۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۶۷۷۱۰۷

عالم برجسته سوری درگذشت+زندگینامه

عالم برجسته سوری درگذشت+زندگینامه
شیخ محمد علی صابونی، یکی از عالم سوری برجسته جهان اسلام و صاحب تفسیر «صفوةالتفاسیر»، در سن ۹۱ سالگی در گذشت.

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ محمد علی صابونی، یکی از علمای جهان اسلام و صاحب تفسیر «صفوةالتفاسیر»، ۵ شعبان ۱۴۴۲ مطابق با ۲۹ اسفندماه در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی پیامی درگذشت دکتر محمدعلی صابونی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح ذیر است:

«إنا للّه و إنا إلیه راجعون

خبر رحلت عالم جلیل القدر، مفسر قرآن کریم، نویسنده و اندیشمند عرصه‌ی تقریب در کشور سوریه، مرحوم دکتر محمد علی صابونی موجب تأسف و تألم خاطر شد.

آن عالم نستوه، عمر پربار خود را در جهت اعتلای کلمه توحید، تفسیر قرآن کریم و ترویج اسلام ناب محمدی (ص) و معارف اهل بیت عصمت و طهارت (ع) صرف کرد و در این مسیر هرگز از پای ننشست.

دکتر صابونی، از منادیان وحدت و تقریب مذاهب اسلامی بود و با آثار فراوان خود، خدمات و برکات بی شماری در زمینه‌های علوم قرآنی از خویش به یادگار گذاشت.

آثار فراوان مکتوب آن شخصیت بزرگ، نظیر: «صفوة التفاسیر»، «المواریث فی الشریعة الإسلامیة»، «النبوة والأنبیاء»، «السنة النبویة المطهرة»، «المهدی وأشراط الساعة» و «معانی القرآن» و ده‌ها تألیف ارزشمند دیگر، نشان از عمق بینش و ژرف نگری ایشان نسبت به موضوعات و مسائل جهان اسلام دارد و می‌تواند سرمشق و الگوی جوانان و رهروان این مکتب متعالی باشد.

اینجانب، این ضایعه جبران ناپذیر را به علمای جهان اسلام و مردم شریف و مسلمان کشور سوریه تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه حضرت احدیت برای آن فقید سعید، علو درجات و معیت با رسول الله (ص) و اهل بیت طاهرین (ع) و برای همه بازماندگان مکرم صبر و عافیت مسألت می‌نمایم».

شیخ محمد علی صابونی در سال ۱۹۳۰ میلادی در شهر حلب سوریه چشم به جهان گشود. آموزش ابتدایی را نزد پدرش؛ آغاز و در مکتب‌خانه شهر حلب موفق به حفظ قرآن کریم شد و پس از فراگیری علوم تفسیر، فقه و سایر علوم عربی، فارغ‌التحصیل شد.

وی در سال ۲۰۰۷ میلادی به‌خاطر تلاش‌های علمی و تحقیقی خود به‌عنوان شخصیت برجسته سال انتخاب شد و جایزه بین‌المللی دبی را دریافت کرد.

از شیخ محمدعلی صابونی بیش از ۴۰ تألیف و اثر علمی به‌ویژه در علم تفسیر برجای مانده است که مشهورترین آنها کتاب «صفوةالتفاسیر» است که از مقبولیت خاصی در بین علما و طلاب و محافل علمی و آموزشی برخوردار شده است. از مهمترین تالیفات شیخ صابونی رحمه‌الله می‌توان به «صفوة التفاسیر»، «المواریث فی الشریعة الإسلامیة»، «من کنوز السنة»، «روائع البیان فی تفسیر آیات الأحکام»، «السنة النبویة قسم من الوحی الإلهی المنزّل»، «موسوعة الفقه الشرعی المیسر (سلسلة التفقه فی الدین)»، «الزواج الإسلامی المبکر سعادة وحصانة»، «التفسیر الواضح المیسر»، «الهدی النبوی الصحیح فی صلاة التراویح»، «إیجاز البیان فی سور القرآن»، «موقف الشریعة الغرّاء من نکاح المتعة»، «التبیان فی علوم القرآن»، «النبوة والأنبیاء»، «شرح ریاض الصالحین»، «مختصر تفسیر ابن کثیر»، «مختصر تفسیر الطبری»، «تنویر الأذهان من تفسیر روح البیان (للبروسوی)»، «المنتقی المختار من کتاب الأذکار (للنووی)» و «فتح الرحمن بکشف ما یلتبس فی القرآن (للأنصاری)» اشاره کرد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات