۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴
کد خبر: ۶۷۸۷۰۲
دکتر یاسی درباره عملکرد ده ساله ریاست مرکز خدمات مطرح کرد؛

هدفمندی خدمات، شاه بیت تحول مرکز خدمات

هدفمندی خدمات، شاه بیت تحول مرکز خدمات
معاون برنامه ریزی و ارزیابی مرکز خدمات گفت: هدفمند سازی خدمات در واقع شاه بیت تحولات مرکز خدمات در دوره حجت الاسلام والمسلمین ربانی بود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، دکتر رحمان یاسی معاون برنامه ریزی و ارزیابی مرکز خدمات حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به عملکرد حجت الاسلام والمسلمین ربانی رییس مرکز خدمات و پایان حضور 10 ساله ایشان در این مرکز گفت: ایشان در ادامه فعالیت هایی که رؤسای قبلی مرکز خدمات داشتند در محور های مختلفی به ایجاد تحول دراین مرکز دست زدند.

معاون برنامه ریزی و ارزیابی مرکز خدمات اظهار داشت: مهمترین محور تحولی در فعالیت های حجت الاسلام والمسلمین ربانی تحول در فلسفه وجودی مرکز خدمات بود که به عنوان یک سیاست اساسی دنبال و نهادینه شده و در این تحول مرکز خدمات از یک نهاد پشتیبان صنف روحانیت به یک نهاد پشتیبان رسالت روحانیت تبدیل شده است. شاید این عنوان چند کلمه بیشتر نیست اما تبعات بسیاری در تعریف و توسعه حمایت های مرکز خدمات گذاشته است.
وی بیان داشت: روحانیت عقبه راهبردی و تئوریک نظام است و خط مقدم جبهه فرهنگی و اعتقادی انقلاب اسلامی است و مرکز خدمات از طلاب و روحانیون به واسطه این کار ویژه شان حمایت می کند و تبعات عملیاتی این تحول این است که آیین نامه های پذیرش و تمدید پرونده های طلاب بازنگری اساسی شده و امروز فعالیت های طلاب از قبیل تدریس ،تبلیغ و پژوهش و دیگر فعالیت ها را بارگذاری می کنند و به واسطه این فعالیت هاست که پرونده آن ها تمدید می شود.
دکتر یاسی گفت: محور دوم تحول دردوره حجت الاسلام والمسلمین ربانی نگاه علمی به امر خدمت رسانی بوده است چرا که این مرکز یک شبه هلدینگ است و این به جهت تنوع خدماتی مانند بیمه، معیشت، مسکن، قرض الحسنه، امور فرهنگی و خانواده و دیگر خدمات است که ارائه می دهد. امروز هر یک از این خدمات خود یک صنعت جداگانه محسوب می شوند و مرکز به دنبال این بوده است تا با توجه به پیشرفت هایی که هر یک از این عرصه ها دارند خدمات خود را به‌روز کنند.
معاون برنامه ریزی و ارزیابی مرکز خدمات ابراز داشت: تحول و توسعه خدمت گیرندگان سومین محور تحول در این دوره بود چرا که در گذشته عمده توجه به خود طلبه بود اما در دوره اخیر خانواده ها مورد توجه جدی قرار گرفتند و حجم قابل توجهی از خدمات در دوره اخیر در اختیار خانواده ها قرار گرفته است و گروه سومی نیز که در ذیل خدمات گیرندگان در این دوره قرار می گیرند جامعه نخبگانی حوزه اند و این در حالی است که ما سابقا خدمات متفاوتی را برای نخبگان و استعدادهای برتر حوزه نداشتیم که این مهم در سال 92 پایه گذاری شد و این افراد خدمات متفاوتی را نسبت به سایرین برخوردار شدند.

وی گفت: چهارمین محور تحول در مدیریت ده ساله اخیر گسترش تنوع خدمات است که در کنار خدمات معیشتی، خدمات فرهنگی و عاطفی نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است.  نمونه آن تشکیل معاونت خانواده و امور فرهنگی و ایجاد پیوست های فرهنگی در عرصه هایی مانند مسکن و توسعه اموری مانند امور اقامتی و زیارت، دیدارها و تکریم ها برای معمرین، اساتید، خانواده های محرومین و برخی دیگر از گروه های جامعه هدف بوده است.

یاسی اظهار داشت: هدفمند سازی خدمات پنجمین محور تحول و در واقع شاه بیت این تحولات است و این به این معنی است که آن طلبه ای که فعالیت های بیشتری در عرصه های حوزوی داشته، حظ بیشتری از خدمات مرکز داشته باشد که در این رویکرد به مواردی از جمله کیفیت فعالیت طلبه، منطقه جغرافیایی ایفای نقش او، فعالیتهای جهادی، حفظ قرآن و نهج البلاغه و همچنین میزان عائله مندی و سطح درآمدی او توجه می شود.

معاون برنامه ریزی و ارزیابی مرکز خدمات بیان داشت: ششمین محور تحول در دوره مدیریت حجت الاسلام والمسلمین ربانی جذب منابع بود چرا که در گذشته عمده اتکا مرکز به منابع حاکمیتی بود و در دوره اخیر سعی شد از منابع مردمی و نیز از توانمندی های جامعه روحانیت استفاده شود تا از این منابع برای پوشش نیازمندی ها بهره گرفته شود.

وی گفت: محور تحول بعدی که در مدیریت ایشان وجود داشت تقویت جایگاه مرکز خدمات در محیط پیرامونی بود چرا که در گذشته عمده نگاه به این مرکز به عنوان توزیع کننده خدمات بود و نقشی در تصمیم گیری ها دربین مجموعه های حوزوی نداشت، اما با تلاش های صورت گرفته و با تغییر نگاه به این مرکز و این تحولی که در فلسفه وجودی آن رخ داد، شاهدیم که مرکز خدمات در مجموعه های مهم حوزه مانند مانند مرکز نخبگان و استعدادهای برتر و شورای هماهنگی نهادهای حوزه و ستاد بحران مراکز حوزوی تبدیل به یک عضو رسمی شده است و این نگاه نیز در خارج حوزه نیز تغییر کرده و کنشگری فعال تری را در بین نهادهای حاکمیتی دارد.

یاسی اظهار داشت: محور هشتم تحولی در چند سال اخیر برقراری ارتباط فعال با جامعه هدف است که تلاش شد تا ارتباطات مسؤولین مرکز با طلاب سهولت بیشتری پیدا کند و دیدارهای ماهانه ریاست مرکز با طلاب، تکلیفی که ایشان برای مدیران استانی برای دیدار هفتگی با طلاب معین کرده اند، سفرهای استانی و ایجاد ایمیل اختصاصی برای ارتباط مستقیم با ریاست مرکز و ایجاد سامانه های نظر سنجی در همین راستا بوده است.

معاون برنامه ریزی و ارزیابی مرکز خدمات افزود: در این دوره در خصوص خدمات الکترونیک مرکز نیز اتفاقات خوب و بزرگی رقم خورد و در کنار گسترش قابل توجه سامانه اینترنتی، سامانه خدمات مبتنی بر تلفن همراه، سامانه پاسخگویی تلفنی، کانال های ارتباطی بر بسترهای شبکه های مجازی ایجاد شد.

یاسی عنوان کرد: ارائه بن های هدفمند برای ممتازین و استعداد های برتر حوزه و طلاب مناطق محروم و طلاب دانشگاهی و ایجاد خدمات در جهت توانمندسازی معیشتی و اشتغال خانگی خانواده ها در حوزه معیشت و ارائه وام های هدفمند برای اساتید و نخبگان و تسهیلات کارآفرینی درحوزه وام و قرض الحسنه از جمله خدمات ارائه شده در این دوره است.

وی افزود: در حوزه خانواده و امور فرهنگی نیز همایش های تجلیل از همسران و فرزندان ممتاز طلاب، اردوهای تحکیم و تعالی خانواده، و برگزاری کلاس های مشاوره و تربیت فرزند، در حوزه سلامت راه اندازی بیمه مازاد درمان، چکاپ سلامت طلاب جدیدالورود و اساتید و معمرین، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، و برگزاری کلاسها و مسابقات بهداشت و سلامت از جمله سرفصل های خدمات جدید در این حوزه ها بودها است.

وی در پایان گفت: در حوزه اقامت نیز راه اندازی مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت مشهد برای طلاب متأهل، مجتمع آفتاب ولایت مشهد برای طلاب مجرد، مجتمع امین شیراز و مجتمع عباس آباد مازندران و همچنین اعزام بین از سه هزار خانواده از مناطق محروم و طلاب سفر اولی به صورت رایگان به مشهد مقدس، از جمله اقدامات جدید بوده است. در حوزه مسکن نیز علاوه بر اتمام حدود چهار هزار واحد باقیمانده از مجموعه های پردیسان قم، حدود دو هزار واحد جدید ساخته شده و حدود پنج هزار خانه نیز در قالب مسکن روستایی، مسکن مهر، و ظرفیتهای بنیاد مسکن، جذب گردیده است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
وضع معیشت طلاب که خیلی خرابه
3
1
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
از شرح صدر مدیریتی، جامع نگری، تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی قشر طلبه، توسعه خدمات به استانها و ابتکارات فرهنگی ور ارتباط با فرزندان و خانواده ها و اردوهای خانوادگی و دهها خدمت دیگر توسط استاد ربانی عزیز کمال امتنان به عمل می آید.
1
1
یا علی
|
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
این پیام به پیامای همکاران ایشان در مرکز شبیهه
گرچه نباید از خدمات خوب ایشان هم غافل شد و جای تقدیر دارد
به نظر می آد در حوزه مسکن در دوره مدیریت ایشان برنامه خوبی اجرا نشد و در واقع تعطیل شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
انصافا حاج آقا ربانی عملکرد خوبی داشت
1
0
غلامی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
خدا به طلبه ها رحم کنه
0
0