۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۶۷۷۷۷۴
گزارش؛

پشت پرده طرح صلح عربستان در یمن چیست؟

پشت پرده طرح صلح عربستان در یمن چیست؟
طرح صلح عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن محدودیت های زیادی برای عملیاتی شدن دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، عربستان که در آوریل ۲۰۱۵، محاصره و حمله به یمن را با عنوان «عملیات طوفان قاطع» به بهانه بازگرداندن دولت مستعفی یمن به قدرت آغاز کرد، اخیرا طرح صلحی را برای پایان دادن به این باتلاق نظامی خودخواسته ارائه کرد که محدودیت‌های زیادی برای اجرایی شدن دارد.

تشکیل ائتلاف سعودی توسط عربستان و در دست گرفتن هدایت آن، نشان می‌داد که ریاض برای رسیدن به اهداف خود مصمم است و از تمامی ابزارها در جهت دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کند.

اما گذشت بیش از ۶ سال از آغاز این جنگ، حمایت‌های همه جانبه آمریکا و حمایت نظامی کشورهای غربی کاملا آشکار کرد که عربستان برخلاف ادعاهای اولیه در دستیابی به اهداف خود ناکام مانده است.

ریاض در ۲۲ مارس (دوم فروردین) طرح صلح جدیدی را به یمن پیشنهاد کرد که نشان دهنده تلاش مجدد عربستان برای یافتن راهی جهت خروج از جنگ مرگبار یمن بود.

خبرگزاری «آناتولی» در گزارشی به موضوع پیشنهاد صلح عربستان پرداخته و نوشت، اگرچه چنین پیشنهاداتی امید برای پایان دادن به درگیری‌ها در یمن را افزایش می‌دهد، اما تنش‌های مداوم همچنان مانعی بر سر راه حل و فصل پایدار بحران یمن می‌شود؛ از جمله این موانع و تنش‌ها می‌توان به نگاه عربستان برای ادامه حضور در یمن با وجود توافق صلح اشاره داشت.

طرف یمنی نیز این طرح صلح را تکرار طرح‌های صلح شکست خورده قبلی دانسته و به مقابله خود با حملات ائتلاف سعودی شدت بخشیده است.

گزارش «آناتولی»، دلایل عربستان برای ارائه پیشنهاد صلح را این چنین تشریح می‌کند:

- تشدید فشارها بر عربستان از جانب واشنگتن، ریاض را وادار به مصالحه کرده است.

به نظر می‌رسد، عدم قطع کامل حمایت نظامی آمریکا از عربستان، سبب نوعی توافق میان طرفین شده است؛ ادامه حمایت نظامی آمریکا از عربستان در مقابل توافق صلح پیشنهادی عربستان.

- خارج شدن وضعیت بحران یمن از کنترل در پی حمله نظامی عربستان به این کشور

- تشدید حملات نیروهای یمنی به خاک عربستان به ریاض ثابت کرد که آنها حاضر به عقب نشینی و دادن امتیاز به این کشور نیستند.

- خروج امارات از همکاری و شراکت با عربستان در جنگ با یمن، آن هم در شرایطی که این کشور شریک اصلی ائتلاف سعودی در سال ۲۰۱۵ بود.

به نظر می‌رسد صلح در یمن نیازمند اجماعی جهانی و بین المللی است؛ به این معنا که جامعه جهانی باید برای یافتن راه حلی سیاسی در یمن با مشارکت بازیگران منطقه‌ای تلاش کند.

منبع: میزان
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات