۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۶۷۷۵۶۹
گزارش؛

خط‌ونشان انتخاباتی حامیان فتنه ۸۸ برای نظام

خط‌ونشان انتخاباتی حامیان فتنه ۸۸ برای نظام
خرازی می‌گوید: نقد صریحی که ما به برخی دوستان هم جریانی داریم این است که نمی‌توانیم سهم عملکرد خودمان را در ایجاد شرایط فعلی را نپذیریم.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در ستون «خبرنامه انتخابات» به بررسی روزانه اخبار و حواشی انتخاباتی و رصد رسانه‌های داخلی و بررسی رسانه‌های معاند می‌پردازیم.

** اخبار و تحلیل‌های انتخاباتی روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های اصلاح‌طلب:

- خط‌ونشان انتخاباتی حامیان فتنه ۸۸ برای نظام

روزنامه اعتماد، عباس عبدی: «اصل انتخابات، سلامت آن، در برگیری نامزدها، جدی بودن رقابت‌ها که همه این‌ها خود را در قالب میزان مشارکت واقعی نشان می‌دهد. اگر انتخابات مؤثر و با شورونشاط و رقابتی برگزار شود، بخش عمده اهداف و ثمرات انتخاباتی محقق خواهد شد. شکل‌گیری چنین انتخاباتی به‌منزله رانندگی با یک خودروی بنز است که راننده متوسط و حتی ضعیف هم می‌تواند رانندگی متعارف و قابل‌انتظار و امنی را به نمایش بگذارد، ولی هنگامی‌که انتخابات ضعیف برگزار شود، مثل سال ۱۳۹۸، همچون یک ژیان زهوار دررفته‌ای است که اگر همیلتون یا همان قهرمان فرمول یک هم‌پشت آن بنشیند، نمی‌تواند، راهبری مؤثری داشته باشد».

«صادقانه به دست‌اندرکاران حکومت عرض می‌کنم. پیام این یادداشت را جدی بگیرید. دور اینکه چه کسی نامزد شود یا نشود را خط بکشید. گول برخی عددسازی‌ها را نخورید. تن به ریسک کاهش مشارکت اندک در انتخابات ندهید. فرصت را از دست نباید داد. گروهی قدرت‌طلب و بدون مسئولیت در پی ایجاد انتخاباتی در تراز سال ۹۸ و حتی بدتر از آن هستند چون کاسبی آن‌ها در چنین انتخاباتی است. از ما گفتن بود. خود دانید».

- روایت صادق خرازی از بی‌صداقتی اصلاح‌طلبان

خبرگزاری ایلنا، صادق خرازی: چرا ما باید عدم مشارکت مردم را فقط به جریان اقتدارگرا نسبت دهیم؟ نقد صریحی که ما به برخی دوستان هم جریانی داریم این است که نمی‌توانیم سهم عملکرد خودمان را در ایجاد شرایط فعلی را نپذیریم و با فرافکنی، از موضعی رادیکال ضعف‌ها و کاستی‌هایمان را پشت لیست ندادن پنهان کنیم. این رفتار صادقانه نیست. جامعه این را می‌فهمد و بیشتر خشمگین می‌شود. زمانی را که در حالی زد و بند برای بستن لیست انتخابات یا لابی برای تعیین شهردار نزدیک به خودمان برای قبضه کردن پست‌های مسئولیت بودیم را فراموش کردیم؟ آن زمان باید یادمان می‌بود که قدرت مسئولیت هم دارد. باید یادمان می‌بود اگر در مسئولیتی که قرار گرفتیم موفق نبودیم، باید شهامت عذرخواهی از جوانان و مردم را داشته باشیم.

** محورهای انتخاباتی رسانه‌های اصلاح‌طلب در ۲۴ ساعت گذشته:

۱- استفاده از کلیدواژه «انتخابات سالم» و تهدید نهادهای ذی‌ربط در مسئله انتخابات باهدف تأیید صلاحیت کاندیداهای مسئله‌دار منتسب به طیف اصلاح‌طلب.

۲- جنجال‌سازی درباره تحرکات و اظهارات مقامات نظامی باهدف دور کردن اذهان عمومی از وضع موجود اقتصادی و انحراف افکار عمومی و رسانه‌ها از مطالبه گری از دولت.

۳- سانسور اقدامات مثبت مجلس یازدهم و معرفی آن به‌عنوان بانی وضع موجود.

۴- تمرکز بر اختلاف نمایی در میان جریان اصولگرا و القای این مسئله که جریان اصولگرا با دردسری تحت عنوان «تعدد کاندیدا» مواجه است و سانسور تعدد کاندیداها در جریان اصلاح‌طلب و سرپوش گذاشتن بر اختلافات داخلی این جریان.

۵- حمله به شورای نگهبان و القای این ادعا که «نظارت استصوابی» با «مشارکت حداکثری» در تضاد است.

** محورهای انتخاباتی رسانه‌های فارسی‌زبان معاند در ۲۴ ساعت گذشته:

۱- حمله به سپاه پاسداران و متهم کردن نهادهای نظامی به انجام فعالیت‌های انتخاباتی.

۲- تأکید بر تحریم انتخابات از سوی مردم و بن‌بست نمایی وضعیت کشور.

۳- فضاسازی درباره اینکه هر کاندیدایی در انتخابات پیروز شود، ناچار به مذاکره با آمریکاست.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات