۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۶۷۸۲۱۸

کلاب هاوس در چشم انداز شبکه های اجتماعی آینده

کلاب هاوس در چشم انداز شبکه های اجتماعی آینده
دبیرگروه هایتک و هوش مصنوعی گفت: در کلاب هاوس از متن عبور کردیم و در این فضا ترند، هشتک و هایپر لینک نداریم، کلاب هاوس را می توان به عنوان اولین شبکه گسسته از متن دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دومین کلاس دوره تاثیرات و پیامدهای شبکه های اجتماعی جدید موسسه آموزشی سراج با عنوان کلاب هاوس در چشم انداز شبکه های اجتماعی آینده توسط مهندس علی عظیمی دبیرگروه هایتک و هوش مصنوعی برگزار شد.

عظیمی با اشاره به تقسیم بندی شبکه اظهار داشت: شبکه را اگر بخواهیم تقسیم بندی کنیم، یکی از این تقسیم بندی ها همین بحث G4 ، G3، و G5 است و از حیث زیرساخت یک دسته بندی است و یک دسته بندی دیگر که می توان روی شبکه داشت، سه دوره مختلف برای شبکه ها تعریف می کند؛ دوره اول براساس متن است که به آن عصر متن می گوییم که در این دوره عصر اینترنت براساس دیالاپ است که با محدودیت اینترنت روبه رو هستیم، نکته دیگر پوشش مکانی شبکه است که پوشش دهی زیادی را به کاربر نمیداد، این محدودیت ها حضور  مجازی ما را با متن گره زده بود، در این دوره حضور خودآگاهانه ایجاد می کرد، یعنی آنچه که می نوشتیم حضور ما را ایجاد می کرد، و حضور ارادی بود.

وی در تعریف نسل دوم اینترنت گفت: عصر دوم را می توان دهه اول دوهزار درنظر گرفت و با آمدن گوشی های همراه امروزی شروع شد و ویژگی که این ها داشتند، وجه مکانی که قبلا محدودیت داشتیم را مرتفع کردند، به دلیل وایرلس توان رایانشی هم بالاتر رفته بود، و به خاطر دوربین های گوشی حضور مجازی به واسطه صوت، متن و تصویر ایجاد شد، فیسبوک هم حضورش از همان دوره است که با محوریت متن و در کنارش صوت و تصویر هم به کار می رود. حضوری که در این شبکه های نسل دوم وجود داشت به نوعی حضور آگاهانه و ارادی بود.

دبیر گروه هایتک و هوش مصنوعی عنوان کرد: آنچنان که من هستم دیگران هم ببینند می شود غیرارادی؛ اما در شبکه های متن محور اینگونه نیست، حضور ما وابسته است به آنچه منتشر می کنیم و این منتشر کردن لاجرم یک جنسی از اراده در خودش دارد؛ برای دور دوم آنچکه می تواند از دوره اول متمایز کند تصویر و صوت است که الان در این دوره هستیم، بحث پادکست ها و شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام خصلت این دوره می باشد.

وی با اشاره به دوره سوم خاطرنشان کرد: دوره سوم دوره بدن مند بودن جهان موازی است که هنوز وارد این دوره نشده ایم وکلاب هاوس طلیعه این دوره می تواند باشد؛ در دوره سوم به نوعی حضور با بدن خواهد بود، یعنی دیگر اراده و خودآگاهی در شبکه های اجتماعی نخواهیم داشت، دوره سوم شبکه دوره واقعیت آمیخته است و ترکیبی از واقعیت و مجاز را ایجاد می کند.

کلاب هاوس در چشم انداز شبکه های اجتماعی آینده

عظیمی با اشاره به ویژگی عصر سوم گفت: در این دوره از پوشش نسل پنجم شبکه به صورت گسترده استفاده می شود و بحث اینترنت اشیاء در آن به وقوع می پیوندد، اینترنت اشیاء در بستر شبکه یک جهان ثانویه را فراهم می کند و حضور حقیقی و مجازی ما در هم ادغام می شود؛ شبکه های اجتماعی نسل سوم دیگر گسست و انفاک از اجتماع ندارند، یعنی فضای دوم نداریم و تفکیک مجازی و حقیقی اتفاق نمی افتد و حضور ما از حضور خودآگاه به ناخوآگاه و به تعبیری به حضور بدن مند تبدیل می شود، با بدنم در این فضا حضور دارم، یعنی نمی توان آنچه از من دیده می شود را مدیریت کنم، قابل پاک شدن نیست.

مدرس رسانه و فضای مجازی با اشاره به ورود کلاب هاوس اظهار داشت: چند ماهی است که بحث کلاب هاوس در ایران مطرح شده است، کلاب هاوس را باید در بستر شیوع کرونا در نظر بگیریم، رخداد بسیار بزرگی در این بحث اتفاق افتاد و رویکردهایی که ما به فضای مجازی داشتیم به شدت تغییر پیدا کرد؛ اولین دلیلش نیاز و خواست بزرگی برای  وجود فضاهای اجتماعی  مجازی ایجاد شد، مدارس، دانشگاه ها شرکت ها و ... همۀ این ها تا حد زیادی حضور اجتماعی را از دست دادند و نیاز داشتند این روابط را نگه دارند، همین قضیه باعث شد از فضاهای مجازی مثل لایو اینستاگرام، اسکای روم بیشتر شود، همچنین اتفاقاتی که در زیرساخت های مخابراتی اتفاق افتاد و فشارهای زیادی که به علت مصرف بالا به این زیرساخت ها وارد کرد، شاهد قطعی های یک ساعته در آمریکا بودیم و این موضوع به سمت مصرف بهینه رفت و به جای متن و تصویر به سمت صوت که بینابینی بود، حرکت آغاز گردید.

عظیمی در ادامه افزود: ویژگی که کلاب هاوس را از شبکه های اجتماعی قبلی متمایز می کند، بدن مندی آن است، این مقید شدن به بدن امکانات ویژه ای را به کلاب هاوس می دهد، حضور مجازی کاملا ناخودآگاه می شود، اولاً چون در عین صحبت تپق زدن و... اتفاق می افتد که دیگر قابل برگشت و تغییر هم نیست، صدا ضبط نمی شود و اطلاعاتی باقی نمی ماند؛ نکته دوم اینکه ترولینک از بین می رود چرا که زاییده متن است، نکته سوم اینکه حساب های جعلی حذف می شود چرا که وابسته به بدن است و جعل صدا در حال حاضر در مرحله ای نیست که بتوان آن را جعل کرد.

وی در جمع بندی موضوع کلاب هاوس عنوان کرد: در کلاب هاوس  از متن عبور کردیم و در این فضا ترند،هشتک و هایپر لینک نداریم، کلاب هاوس را می توانیم به عنوان اولین شبکه گسسته از متن بدانیم.

 

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سلام
United Arab Emirates
۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
خداقوت، بسیار عالی، علی الظاهر سه جلسه بوده، متن جلسه سوم رو هم بزارید.
1
0