۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۷۷۶۳۷

کلیات طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» به تصویب مجلس رسید

کلیات طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» به تصویب مجلس رسید
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» موافقت کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، بررسی طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» که در جلسه قبلی مجلس اولویت بررسی آن به تصویب نمایندگان رسیده بود، در دستورکار قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

این طرح در 15 ماده و با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت حمایت‌های مالی از آنان و کمک به کاهش آسیب‌پذیری کشور در شرایط تحریم و تقویت چرخه تولید محصولات مورد نیاز کشور، طراحی و پیشنهاد شده است.

نماینده دولت در جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با این طرح، ضمن قابل قبول دانستن هدف آن اظهار داشت: این طرح بخشی از وظایف وزارت علوم را از آن سلب کرده و به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌دهد که این مغایر قانون اهداف و وظایف وزارت علوم است که بخش مربوط به فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از این وزارتخانه سلب شود و فقط بخش مربوط به وظایف آموزشی در اختیار آن باشد.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک نهاد موقت و قابل انحلال است و لذا نمی‌توان وظایف یک وزارتخانه را به این معاونت منتقل کرد که هر زمانی رؤسای جمهور اختیار انحلال یا تغییر در آن معاونت را دارند؛ همچنین این طرح بار مالی دارد و محل تأمین هزینه‌های آن مشخص نیست.

در ادامه بررسی کلیات این طرح، اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دفاع از طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» گفت: فراموش نکنیم که هدف این طرح حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است که در یک سال گذشته و در شرایط سخت کرونا که برخی کشورهای بزرگ حتی دستگا‌ه‌های اکسیژن‌ساز را قبل از آنکه به دست ما برسد در فرودگاه‌ها دزدیده‌اند، به کمک کشور آمدند و همین الان هم این شرکت‌ها در حال تلاش برای ساخت واکسن کرونا هستند.

وی افزود: قانون مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط به 10 سال قبل است و چون این قانون با حوزه فناوری و نوآوری مرتبط است، باید دائماً به روزرسانی شود.

در نهایت، کلیات طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» به رأی گذاشته شد که با 207 رأی نمایندگان به تصویب رسید و با توجه به تصمیم قبلی هیأت رئیسه مبنی بر دو شوری شدن طرح، مجدداً برای بررسی جزئیات به کمیسیون آموزش و تحقیقات بازگشت.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات این طرح، با بیان اینکه کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون اصلی رسیدگی‌کننده به این طرح محسوب می‌شود، تأکید کرد: کمیسیون‌های ویژه حمایت از تولید ملی و صنایع هم با کمیسیون آموزش و تحقیقات همکاری کنند تا کار جمع شود./998/

ارسال نظرات