۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۷
کد خبر: ۶۷۸۷۷۷

جزییات افزایش حقوق سربازان

جزییات افزایش حقوق سربازان
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با تشریح جزییات افزایش حقوق سربازان از واریز این مبلغ در حقوق پرداختی فروردین ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ بالاخره آن خبر خوبی که همه مشمولان وظیفه منتظرش بودند اعلام شد: افزایش حقوق سربازان!

«بعد از کلی تلاش و رایزنی توسط مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح و همکاری خوب مجلس شورای اسلامی،  سازمان برنامه و بودجه و همراهی ویژه برخی از نمایندگان محترم مجلس بالاخره حقوق سربازان افزایش یافت؛ آن هم افزایش قابل توجه ای ؛به طوری که تا سقف 72 درصد مبنای قانون خدمت وظیفه عمومی را سربازان دریافت خواهند کرد.

یعنی اگر در سال 99 پایه حقوق یک سرباز عادی میانگین 440 هزار تومان بود همین سرباز امروزبه طور میانگین  یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌گیرد؛ در حال حاضر حداقل حقوق پرداختی به کارکنان موصوف در مناطق عادی ۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان و حداکثر آن چهار میلیون تومان در مناطق عملیاتی می‌باشد؛ البته این را هم باید گفت که سربازان ‌متأهل و همچنین سربازان نخبه حقوق کامل را دریافت خواهند کرد یعنی افزایش حقوق برای این دو گروه به صورت صددرصدی است».

این مطالب را « امیردریاداردوم غلامرضا رحیمی‌پور» رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد؛ به همراه آخرین جزییات افزایش حقوق، فوق العاده ماموریتی، مرخصی و هزینه سفر، وضعیت مشمولان متاهل و همچنین موضع ستاد کل نیروهای مسلح در مورد سربازی حرفه ای و خرید خدمت.

*  افزایش فوق العاده عملیاتی در مناطق مرزی حداقل ۸۰۰ هزار تومان!

** آیا علاوه بر افزایش حقوق ، افزایشی در سایر موارد از جمله فوق العاده ماموریتی یا هزینه سفر داشته ایم؟

بله. این افزایش حقوق در فوق‌العاده عملیاتی در مناطق مرزی نیز دیده شده و  حداقل 800 هزار تومان متناسب با درجه سربازان علاوه بر حقوق پرداختی ماهانه به آنها تعلق می گیرد.

* افزایش میزان هزینه سفر/ پرداخت به صورت ماهانه  به جای هرسه ماه یکبار!

همچنین نکته مهم دیگر پرداخت هزینه سفر کارکنان وظیفه است؛ براساس قانون به سربازانی که مسافت محل سکونت تا محل خدمت‌شان بیش از 50 کیلومتر باشد هر سه ماه یکبار هزینه سفر تعلق می‌گرفت اما هم اینک مقرر شد که هزینه سفر به صورت ماهانه در داخل حقوق دیده شود یعنی همان مبلغی که هر سه ماه یکبار به سربازان تعلق می‌گرفت همین‌ اینک تقسیم بر ۳ شده و  هر ماه در فیش حقوقی درج می شود؛اگرچه که مبلغ هزینه سفر نیز در قانون افزایش حقوق مدنظر قرار گرفته و از ابتدای امسال آن هم افزایش یافته است.

* افزایش حقوق در پرداختی فروردین 1400 لحاظ شد

** این افزایش حقوق ۷۲ درصدی سربازان وظیفه و 100 درصدی کارکنان وظیفه متاهل و نخبه از چه زمانی اعمال می‌شود؟

همین حالا، در فیش پرداختی فروردین‌ماه این افزایش حقوق لحاظ شده و طی دیروز و امروز سربازان و کارکنان وظیفه این افزایش مبلغ را دریافت کرده‌اند. 

**افزایش حقوق سربازان در راستای چه مواردی بود؟

 ‌موضوع حقوق یکی از مواردی بود که ستاد کل نیروهای مسلح در جهت خوشایندسازی و بهبود محیط سربازی برای احقاق آن تلاش کرد.

باید گفت که تغییر الگوی مدت خدمت سربازی که سال گذشته به مرحله اجرا گذاشته شد در کنار پرداخت حقوقی متناسب با سختی کار و محل خدمت و همچنین توسعه میزان مرخصی و بهبود وضعیت بیمه و اصلاح خدمات و نگهداشت از جمله موارد دیگری است که در کنار افزایش حقوق برای خوشایند سازی محیط و مدت و دوره سربازی کارکنان وظیفه در دستور کار بوده است؛ همچنین خوابگاه‌ها و محل اسکان سربازان نیز دراماکن آموزشی و پادگان‌ها بازسازی و ترمیم شده است.

*تعداد روزهای مرخصی سربازان مشابه مرخصی پایوران است

** میزان مرخصی سربازان چند روز تعیین شده است؟

مرخصی کارکنان وظیفه مانند کارکنان پایور دیده شده است؛ بر این اساس به میزان 30 روز اجازه مرخصی داشته و تا یک ماه نیز می‌توانند مرخصی تشویقی دریافت کنند.

*کاهش مدت خدمت و افزایش حقوق برای مشمولان متاهل

** از خوشایندسازی محیط سربازی گفتید.برای مشمولان متأهل چه تسهیلاتی اندیشیده شده است؟

هم اینک با اجرای مصوبه اخیر حداقل حقوق دریافتی یک مشمول متاهل دو میلیون تومان است؛ همچنین در سال گذشته مقرر شد که برای مشمولان متأهل کسر خدمت لحاظ شده و به ازای هر فرزند نیز سه ماه کسر خدمت محاسبه شود. 

با توجه به این موضوع که هم‌اکنون طبق قانون جدید حقوق مشمولان متأهل به اندازه حقوق کامل کارکنان پرداخت می‌شود بنابراین مشکل مالی که در این زمینه وجود داشت تا حدی مرتفع شده است.

باید گفت اگر مشمول متأهل در شهر خود که وضعیت آب و هوایی خوبی دارد به خدمت سربازی بپردازد 2 میلیون تومان حقوق و اگر در شرایط بد آب و هوا و شهر غیر بومی خدمت را سپری کند مبلغ بیشتری به وی تعلق خواهد گرفت؛ شهر غیر بومی شهری است که فاصله محل سکونت سرباز با محل خدمت اش بیش از ۵۰ کیلومتر باشد.

* یک سوال؛ مگرخدمت سربازی مشمولان متأهل در شهر محل سکونت خود انجام نمی شود؟

مقرر شده است که مشمولان‌ متاهل در شهر محل سکونت خود به خدمت سربازی روند اما تعدادی از سربازان متاهل در روستاها و شهرستان هایی ساکن هستند که در آنجا پادگان وجود ندارد؛ بنابراین برای سربازی، نزدیک‌ترین شهر محل سکونتشان انتخاب می شود که در این صورت هزینه سفر نیز به آنها تعلق می‌گیرد. 

*خرید خدمت نداریم/مشمولان غایب تعیین تکلیف کنند

** از مشمولان غایب گفتید؛ از خرید  خدمت سربازی چه خبر؟ هنوز تعداد زیادی از مشمولان غایب منتظر خرید خدمت سربازی مانده و امیدوار به اجرای آن هستند.

بارها گفته‌ایم که خرید خدمت سربازی اجرا نمی‌شود؛ چرا که ستاد کل نیروهای مسلح به خاطر ناعدالتی و به وجود آمدن تبعیض بین افراد، مخالف خرید خدمت بوده است؛ در حال حاضر نیز با خوشایند سازی خدمت سربازی و افزایش حقوق و تسهیلات  مشخص است که خرید خدمت در کار نیست پس مشمولان غایب وضعیت سربازی خود را تعیین تکلیف کرده و برای سربازی اقدام کنند.

* جریمه نقدی و افزایش مدت خدمت در انتظار مشمولان غایب بازگشته به خدمت/ دیگر از محرومیت ها خبری نیست

** مشمولان غایب نگرانند؛ برخی از تنبیهاتی که به واسطه غیبت متوجه شان می‌شود می پرسند؛‌ بفرمایید که وضعیت افرادی که چندین سال غیبت داشته و برای سربازی مراجعه کنند چگونه است؛ و یک سوال دیگر آیا افزایش حقوق شامل مشمولان غایبی که به سربازی اعزام شوند نیز می‌شود یا نه؟

اگر مشمولی بیش از یک سال غیبت داشته باشد برای تعیین وضعیت به دادگاه معرفی شده و دادگاه تشکیل جلسه داده و وضعیت وی را رسیدگی می کند؛اصولاً جریمه نقدی برای مشمول غایب در نظر گرفته می شود.

اما نکته بعدی و مهم تر ‌که بیشتر مشمولان غایب را نگران کرده است مبحث اضافه خدمت است که باید گفت به غیر از اضافه خدمت، مشمول غایب متوجه تنبیه دیگری نخواهد شد؛ البته با حسن وظیفه در هنگام سربازی می توانند با تشخیص فرمانده از بخشش اضافه خدمت نیز برخوردار شوند.

* دوره آموزشی کماکان یک ماهه است

** مدت زمان دوره آموزشی سربازان وظیفه تغییری کرده است؟

هنوز هم مدت زمان دوره آموزشی در مراکز ‌و پادگان‌های آموزشی حدودا یکماهه است. برخی از مراکز آموزشی با احتساب تعطیلات دوره آموزشی را ۴۰ روزه برگزار می کنند و باتوجه به شرایط کرونایی هم  مرخصی به کارکنان وظیفه در دوره آموزشی تعلق نمی گیرد مگر در موارد ضروری.

* تقسیم مشمولان سیستمی است نه سفارشی و دستی

** تقسیم مشمولان برچه اساسی صورت می گیرد؛ چگونه افراد برای خدمت در سازمان‌های مختلف انتخاب می‌شوند؟

مشمولان وظیفه براساس محل سکونت، تحصیلات، مهارت خاص و نیاز سازمان‌ها به صورت کامپیوتری تقسیم می‌شوند؛ قبل از اعزام در برگه خوداظهاری مشخصات افراد درج شده و اگر فردی  امریه و سهمیه سازمان خاصی باشد در برگه مشخص می‌شود.

در نهایت براساس سهمیه های تعیین شده و نیاز سازمان های مختلف، مشمولان برای خدمت در سازمان‌های نظامی اعم از سپاه، ارتش، وزارت دفاع و ناجا انتخاب شده و به سربازی اعزام می‌شوند.

*‌ هنوز هم اکثر سربازان برای انجام خدمت سربازی به مناطق صفر مرزی اعزام می شوند؟

باید گفت تعداد قابل توجهی از سربازان برای انجام خدمت سربازی در مناطق محروم و بد آب و هوا و مرزها انتخاب و اعزام می‌شود چرا که امنیت تعطیل‌بردار نیست؛ برای تأمین امنیت در کنار نظامیان حضور سربازان الزامی است بنابراین باید گفت بخش اعظمی از سربازان برای خدمت در این نقاط فرستاده می‌شوند که ستاد کل نیروهای مسلح نیز در راستای عادلانه بودن خدمت سربازی، کاهش مدت زمان خدمت  در مناطق مرزی، بد آب و هوا و محروم و همچنین افزایش میزان حقوق را برای سربازان شاغل در این مناطق در نظر گرفته است؛علاوه بر این فوق العاده عملیاتی و هزینه سفر نیز به این دسته از سربازان تعلق می گیرد.

*تعویق در اعزام در انتظار مشمولان مبتلا به کرونا

** اگر مشمولی قبل از اعزام به خدمت  به کرونا مبتلا شود چطور باید اقدام کند؟

اگر فردی قبل از اعزام به کرونا مبتلا شد گواهی ابتلا به کرونا یا تست مربوطه را باید به سازمان وظیفه عمومی ارائه دهد؛ برای این کار مراجعه خانواده فرد و ارائه تست کرونا کافی است؛بر این اساس اعزام فرد به تعویق می‌افتد.

اما اگر فردی در دوره سربازی دچار کرونا شود کار درمان برای وی انجام شده و حتی اگر نیاز به بستری در بیمارستان باشد بدون پرداخت هزینه‌ای در مراکز درمانی تحت پوشش بستری شده و کارهای درمانی وی انجام می‌شود. 

باید گفت در خصوص تعویق اعزام فرد مبتلا به کرونا قبل از خدمت با توجه به اینکه بحث تمدید یک فرآیند قانونی است موضوع بیماری کرونا نیز در قالب تمدید محسوب شده و انجام‌پذیر است.

** تعدادی از سربازانی که در طول خدمت دچار کرونا می‌شوند از مرخصی دو هفته‌ای برخوردارند اگر بیماری سرباز بیش از دو هفته طول بکشد وضعیت مرخصی وی چه می‌شود؟

طبق نظر پزشکان دوره بیماری کرونا دو هفته طول می‌کشد اما اگر بعد از دو هفته سرباز بهبودی پیدا نکرد می‌تواند از مرخصی استعلاجی در حین خدمت استفاده کند.

** مهم‌ترین مطالبه سربازان از اداره سرباز ستاد کل نیروهای مسلح چیست؟

موضوع افزایش حقوق و تعیین محل خدمت و تغییر در مدت خدمت سربازی از جمله مهم‌ترین مطالبات کارکنان وظیفه بود که الحمدالله شرایطش محقق و اجرا شد. اما سایر مطالب نیز در بخش اسکان، جیره، تجهیزات، مرخصی و غیره است که در راستای بهبود خوشایندسازی محیط خدمت سربازی برای تحقق آنها در تلاش هستیم. 

                        ***

گفتنی است؛ مخاطبان فارس من با درج موضوعاتی با عناوین «پرداخت‌حداقل‌مبلغ‌قانونی‌حقوق‌بهسربازان»، «اجرای‌قانون‌افزایش‌حقوق‌سربازان»، «حقوق‌600‌هزار‌تومانی‌سربازان‌متأهلناراحت‌کننده‌نیست؟»، «پرداخت‌حقوق‌واقعی‌سربازان‌‌ ‌پرداخت شود»‌ و «تقاضای‌بررسی‌عدم‌ افزایش‌حقوق‌برخی‌سربازان» پیگیری این موارد را از خبرگزاری فارس خواستار بودند.

مخاطبان با ثبت این موارد‌ در سامانه فارس من عنوان کرده بودند که «طبق ماده 49 قانون خدمت وظیفه عمومی کشور اصلاحی 1390/08/22 حقوق سربازان وظیفه حداقل شصت درصد و حداکثر 90٪ حقوق کارکنان نیروهای مسلح است. این بدان معناست که باید در سال 98 حقوق سربازان برابر با 1 میلیون 875 هزار تومان باشد و حداقل دریافتی یک سرباز صفر باید 1.125.000 تومان باشد.درصورتی که با افزایش حقوق در سال 99 این عدد در حال حاضر بین 225 هزار تومان تا حداکثر 337 هزار و 600 تومان در نظر گرفته شده است».

در مطالبه دیگر مخاطبان فارس من هم گفته شده بود که:«طبق قانون باید حقوق سربازان بین 60 تا 90 درصد حقوق کادر باشد، اما چرا این قانون اجرا نمی‌شود».

سربازان متاهل هم با ثبت این موضوع که «حقوق ۶۰۰ هزار تومانی سربازان متاهل ناراحت کننده نیست» نوشته بودند:«در مورد وضعیت سربازان فکری کنید، ما جمعی از سربازان با ایجاد این کمپین اعلام می‌کنیم که حداقل شرایط معیشتی را برای سربازان در نظر بگیرید، با این شرایط اقتصادی سرباز لیسانس و متاهل با حقوق ماهی 600 هزار تومان با شرایطی که کشور با کمبود سرباز مواجه است و کار سربازان سخت و طاقت فرساست، از طرفی با وجود این شرایط نابسامان اقتصادی مملکت، این مبلغ حقوق حتی کفاف هزینه رفت و آمد سربازان را نمی‌دهد، چه برسد به اجاره خانه و دیگر هزینه‌های زندگی، خواهشا به وضعیت سربازان رسیدگی شود».

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات