هنر تأمینکننده نیازهای روحی جامعه در شرایط کرونایی است
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، امیر امیری نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگویی با اشاره به شرایط سخت سال 1399 برای کشور و بهخصوص برای اهالی تئاتر و ضمن انتقاد از بازگشایی دیرهنگام مراکز فرهنگی و هنری در ایران نسبت به دیگر کشورها گفت درحالیکه بسیاری از متخصصین جهان بهواسطه تأثیر اضطراب و استرسهای روانی بر تشدید بیماری کرونا سعی در گسترش امکانات فرهنگی و تفریحی داشتند در بین مسئولین ما خبری از این دغدغه نبود و هنوز بر طبل کرونا هراسی کوبیده میشد.
نظرات و ایدههای متفاوتی در رابطه با امکان رعایت پروتکلهای بهداشتی توسط تماشاگران و مخاطبان تئاتری مطرحشده و میشود، امیر امیری ضمن تأکید بر این نکته که عکسها و گزارشهای رسمی سالنها حاکی از رعایت تمامی آداب ابلاغی توسط تماشاگران این هنرنمایشی است، بیان کرد: مخاطب تئاتر حرفهای انسانی قانونمند و مبادیآداب است که در تمام طول حضور در سالن و تماشای اثر حتی پایش را روی صندلی جابهجا نمیکند که مبادا صدایی تولید کرده و مزاحم سایر تماشاگران شود، انتظار رعایت پروتکلهای بهداشتی از چنین قشری چیزی دور از ذهن نیست.
این نویسنده و کارگردان تئاتر ضمن انتقاد از کمتوجهی مسئولان به هنر تئاتر به عدم تعطیلی دیگر مراکز عمومی همزمان با تعطیلی تئاتر واکنش نشان داده و اظهار کرد: در همه سالنهای تئاتر فاصله حداقل یک صندلی بین تماشاگران رعایت میشود، اما برای مثال در هواپیماها که صندلیهای کوچکتری دارند این موارد رعایت نشده و به دلیل گردش اقتصادی این صنعت خبری هم از تعطیلی آن نبوده است.
کارگردان نمایش "مجلس قتل رئیسجمهور" ضمن بیان این ادعا که از ابتدای شروع ویروس کرونا تاکنون نکات بسیار زیادی وجود داشته که بعد از اثبات و اعلام نقض شده و بسیاری از محدودیتها ناشی از جهل به این بیماری بوده است مطرح کرد: حالا که در بسیاری از مشاغل این محدودیتها کم شده و مسئولین امر به اشتباهشان پی بردهاند، بیایند و به این پدیده همفکر کنند که جامعهای که درخطر مواجهه با فراگیری مجدد بیماری قرار دارد نیاز به سرگرمی، آگاهی، نشاط و فرهنگ دارد و وظیفه تئاتر و سینما همین است.
وی در ادامه تأکید کرد: به نظر من نهتنها تعطیلی تئاتر به بهانه احتمال شیوع بیماری درست نیست بلکه اماکن فرهنگی باید در این اوضاع که مردم نیاز به نشاط و قدرت روانی بیشتری دارند، با رعایت مسائل بهداشتی بیشازپیش فعال شوند. البته این را از وزیر بهداشت و سایر مدیرانی که اهل فرهنگ نیستند نمیشود انتظار داشت اما از مسئولین فرهنگ که میشود انتظار داشت با تبیین این مخاطرات به داد تئاتر برسند.
امیر امیری که کارگردانی نمایش عمو لاورف را بر عهده داشته و تابهحال چندین نوبت از اجرای آن به دلیل تعطیلی سالنهای نمایشی لغو شده است تصریح کرد: نمایش عمو لاورف برای تمرین و اجرا در سال 1399 آماده شد و با توجه به کم پرسوناژ بود این نمایشنامه و امکان تمرین آن با رعایت فاصله اجتماعی، تمرینات را شروع کردیم و قرار بود بهمحض آغاز به کار سالنها در یک سالن مناسب اجرا داشته باشیم که تاکنون دو بار آماده اجراشده و به دلیل تعطیلی تئاتر لغو شده است.
نویسنده و کارگردان نمایش عمو لاورف در رابطه با امکانات جایگزین اجرای حضوری برای گروههای نمایشی توضیح داد: اگر مثل دهههای گذشته امکان تولید تلهتئاتر و پخش از تلویزیون وجود داشت میشد این اثر را بهعنوان یک تلهتئاتر جذاب تولید کرد، اما ازیکطرف این اثر برای اجرای صحنهای آمادهشده و تولیدش بهعنوان تلهتئاتر نیاز به بازطراحی دارد و از طرف دیگر هزینه و پروداکشنی که برای تولید تلهتئاتر لازم است برای تئاتر بیپشتوانه امروز غیرممکن است.
وی در ادامه و در رابطه با اجرای آنلاین تئاتر افزود: با اجرای آنلاین هم مخالفم، چراکه هر مدیومی اقتضای خودش را دارد نمیشود نمایشی که برای صحنه طراحیشده با کاشتن یک یا چند دوربین از شبکههای سینمای اینترنتی پخش کرد و انتظار داشت در مقابل فیلمها و سریالهای جذاب و پررنگ و لعاب ایرانی و خارجی که برای همین مدیوم طراحیشده شانس جذب مخاطب داشته باشد، به نظر حقیر این امکان بهنوعی از سر بازکردن گروههای تئاتر است.
امیری ضمن درخواست از ادارهکل هنرهای نمایشی برای دفاع از بازگشایی تئاتر در ایام کرونا مطرح کرد: قطعاً تلاشهای بسیاری از جانب مدیرکل هنرهای نمایشی شده است اما باید کمکی به سالنها بشود تا زیرساختهای لازم برای اقناع نهادهای بهداشتی را بیشازپیش فراهم کنند تا اگر در آینده نیز وضعیتی مشابه پیش بیاید بتوانند بدون نگرانی به فعالیت خود ادامه دهند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین ادارهکل هنرهای نمایشی باید از حیات مجدد تلهتئاتر دفاع کرده و کمک کند تولید اثر در این ژانر در دسترس قاطبه گروههای کوچک و بیپشتوانه تئاتر قرار بگیرد.