۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۶۷۶۹۱۴

رفع ابهام ازسفرهای نوروزی

رفع ابهام ازسفرهای نوروزی
۴۰ شهر قرمز و نارنجی کرونایی دارای محدودیت تردد و ممنوعیت سفر هستند و سفر به مابقی شهرها که در شرایط آبی و زرد قرار دارند منعی ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، دو روز پیش، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه شماره ۵ خود ضمن اعلام جدول رنگ­بندی شهرستان‌ها از ممنوعیت سفر به شهرهای نارنجی و قرمز خبر داد.

سفر به شمال و مشهد و اصفهان و شیراز ممنوع است؟

در این اطلاعیه ۹ شهر در وضعیت قرمز و ۳۱ شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته و اعلام شد تردد به شهرهای آبی و زرد محدودیتی ندارد.

اگرچه متن این اطلاعیه گویا بود اما آنچه مردم را دچار بلا تکلیفی کرد موضوع «محدودیت تردد به سه استان شمالی و ۷ شهر مسافرپذیر » بود که از چند هفته قبل آغاز و تا پیش از این به شدت دنبال و اجرا می شد؛ اگرچه شرایط زرد و گاها آبی کرونایی را برخوردار بودند.

سفر به شمال و مشهد و اصفهان و شیراز ممنوع است؟

محدودیت تردد به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و هفت شهر مقصد گردشگری از جمله مشهد، شیراز، اصفهان، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم تا حدی سفت و سخت به مرحله اجرا گذاشته شد که در مقطعی حتی صدور مجوز تردد به این شهرها نیز با اما و اگر و محدودیتهای خاصی ‌همراه بود.

این ابهام وجود داشت تا آنکه روز گذشته خبری از اعمال محدودیت تردد به مشهد به عنوان یکی از مقاصد گردشگری و بازگرداندن خودروهایی با پلاک غیر بومی در برخی رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بر نگرانی مردم افزود.

سفر به شمال و مشهد و اصفهان و شیراز ممنوع است؟

شهروندان نگران شدند؛ چراکه واضح اعلام نشد که تکلیف چیست؟ آیا می توان بدون مجوز تردد فرمانداری به شهرهای شمالی و یا ۷ شهر مسافرپذیر سفر کرد یا نه؟

مردم‌ برای سفر مستأصل مانده و این نگرانی را داشتند که نکند با خانواده به جاده ‌زده و بعد، از ترددشان جلوگیری شود.

برای آگاهی از این موضوع  و پاسخگویی به دغدغه مردم سراغ فرماندهان پلیس کشور رفتیم ؛سردار مهدی نوریان، سخنگو و معاون اجتماعی نیروی انتظامی اظهارداشت: آنچه که ستاد مدیریت مقابله با کرونا آن را ابلاغ کرده است پلیس همان را اجرا می‌کند،  اگر شهرهایی در وضعیت قرمز و نارنجی هستند محدودیت تردد ایجاد شده و جریمه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای متخلفان  اعمال خواهد شد؛ ملاک، مصوبات ستاد کروناست و براساس مصوبات ۹ شهرقرمز و ۳۱ شهر نارنجی بوده و محدودیت تردد دارند.

جریان محدودیت تردد در استان خراسان رضوی را از سردار سید تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور ناجا پیگیر شدیم.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید براینکه پلیس مجری مصوبات ستاد کروناست، اعلام کرد: براساس مصوبات  ورود از هر مبدا با رنگبندی مختلف کرونایی به ۹ شهر قرمز استان خوزستان و ۳۱ شهر نارنجی که در کشور پراکنده‌اند ممنوع است؛ همچنین برای خروج از این ۴۰ شهر قرمز و نارنجی به هر مقصد دیگری نیز ممنوعیت اعمال شده تا از انتشار و گسترش ویروس کرونا کاسته شود. 

سفر به شمال و مشهد و اصفهان و شیراز ممنوع است؟

سردار حسینی در پاسخ به پرسش در این خصوص که تکلیف سفر به مشهد _ با توجه به انتشار اخباری مبنی بر اعمال محدودیت از سوی پلیس راه خراسان رضوی_ چگونه است، گفت: شهر مشهد بنابر جدول رنگبندی ابلاغی در زمره شهرهای دارای محدودیت تردد قرمز و نارنجی قرار نگرفته و لذا محدودیتی برای تردد پلاک‌های غیر بومی ندارد اگرچه پلیس به مردم عزیز توصیه می کند که برای جلوگیری از چرخش ویروس کرونا از سفرهای غیر ضروری و دورهمی‌ها پرهیز کنند. 

سردار حسینی با تاکید دوباره بر اینکه اعمال محدودیت تردد در سفرهای نوروزی فقط بر اساس مصوبه اخیر ستاد کرونا و رنگبندی اخیر اجرا می شود  اعلام کرد:سفر به استان‌های شمالی و ۷ شهر مسافرپذیر اگر در شرایط زرد و آبی کرونایی باشند منعی نداشته و بدون مجوز امکانپذیر است و جریمه‌ای نیز در کار نخواهد بود.

 اگرچه جاده‌ها باز است و محدودیت‌های قبلی در بسیاری از نقاط برقرار نیست اما رعایت نکات زیر در راستای صیانت از سلامت خود و خانواده مهم است.

سفر به شمال و مشهد و اصفهان و شیراز ممنوع است؟

قبل از سفر از وضعیت سلامت خود و خانواده اطمینان کامل داشته باشید و بعد برنامه ­ریزی سفر کنید؛ افرادی که تست مثبت بیماری کرونا دارند به هیچ عنوان اقدام به تردد یا سفر نکنند!

 سفر با خودروی شخصی - حتی المقدور- پرهیز از برگزاری دورهمی خانوادگی و تجمع و ترددهای غیر ضروری و رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در طول سفر و برگشت از سفر ظرف کمترین زمان ممکن در صورت اعلام تغییر روند بیماری در شهرها از جمله مهمترین توصیه‌های ستاد مدیریت بیماری کرونا برای ‌مسافران نوروزی است.

منبع: فارس
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات