۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۶۷۷۰۵۱
از سوی حجت الاسلام لک‌زایی تشریح شد؛

اهم فعالیت های سال گذشته پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

اهم فعالیت های سال گذشته پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مناسبت آغاز جدید، گزارشی از اهم اقدامات انجام شده و توفیقات این پژوهشگاه در سال ۱۳۹۹ را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۰ ضمن تبریک سال جدید، گزارشی از اهم اقدامات انجام شده و توفیقات این پژوهشگاه در سال ۱۳۹۹ را ارائه کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم
«یا مقلب القلوب والأبصار، یا مدبر اللیل والنهار، یا محول الحول والأحوال، حول حالنا إلی احسن الحال»

طلیعه سال ۱۴۰۰ ه.ش با اعیاد شعبانیه مقارن شده است؛ امید است به فضل الهی این تقارن، عاملی در جهت تعمیق ایمان و ترویج اعمال صالح ملت مسلمان ایران باشد و بهاری سرشار از نشاط و معنویت را به ارمغان آورد.

این‌جانب ضمن گرامی‌داشت یاد و نام امام راحل (قدس سره)، شهدای راه حق، به‌ویژه شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع سلامت و آرزوی صحت و سلامت برای رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خامنه ای (دام ظله العالی)، فرا رسیدن نوروز و آغاز سال جدید را به همکاران خدوم و تلاشگر، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض نموده، در این سال نو، نیل به مدارج عالی علمی، دینی و اخلاقی، توأم با موفقیت، بهروزی و عافیت را برای شما و خانواده محترم از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالی که گذشت، به لطف و عنایت پروردگار متعال، با تکیه بر ظرفیتها و توانمندی‌ها و همت و تلاش همکاران محترم، توفیقات چشمگیری در نیل به اهداف خود به دست آورد که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
۱. اجرای ۶۶۴ طرح پژوهشی، که تا کنون ۲۹۵ مورد آن به پایان رسیده است؛
۲. انتشار ۷۶ عنوان کتاب در ۱۰۵ جلد؛
۳. انتخاب پژوهشگاه به عنوان مرکز پژوهشی برگزیده در بیست‌ودومین همایش کتاب سال حوزه؛
۴. کسب عنوان ناشر برگزیده توسط انتشارات پژوهشگاه در بیست‌ودومین همایش کتاب سال حوزه؛
۵. انتخاب دو اثر از آثار پژوهشگاه به عنوان کتاب سال در سی‌وهشتمین جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران؛
۶. انتخاب هفت اثر از آثار پژوهشگاه به عنوان برگزیده، شایسته تقدیر و شایسته تحسین در بیست‌ودومین همایش کتاب سال حوزه؛
۷. برگزاری ۹۶ کرسی تخصصی، ترویجی و نشست علمی؛
۸. برگزاری شش همایش ملی و بین‌المللی؛
۹. برگزاری و مشارکت در شش نمایشگاه استانی، ملی و بین المللی؛
۱۰. امضای ده تفاهم‌نامه با مؤسسات و مراکز علمی - پژوهشی ملی و بین‌المللی؛
۱۱. مشارکت مؤثر پژوهشگاه در تأسیس مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی – اسلامی و تشکیل دبیرخانه و برگزاری اولین همایش مشترک بین پژوهشگاه‌ها در هفته پژوهش؛
۱۲. تالیف ۱۲۵ مقاله علمی- پژوهشی توسط اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و انتشار در نشریات؛
۱۳. بهره برداری از سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی و ثبت ۶۲۹ دستاورد در سامانه مذکور(به نشانی: sabadqurani.ir)؛
۱۴. ادامه برنامه ها و فعالیت ها در حوزه فناوری و فضای مجازی با انتشار آثار در کتابخوان همراه پژوهان (pajoohaan.ir)، و بارگزاری محتوای قرآنی در پرتال جامع علوم و معارف قرآن(quran.isca.ac.ir)؛
۱۵. فهرست نویسی منابع دیجیتال فارسی و عربی و پایان نامه های حوزوی در پایگاه مدیریت علوم اسلامی (http://thesaurus.isca.ac.ir) و بارگذاری دو میلیون صفحه دیجیتالی کتاب و پایان¬نامه در کتابخانه دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی (http://dl.islamicdoc.com)،
۱۶. تولید ۱۴۰۲ فایل صوتی و تصویری از برنامه¬ها و انتشار در صفحات اختصاصی پژوهشگاه در فضای مجازی(آپارات« https://www.aparat.com/isca_video»، رادیو پژوهشگاه «www.radio.isca.ac.ir» و پیام‌رسان ایتا«www.eitaa.com/isca_seda»)
۱۷. ادامه انتشار چهارده مجله پژوهشگاه و انتشار سه مجله جدید در سال ۱۳۹۹ (دو فصلنامه علمی، تخصصی فقه و سیاست، دو فصلنامه علمی، تخصصی جامعه مهدوی و دوفصلنامه علمی، تخصصی الفکر السیاسی – الاسلامی؛ (سامانه پرتال نشریات پژوهشگاه به نشانی:journals.isca.ac.ir).
۱۸. اخذ پروانه انتشار سه دوفصلنامه علمی، تخصصی( التاریخ والحضارة الاسلامیة رؤیة معاصرة ihc.isca.ac.ir،theosofia islamica: jti.isca.ac.ir و الهیات شهر).
ضمن سپاس به درگاه خداوند متعال و آرزوی توفیق روزافزون برای علاقه‌مندان عرصه فرهنگ، علم و پژوهش، یاد و خاطره همکار عزیزمان مرحوم مغفور دکتر ابراهیم علیپور را گرامی می دارم و از ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، معاونان و مدیران محترم دفتر تبلیغات اسلامی که همواره از طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه حمایت و پشتیبانی کردند و نیز همکارانم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قدردانی می‌کنم.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات