۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۶۷۸۳۷۴
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم مطرح کرد؛

اصلاح بانکداری اسلامی با مدل های طراحی شده در حوزه

اصلاح بانکداری اسلامی با مدل های طراحی شده در حوزه
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت:حوزه علمیه توانسته است مدل های خوبی را برای بانکداری طراحی کند به شرط آنکه گوش شنوایی در دولت برای اجرای آن وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در جلسه بیان تفسیر که عصر امروز در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به شاخصه های دولت اسلامی در قرآن گفت: یکی از شاخصه های دولت اسلامی ترویج فرهنگ انفاق و ایثار است.

عضو خبرگان رهبری عنوان داشت: خداوند در آیه 265 سوره مبارکه بقره جامعه اهل انفاق را به باغی تشبیه می کند که سرسبز و خرم است و در مکان مرتفعی قرار دارد و باران خوبی هم به آن رسیده و به تبع میوه های خوب و فراوانی هم دارد و فضایی فرح بخش و زیبا خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: جامعه ای که از عنصر ایثار و از خود گذشتگی برخوردار باشد فضای فرح بخشی خواهد داشت و زندگی در آن جامعه لذت بخش خواهد بود.

وی گفت: انفاق آثار و برکات بسیاری دارد که از جمله این آثار نجات از حرص و طمع و چشیدن طعم شیرین ایمان است و از بین رفتن اختلاف طبقاتی که عامل بسیاری از ناهنجاری هاست از دیگر اثرات انفاق است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم افزود: دولت اسلامی موظف است با تکیه بر مردم و ساماندهی آن ها از ظرفیت مردمی برای رفع مشکلات جامعه در حوزه های مختلف بهره بگیرد و احیای روحیه جهادی با هدف تقویت روحیه از گذشتگی در همین راستاست.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: متاسفانه فضای ایثار که در سال های ابتدای انقلاب اسلامی ایجاد شده بود و برکاتی که به واسطه نهادی چون جهاد سازندگی در این خصوص در جامعه بوجود آمده بود در پیچ و خم نظامات دولتی نابود شد و روحیه بروکراتیک بر مردم تحمیل شد و البته این از نتایج فرهنگ غربی است و مربوط به یک دولت خاص هم نیست.

وی گفت: دولت موظف است با ترویج روحیه ایثار و از خود گذشتگی برنامه فرهنگی ایثار محوری را در جامعه پایه گذاری کند جالب است که خداوند در قرآن در آیات متعددی به این موضوع پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ابراز داشت: خداوند انسان های اهل انفاق را به دانه ای تشبیه کرده است که رشد می کند و 700 برابر می شود و در آیه 265 بقره جامعه اهل انفاق را به باغی تشبیه کرده استو یک جا فرموده است «کمثل الحبه» و در جای دیگر می فرماید «کمثل الجنة» و البته تفاوت در نیت هاست.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: گروه اول کسانی هستند که در راه خدا انجام وظیفه می کنند و گروه دوم کسانی که برای  تحصیل آن کار می کنند و روشن است که راه خدا مسیری گسترده تر از مسیر رضایت خداست.

استاد حوزه علمیه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب بیان داشت: ایشان خطاب به برخی نهادهای حاکمیتی فرمودند: «در حکومت حق یک جای خالی برای کمک به محروم و سائل باقی می ماند ما بحمدالله بخش سازمانی این کار را به عهده گرفته اید البته اگر بخواهید این کار به سامان واقعی برسد باید کاری کنید که در مردم جوشش انفاق بوجود بیاید..» بنابراین یکی از وظایف دولت اسلامی برنامه ریزی برای احیای روحیه جهادی و ایثار و خدمت به هموطنان است.

وی گفت: خداوند متعال در آیه 275 به بعد در  رابطه با یکی از معضلات اقتصادی امروز یعنی ربا سخن گفته و در این آیات ربا خواری را به جنگ با خدا تشبیه کرده است و خداوند به بندگان خود امر می کند تا از ربا دوری کنند و اگر کسی به این حکم تن ندهد باید با خدا اعلام جنگ کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهار داشت: از آثار خطرناک ربا این است که فرهنگ کار مولد و مفید در جامعه از بین می رود و افراد جامعه نسبت به ثروت های باد آورده حریص می شوند.

عضو خبرگان رهبری گفت: در قرآن کریم خداوند توصیه کرده است تا کسانی که توان پرداخت به موقعد بدهی خود را ندارند نه تنها مبلغ اضافه ای از آن ها گرفته نشود بلکه به آن ها مهلت داده شود.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: دولت اسلامی موظف است تا زمینه اسلامی کردن نظام مالی و پولی کشور را فراهم کند و نباید اینگونه باشد که برخی از قطب های ثروت مانند بانک ها با ابزارهای مختلف روز به روز بر نقدینگی خود بیفزایند و تورم را بر اقشار مستضعف تحمیل کنند.

وی ادامه داد: بدهکارانی که توان بازپرداخت دیون حداقلی خود را ندارند مهلت پیدا کنند که قرآن فرمود: «وَإِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ و اگرکسی که از او طلبکار هستید تنگدست شود به او مهلت دهید تا توانگر گردد و نباید چنین باشد که ابربدهکاران بانکی در حاشیه امن قرار گیرند اما خانه یک شخص مستضعف توسط سیستم بانکی برای بازپرداخت بدهی او مصادره شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره سخن رهبر معظم انقلاب بر ضرورت حذف ربا از سیستم بانکی گفت: امروز با افتخار می گوییم که حوزه علمیه توانسته است مدل های خوبی را برای بانکداری طراحی کند به شرط آنکه گوش شنوایی در دولت وجود داشته باشد می توان بانک ها را از وضعیت کنونی رهانید.

عضو خبرگان رهبری افزود: در اصل 49 قانون اساسی دولت موظف شده است ثروت هایی ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس و مانند آن را به صاحب حق رد کند و در صورت نامشخص بودن آن به بیت المال بدهد.

وی گفت: نکته دیگری که در وظایف دولت دولت اسلامی باید مطرح شود تلاش در ایجاد انسجام بر محور توحید است و در عرصه بین الملل راهبرد اتحاد ملل و جوامع توحیدی را در پیش بگیرد و ایجاد همگرایی بین جوامع توحیدی از مهمترین وظایف دولت اسلامی است./1399/

ارسال نظرات