهای اقتصادی خواهد شد.

- استمرار وضعیت کنونی روزانه ۸۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد ایران ضربه وارد می‌کند.

- هرگونه مذاکره جدید بدون رفع تحریم‌ها به جز خیانت به کشور و آثار زیانبار اقتصادی چیزی نصیب مردم نخواهد کرد.

بود و نبود برجامی که هیچ خاصیت اقتصادی ندارد تفاوتی نخواهد داشت

- جمهوری اسلامی ایران مسیر خودش را متناسب با اجرای تعهدات طرف مقابل طراحی می‌کند در غیر این صورت برجامی که هیچ خاصیتی از نظر اقتصادی برای مردم ما ندارد، بود و نبودش هم برای ما تفاوتی نخواهد داشت.

- در این صورت مجلس شورای اسلامی از تمامی اختیارات خود برای لغو کلیه تعهدات ایران و برگشت به شرایط قبل از برجام استفاده خواهد کرد و هیچ تعهد بین‌المللی و منطقه‌ای را نخواهد پذیرفت.

ماندن در برجام فشار اقتصادی را بر مردم بیشتر می‌کند

- آمریکا و اروپا بدانند مجلس و ارکان نظام، ذره‌ای از منافع ملی برای رسیدن به حقوق مردم برای رفع مشکلات اقتصادی شان کوتاه نخواهند آمد.

- برجام کاملاً اقتصادی است و سیاسی نیست و اگر برجام برای رفع مشکلات مردم عملیاتی نشود خاصیتی نخواهد داشت و ادامه این مسیر به جز هزینه اقتصادی و افزایش فشار اقتصادی بر مردم چیزی نخواهد بود.

آمریکایی‌ها با لغو فشارهای ترامپی آدرس غلط به دولت می‌دهند

- در برجام جمهوری اسلامی قبول کرد که برخی محدودیت‌های هسته‌ای را بپذیرد و در قبال آن آمریکا تحریم‌های اقتصادی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شود را لغو کند.

- آمریکایی‌ها با لغو فشارهای ترامپی در حال دادن آدرس غلط به دولت ایران هستند و موضوعاتی را مطرح می‌کنند که هیچ ربطی به برجام ندارد.

آزادسازی جزئی اموال بلوکه شده ایران

- آمریکا و اروپا پیش از برجام به عناوین مختلف دارایی‌های ایران را بلوکه کرده‌اند.

- طبق اخباری که با ما رسیده است آمریکا و اروپا تلاش دارند برخی از این اموال بلوکه شده را که رقم‌های بسیار جزئی هستند و به برجام هیچ ارتباطی ندارند، آزاد کنند تا این منابع به جای مطالبات قانونی ملت ایران جایگزین شود.

پالس‌های دولت برای ارتباط با طرف‌های برجامی گرهی از کار مردم باز نمی‌کند

- دولت در این مرحله نباید اشتباهات قبلی را تکرار کند پالس‌هایی که از سوی دولت مبنی بر اشتیاق به ارتباط با طرف‌های برجامی داده می‌شود؛ گرهی از کار مردم باز نمی‌کند و مشکلات اقتصادی را برطرف نمی‌کند.

- امروز آمریکا ادعا دارد که می‌خواهد مجدداً به برجام بازگردد، شرط جمهوری اسلامی ایران این است که آمریکا و اروپا ابتدا به تمام تعهدات برجامی خود عمل کنند و پس از آن جمهوری اسلامی اجرای تعهدات برجامی خود را استمرار خواهد داد.

دولت به اندازه سر سوزنی حق انحراف از قانون مجلس را ندارد

- مجلس شورای اسلامی در راستای قانون اقدام راهبردی و حفظ منافع هسته‌ای عمل خواهد کرد. دولت نیز باید در چارچوب این قانون اجرای تعهدات طرف مقابل را پیگیری کند.

- جمهوری اسلامی باید از موضع اقتدار و توانمندی در راستای حل مشکلات مردم اقدام کند. مسیر حرکت دولت کاملاً مشخص است مصوبه قانونی مجلس همه چیز را تمام کرده، دولت به اندازه سر سوزنی حق انحراف از این مسیر قانونی را ندارد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات