۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۶۷۸۸۱۲
در برنامه ماه من مطرح شد؛

جنگ برای حضرت علی وسیله‌ای برای هدایت بود

جنگ برای حضرت علی وسیله‌ای برای هدایت بود
حجت الاسلام کاشانی گفت: امیرالمومنین علیه اسلام به دنبال جنگ و انتقام گرفتن نبود و اگر جنگی رخ می داد وسیله ای برای هدایت بود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حامد کاشانی استاد حوزه و دانشگاه در سحرگاه نهمین روز از شهرالله مبارک رمضان در برنامه ماه من با اشاره به دغدغه های دینی و اجتماعی امیرالمومنین(ع) اظهار داشت: یکی از دست آوردهای گفتن و شنیدن از امیرالمومنین علیه السلام این است که خودمان را آماده کرده و در کنار آرزو و دعایی که داریم به چشم حضرت حجت سلام الله علیه بیاییم و با دیده اغماض ما را هم به لشکرش بپذیرد.

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به دفاع همه جانبه امیرالمومنین(ع) از پیامبر رحمت(ص) ابراز داشت: هیچکس در تاریخ مثل امیرالمومنین(ع) هم در حیات و هم پس از حیات پیامبر صلی الله علیه و آله از شخصیت حقیقی و حقوقی و دست آوردهای اسلامی دفاع نکرده است، اگر او نبود رفتار انسان های عادی و دیگران به اسم اسلام ثبت می شد و هیچ حرف مقابلی هم شنیده نمی شد و حق و باطل خلط می گشت.

وی با اشاره به الگو برداری از حضرت افزود: حضور امیرالمومنین، رفتار و خون دلی که امام علی علیه السلام خورد، راهی را برای ما باز کرد که اگر حکومتی داریم او را در قله ببینیم و سعی کنیم میزان انحراف و فاصله خودمان را با ایشان کم کنیم و گدایانی باشیم که دستشان را به سوی مولا دراز می کنند و ان شاءالله فرزندشان حضرت حجت دست ما را بگیرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اشتباه تلقی شدن رفتار عده ای به نام اسلام، اظهار داشت: سال هاست که در مجامع جهانی میان غیر مسلمین، مسلمانان باید پاسخگوی رفتار بعضی از افراد خاص باشند که تلقی اسلام از آنها شده است؛ خالدی که سیف الله نامیده می شود و رفتارهای عجیب و غریب می کند و البته تشویق می شود و وقتی هم که عزلش می کنند، نامه به همه جا می زنند که که او را بخاطر بدرفتاری و خیانتش عزل نکردیم و مورد تجلیل قرار می گیرد و این اسلام تلقی شده، در حالی که وقتی امیرالمومنین(ع) به حکومت می رسد مسیر دیگری را می رود.

وی با اشاره به اعتراف ابن تیمیه به حضور نداشتن امیرالمومنین(ع) در جنگ های ایران خاطرنشان کرد: ابن تیمیه و وهابیت ادامه دهنده راه بنی امیه هستند که هم به شیعه و هم به اهل سنت ظلم کرده اند؛ وهابیان هم شیعیان و هم اهل سنت فراوانی را کشته اند، آنها خلق و خوی بنی امیه را تئوریزه کرده اند؛ پدر این مسلک شخصی به نام ابن تیمیه است، او می خواهد امیرالمومنین(ع) را تخطئه کند، اما یک اعترافی را کرده است، مرحوم علامه حلی رحمه الله علیه می فرماید " به شمشیر امیرالمومنین(ع) قواعد اسلام تثبیت شد و ارکان دین محک گردید" ابن تیمیه که نمی تواند این فضیلت را تحمل کند، می گوید این مطلب دروغ است، علی یکی از رزمندگان اسلامی بود و همۀ کشته ها مال او نیست، بارها گفته ایم که علی بعد رحلت نبی در فتوحات شرکت نکرد؛ این سند افتخاری برای امیرالمومنین(ع) است که مدل جهاد او جهاد سراسر توحید بود، در واقع همان جهاد پیامبر بود.

کارشناس حوزه دین و معارف اسلامی با اشاره به توجه حضرت به رعایت اخلاق در میدان جنگ بیان داشت: حضرت در هر جنگی به اصحابش تاکید می کرد تا دشمن شروع نکرده، شما حق جنگیدن ندارید و اگر جنگ شد و دشمن فرار کرد دیگر حق تعقیب ندارید؛ حق ندارید مثله کنید، ناموس آنها ناموس ماست، خانه ای را بی اذن نروید، در کربلا هم امام حسین(ع) فرمود ما شروع کننده نیستیم یعنی قرار نیست چون میدان جنگی است اخلاق را زیر پا بگذاریم، اینجا جای انتقام نیست، جنگ برای هدایت است.

حجت الاسلام کاشانی با اشاره به اینکه نتیجه جنگ برای امیرالمومنین(ع) هدایت مردم بود، ابراز کرد: امیرالمومنین علیه اسلام به دنبال جنگ و انتقام گرفتن نبود و اگر جنگی رخ می داد وسیله ای برای هدایت بود، در خطبه 55 نهج البلاغه است که عده ای گفتند یاامیرالمومنین چرا جنگ را طولانی می کنی؟ آیا از جان خود میترسی یا به شامی ها شک داری؟ حضرت فرمود نه از جانم می ترسم و نه شک به چگونگی شامیان دارم، بلکه جنگ را به تاخیر می اندازم تا شاید گروهی هدایت شوند، به نتیجه رسیدن جنگ و جهاد برای، من هدایت مردم است.

ارسال نظرات