۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۶۷۶۹۱۳
آیت الله عابدی؛

مناجات شعبانیه دلنشین ترین اسرار عالیه عرفانی است

مناجات شعبانیه دلنشین ترین اسرار عالیه عرفانی است
استاد حوزه علمیه قم گفت: مناجات شعبانیه را از مناجات‌های ارزشمند و دارای محتوای عمیق است، اید درست خوانده و به مضمون آن توجه کامل شود

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله احمد عابدی در آخرین جلسه درس خارج فقه که در حرم حضرت معصومه (س) اظهار داشت: شعبان، ماه صلوات و منسوب به پیامبر اکرم (ص) است. شیخ عباس قمی صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی را از کتاب حاجی نوری نقل می‌کنند و صلوات بسیار خوبی است که در برخی روایات نیز عین همین صلوات آمده است.

استاد حوزه علمیه قم مناجات شعبانیه را از مناجات‌های ارزشمند و دارای محتوای عمیق بیان و عنوان کرد: مناجات شعبانیه باید درست خوانده و به مضمون آن توجه کامل شود، برای درست خواندن این مناجات شریف مطالبی از قول امام راحل بیان شده که می‌طلبد به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه بین مناجات و دعا تفاوت وجود دارد، گفت: یکی از تفاوت‌ها آن است که مناجات سری بوده در حالی که دعا چنین نیست و علنی است.

آیت الله عابدی به قرائت و تدبر در قرآن کریم در این فرصت باقی مانده از ماه شعبان توصیه کرد و گفت: انسان در این ماه حداقل باید روزی یک جز قرآن بخواند تا در انتها بتواند یک دور قرآن کریم ختم کرده باشد. انسان باید با قرآن کریم انس بگیرد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: شخصی در مصر کتابی علیه المیزان نوشت که از ناصبی های متعصب بود در مقدمه کتابش درباره علامه طباطبایی چنین می‌نویسد تعجب می‌کنم از تسلطی که این مرد به قرآن کریم دارد؛ او حتی نتوانسته این تسلط را انکار کند؛ علامه طباطبایی با قرآن کریم بسیار مأنوس بود و گاهی اوقات از دیگر آیات برای آیه‌ای که تفسیر می‌کند شاهد مثال می‌آورد شاهد مثالی که به عقل کسی خطور نمی‌کند.

وی با بیان اینکه انسان باید به شدت از زبانش مراقبت کند، گفت: طبق صریح روایات؛ آیا غیر از زبان چیز دیگری هست که انسان را با صورت وارد آتش دوزخ کند. انسان در همه مکان‌ها و زمان‌ها باید مراقب حرف‌هایی که می‌زند، باشد. گاهی انسان خیلی از حرف‌ها را به اسم حرف‌های سیاسی می‌زند در حالی که با این کلام گناهان بسیاری را درو می‌کند.

آیت الله عابدی مراقبت از زبان را ضامن ورود به بهشت بیان و عنوان کرد: بسیاری از سخنانی که گفته می‌شود شایعه پراکنی است و بسیار از سخنان که راست و صحیح گفته می‌شود قول به غیر علم است و فرد متکلم یقین به صحت آن ندارد. قول به غیر علم جایز نیست و حرام است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انسان هرگز نباید دل دیگری را بشکند، ابراز کرد: رسول خدا طوری زندگی کردند که دل کسی از ایشان نشکست، اگر ما خودمان پیرو حضرت می‌دانیم باید چنین زندگی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بد اقتصادی می‌طلبد افراد جامعه مراقب محرومان و مستضعفان باشند و در سیر کردن شکم نیازمندان نباید به افکار و عقیده آنان توجه کرد. ‌

ارسال نظرات