۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۷۸۹۳۵
در برنامه ضیافت مطرح شد؛

حاج ملاعلی کنی؛ قهرمان مبارزه با جریان نفوذ

حاج ملاعلی کنی؛ قهرمان مبارزه با جریان نفوذ
قرارداد رویتر یک تهاجم همه جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر ایران بود که این قرارداد با مجاهدت ملاعلی کنی، جلوی اجرای آن گرفته شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در نهمین شب از برنامه ضیافت، کتاب زندگی علمی و مبارزاتی "آیت الله ملاعلی کنی" فقیه قرن سیزدهم و چهاردهم هجری با حضور دکتر موسی فقیه حقانی استاد دانشگاه و معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران تورق شد.

حقانی در خصوص سیره این مجاهد عارف اظهار داشت: آیت الله ملاعلی کنی در سال ۱۲۲۰ در منقطه کَن تهران به دنیا آمد. خانواده ایشان باغدار و کشاورز بودند و آن زمان مرسوم بود که فرزندان ذکور وقتی به ثمر میرسیدند باید به کمک خانواده می رفتند و پدر ایشان هم چنین تفکری داشت. اما چون ملاعلی به درس علاقه داشت، تلاش خود را کرد تا خانواده اش را راضی کند و در بیست سالگی موفق شد برای ادامه درس به تهران و به مدرسه مروی برود.

وی افزود: ایشان در مدرسه مروی خوش درخشید و نبوغ خودش را نشان داد و از آنجا به اصفهان رفت و در محضر حجت الاسلام ثانی فرزند حجت الاسلام شفتی کسب فیض کرد. پس از آن به نجف رفت و در محضر بزرگانی همچون مرحوم شیخ محمد حسن نجفی "صاحب جواهر" کسب فیض کرد که دوره شاگردی مرحوم صاحب جواهر، بیشترین تاثیر را در ایشان داشت به طوری که صاحب جواهر، ملاعلی کنی را به عنوان شاگرد خاص خود میدانست. ملا حسن نجفی فقط به ۴ نفر اجازه افتا و صدور حکم داد که یکی از آنها مرحوم ملاعلنی کنی بوده است

حقانی بیان داشت: ملاعلی، به قدری در محضر صاحب جواهر در فقه و اصول تبحر پیدا کرد که وقتی دست به قلم شد و کتاب قضا و شهادت را نوشت، مرحوم آقابزرگ تهرانی میگوید کتاب ایشان به قدری دقیق و دارای نکته است که نسبت به کتاب استاد خودش برتری دارد.

این پژوهشگر تاریخ بااشاره به دوران تحصیل سخت و پرمرارت ملاعلی کنی اظهار داشت: ملاعلی کشاورززاده بود و مکنتی نداشت. هم حجره ای او نقل کرده است که ایشان هفته ای یکبار به مسجد سهله می رفت و نان خشکها را جمع میکرد و در طول یک هفته از این طریق سدجوع می کرد تا بتواند درس بخواند.

وی ادامه داد: ملاعلی کنی یک رفیق خوب هم به نام "شیخ انصاری" داشت که با او ۲۰ سال رفاقت داشت و زهد شیخ انصاری در ایشان بسیار مؤثر بوده است. البته ملاعلی وقتی به تهران می آید با زحمت شروع به کار و کارآفرینی می کند. او قناتی را به آب می رساند و چون بین مردم مشهور به تقوا بود، مردم کَن از ایشان آب اجاره میکردند و اعتقاد داشتند که آب قنات ملاعلی به محصولات آنها برکت می دهد. به این ترتیب زندگی ایشان رونقی می گیرد و همین مسئله موجب می شود که دیگران سطح زندگی او را با شیخ انصاری مقایسه کنند. در صورتی که مکنت ایشان صرف امور عام المنفعه می شد.

حقانی خاطرنشان کرد: ملاعلی آن زمان، مراکزی را تأسیس کرده بود و برای نگهداری از ایتام و بیمارانی که توان مالی و درمانی نداشتند مقرری می داد.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران با اشاره به مبارزات ملاعلی کنی بیان داشت: دوره ای که ملاعلی کنی به تهران می آید دوره مهمی است. استعمار از ابتدای قاجاریه متوجه ایران می شود چرا که ایران در همسایگی هند و در واقع دروازه فتح هند بود. ضمن اینکه چند دهه قبل از قاجاریه، ایران یک بار هند را فتح کرده بود و در هر صورت امکان تکرار آن وجود داشت؛ لذا روسیه و انگلستان که نمی خواستند این اتفاق تکرار شود، بنا را بر تضعیف ایران گذاشتند و راهبرد چهارگانه ای را در این زمینه دنبال کردند.

وی افزود: اولین راهبرد آنها، تجزیه ایران بود که روسها در قفقاز و انگلیسی ها در هرات به بخشی از اهداف خود رسیدند. دومین راهبرد تضعیف ایران بود؛ سومین راهبرد نفوذ در ساختار سیاسی و نهایتا نابودی ایران را دنبال می کردند. در واقع راهبرد کلی استعمارغرب در برخورد با ایران همین است. چرا که آنها امروز هم سعی در پیاده کردن همین راهبردها دارند و با صراحت و وقاحت می گویند پنج ایران کوچک بهتر از یک ایران بزرگ است. البته ۴۲ سال است که این حرف را تکرار می کنند ولی امروز خودشان به استیصال افتاده اند.

به گفته حقانی، اغلب اندیشمندان غربی معتقد بودند که قرارداد رویتر درهای ایران را کاملا به روی غرب باز کرد. وی در این باره گفت: این قرارداد البته اثرات مخربی گذاشت اما چون حاج ملا علی کنی محکم ایستاد و شاه را تهدید کرد که اگر ملکم خان را عزل نکنی و قرارداد را فسخ، خودت باید با سلطنت خداحافظی کنی، تا زمانی که ایشان زنده بود دیگر کسی آن قرارداد را پیگیری نکرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اما به محض اینکه ایشان رحلت کرد چند ماه بعد، پسر رویتر ادعای غرامت می کند که امتیاز بانک شاهنشاهی و تنباکو را واگذار می کنند اما نمی دانستند که اگر چه ملاعلی رحلت کرده اما میرزای شیرازی در سامرا و مرحوم شیخ فضل الله نوری و مرحوم میرزای آشتیانی در تهران هنوز هستند و ایستادگی میکنند و به این ترتیب نهضت تحریم شکل گرفت که به نهضت تنباکوو بعد از آن به مشروطیت رسید و در نهایت به انقلاب اسلامی منجر شد. بنابراین باید گفت ملاغی کنی با سلطه غرب و جریان نفوذ که تاعمق دربار قاجار سرایت کرده بود، مقاومت و مبارزه کرد.

حقانی حفظ عظمت ایران و اسلام را از جمله مهمترین آرمانهای ملاعلی کنی خواند و گفت: خواسته های ملاعلی کنی در انقلاب اسلامی و با تاسیس نظام اسلامی به ثمر نشست. لذا قطعا نفی غربگرایی و نفی چشم دوختن به بیگانه و صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی که فقط محدود به ایران نیست و مظلومان جهان را شامل می شود و از آرزوی ملاعلی بود که یک حکومت اسلامی و مستقل در ایران شکل بگیرد که به برکت انقلاب اسلامی، محقق شد، از توصیه های امروز حاج ملاعلی خواهد بود.

ارسال نظرات