۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۶۷۷۰۲۹

راهکارهای طب سنتی درمان کبد چرب

راهکارهای طب سنتی درمان کبد چرب
هر گرید کبد چرب ۱۰ سال از طول عمر انسان می‌کاهد و بیماریهای قلبی را جلو می‌اندازد! در این مطلب به برخی از مهم‌ترین پرهیزات غذایی برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و راهکارهای درمانی طب سنتی برای درمان آن اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، استرس، تغذیه ناسالم، فست‌فودها، استفاده از چربی‌های اشباع‌شده، کم‌تحرکی و مصرف نابجای داروهای شیمیایی از جمله دلایل بروز "کبد چرب" است.

طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده، بزرگترین خطر ابتلا به کبد چرب، عوارض قلبی و عروقی است که هر گرید کبد چرب، 10 سال از طول عمر انسان می‌کاهد و بیماریهای قلبی را جلو می‌اندازد؛ انسدادها، بی‌اشتهایی، لاغری، بزرگ شدن شکم، به‌هم ریختن اندکسهای خون، ریزش مو و آب آوردن شکم از علائم گرید4 کبد چرب است که باید در این مرحله پیوند کبد انجام شود.

استفاده بقاعده و کم از روغنهای زیتون و حیوانی، پرهیز از غذاهای کارخانه‌ای با مواد نگهدارنده، خودداری از مصرف آب یخ و سرد به‌ویژه در حالت ناشتا، بین غذا و هنگام ورزش و نیز خوردن غذا با آرامش و خوب جویدن، ابتلا به کبد چرب را کاهش می‌دهند همچنین استفاده از چاشنی رب‌های انار، سیب، به، آلو و ازگیل کنار غذاها توصیه می‌شود و کسانی که نمی‌توانند بین غذا یا ورزش آب ننوشد، بهتر است از آب گرم یا ترکیب آب گرم و گلاب به‌صورت جرعه جرعه استفاده کنند.

همچنین برای تقویت و بهبود عملکرد کبد، گیاه "ماریتیغال" یا خارمریم در بازسازی و جوانسازی کبد، دمنوش ریشه باباآدم مقوی فوق‌العاده کبد و قلب و مغز، گیاه اکیناسه که شربت و قرص آن هم در بازار موجود است برای تقویت سیستم ایمنی بدن، زنجبیل با استفاده از مصلحات آن در گرم‌مزاجان و نیز مصرف ناشتای ترکیب دارچین و عسل، زردچوبه و عسل، عسل و لیمو که مناسب همه طبع‌ها است برای پاکسازی و دفع عفونتها و بازکننده مجاری کبد از گیاهان مفید به‌شمار می‌روند.

سیر با طبع گرم و خشک بالا برای گرم‌مزاجان و کبد گرم خوب نیست اما سیرترشی قهوه‌ای و شیرین معجون و اکسیری با خاصیت درمانی به‌ویژه پاکسازی جدار کبد و قلب و عروق است که برای همه طبع‌ها توصیه می‌شود البته سیرسیاه که اخیراً به بازار آمده است، خواص سیر ترشی را ندارد؛ چای سبز هم برای مزاج سرد و تر با بلغم و رطوبت بالا مفید است و مصرف آن همانند قهوه، بیشتر از هفته‌ای 2 تا 3 بار موجب خشکی کبد می‌شود؛ چای سفید هم به‌علت مرغوبیت و خاصیت خونسازی و تقویت معده از چای سبز برتر است که در چین و کشورهای پیشرفته بیشتر مورد توجه است.

میوه‌های پاییزی برای تقویت کبد و سیستم ایمنی بدن مفید است؛ در پاییز، بیماریها به‌دلیل غلیظ‌تر شدن خون و تجمع سودا بیشتر می‌شود و چغندر از میوه‌هایی هست که فلز سنگین و رسوبات بدن را جذب و دفع می‌کند؛ کدو حلوایی، شلغم، لبو و انار و مصرف بقاعده آجیل‌ها از جمله مغز گردو، بادام، پسته و فندق تأمین‌کننده امگا 3 و 6 و 9 بدن و تقویت‌کننده کبد و درمان کبد چرب هستند.

مصرف انواع سبزیجات به‌ویژه کاهو، هویج، کلم، توت قرمز و شاه‌توت، سیب ناشتا، کنگر فرنگی یا آرتیشو، سبزی جعفری، عناب دمکرده یا خشک یا رب عناب، سرکه‌شیره، انواع سکنجبین، ترکیبی از آب شلغم و هویج و چغندر و کرفس ناشتا در 21 روز کاهنده سریع چربی خون و کلسترول هم هست، دمنوش ناشتای گیاه کاسنی و شاهتره در 21 روز، خارخاسک و خارشتر، درمنه‌، ماءالجبن و ماءالشعیر طبیعی، زعفران، انجیر، فندق، توت سفید، گلاب، مویز و زیتون همه از مقویات کبد و درمان کبد چرب است همچنین مصرف کم شیرینی طبیعی بعد از غذا شامل شیره و عسل و مرباهای بالنگ، به و سیب کمک به هضم بهتر و عملکرد کبد می‌کند.

همچنین مصرف عسل یا شیره انگور رقیق‌شده یا سیب مفید است و برای پیشگیری از کبد چرب باید مراقب غذایمان باشیم که هر اقلیم و آب‌وهوایی، غذای خاص خود را دارد و ژنتیک و مسایل موجود در کشور هم در سلامتی افراد مؤثر است مثلاً در اروپا و آمریکا راحت‌تر قهوه و شکلات مصرف می‌شود اما در ایران که اکثراً صفراوی و گرم و خشک هستند و ذاتاً کبدهای مردم ضعیف است با افراط در مصرف قهوه و شکلات حتی شکلات تلخ دچار اختلال و چربی کبد می‌شوند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
برخی از علائم کبد چرب موارد می باشد
احساس خستگي بي اشتهایی ضعف عمومی حالت تهوع ضعف قدرت تفکر درد بالای سمت راست شکم بزرگی کبد لکه‌های قهوه‌ای روی پوست گردن و زیر بغل توجه داشته باشید که تشخیص دیر اختلالات كبدی موجب می‌شود توان کاری خود را از دست بدهید و دچار نارسایی کبدی شوید
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
رعایت نکته‌های زیر به بیماران مبتلا به کبد چرب کمک می‌کند تا راحت‌تر به مقابله با آن بپردازند. همچنین با رعایت این نکات می‌توانید از ابتلا به بیماری کبد چرب پیشگیری کنید. افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم آنها کاهش چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها درمان چربی‌ خون درمان کامل دیابت مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین و تن مصرف گردو، بذر کتان، شاهدانه، روغن زیتون، آجیل‌ مصرف ویتامین، فولیک اسید، منگنز و سلنیوم مصرف روزانه یک گرم مکمل روغن ماهی محدود کردن چربی‌های مضر و خودداری از مصرف چربی‌های اشباع شده غذاهای دریایی، مرغ، گوشت بدون چربی و پروتئین‌های گیاهی میوه (حداکثر ۳ واحد در روز) و سبزیجات غلات کامل و برنج قهوه‌ای عدم مصرف شیرینی‌جات آماده عدم مصرف نوشیدنی‌های قندی استفاده از روغن‌ کانولا و زیتون
1
0