۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۶۷۸۳۶۱
دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران مطرح کرد:

قرآن کریم کیفیت عمل را مهم می‌داند

قرآن کریم کیفیت عمل را مهم می‌داند
حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد میرحسینی‌ گفت: از منظر قرآن کمیت و کثرت مهم نیست، بلکه کیفیت مهم است؛ اینکه فلانی چند خانه و اتومبیل دارد مهم نیست.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد میرحسینی‌نیری، دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران، ۲۶ فروردین‌ماه در سلسله جلسات «هر روز، یک جزء، یک آیه» گفت: جای تأسف است، اگر کسی این ماه را سپری کند و بی‌التفات و بی توجه باشد و صرفاً امساک از ۹ مورد مبطل روزه، داشته باشد. در این ماه نفس‌ها تسبیح الهی و خواب، عبادت و بندگی خداوند است.

وی با اشاره به آیه ۲۱ بقره «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» افزود: آیه فرموده است که ای مؤمنین راه خدا در پیش بگیرید، زیرا بیراهه‌ها شمار ا به جایی نمی‌رساند؛ وقتی انسان در زندگی می‌تواند مسیر بندگی و خوبی و فضائل را انتخاب کند چرا باید راه‌های دیگر را برود.

دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران افزود: باید تلاش کنیم همه اعمال ما مصداق عبودیت خداوند به عنوان آفریدگان و مربی ما هست؛ خالق او هست و همه تدبیر امور عالم هم با خداوند است؛ بنده خدا شوید تا مشمول آثار و برکات آن شوید که مهمترین آن رسیدن به تقواست.

حجت الاسلام میرحسینی‌نیری تصریح کرد: اگر کسی عبد خدا شود، تمام شئون هم مطیع او خواهد شد؛ در این آیه هدف تقواست، تقوا آنقدر کرامت و ارزش دارد که عبودیت مقدمه آن است؛ در اینجا عبادت به صورت عام مطرح شده است ولی عبادات خاص مانند روزه ماه مبارک هم مقدمه تقواست.

وی اضافه کرد: پس عبادت عام مقدمه تقوا و صیانت از نفس است؛ زیرا اگر این مراقبت صورت نگیرد فرد به مرحله‌ای می‌رسد که کنترل چشم و گوش و زبان برایش بسیار دشوار خواهد شد و آن وقت می‌گوید نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم. بنابر این اگر در پرتو عبودیت خدا قرار بگیریم عبادات مانند روزه زمینه را برای تقوا و خودکنترلی فراهم می‌کند.

استاد دانشگاه پردیس فارابی تصریح کرد: برخی ممکن است نتواند روزه بگیرند ولی حالت روزه‌داری را در خود حفظ می‌کنند و این هم خیلی ارزش دارد. زیرا روزه گرفتن وظیفه آنها نیست و در عین حال به افطار و سحر و ادعیه وارده توجه دارند.

وی همچنین با اشاره به آیه ۱۰۰ مائده«قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»، افزود: آیه فرموده است که خبیث و طیب یعنی پاک و ناپاک یکسان نیستند؛ در مورد خوراکی و روزی‌ها هم تعبیر قرآن این است که از خوراکی‌های طیب و پاکیزه استفاده کنید و مهمتر اینکه حلال باشد. اولاد طیب و پاکیزه هم یکی از نعمت‌های بزرگ است و حضرت زکریا چنین درخواستی از خدا داشت.

حجت الاسلام میرحسینی نیری بیان کرد: از منظر قرآن کمیت و کثرت مهم نیست، بلکه کیفیت مهم است؛ اینکه فلانی چند خانه و اتومبیل دارد مهم نیست بلکه مهم این است که آیا حق مردم در اموال او نیست؟ گاهی فرد مال زیادی دارد ولی خودش هم نمی‌تواند استفاده کند؛ مهم پاک بودن است. کثرت گاهی فریبنده هست ولی کثرت‌های ناجور ارزشی ندارد. اینکه انسان چند تا رفیق و دوست داشته باشد، مهم نیست بلکه باید مراقب باشیم در همه شئون زندگی پاک باشیم.

وی افزود: از امام صادق(ع) نقل است که اگر شما مقداری خاک کف دستتان باشد و همه بگویند طلاست، طلا نخواهد بود و برعکس اگر طلا در دستتان باشد و همه بگویند خاک است، باز خاک نخواهد شد، لذا کثرات مهم نیست. مهم توجه به خدا و کسب جوهره پاکی از خداوند است.

ارسال نظرات