۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۶۷۹۰۲۶

معرفی ۷ دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش

معرفی ۷ دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش
آیین رونمایی و تحویل‌دهی دستاوردهای دفاعی سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا صبح امروز با حضور معاون هماهنگ‌کننده ارتش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین رونمایی و تحویل‌دهی دستاوردهای دفاعی سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا صبح امروز (یکشنبه) با حضور امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش و امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا برگزار شد.

در این مراسم از هفت دستاورد رونمایی شد که در ذیل معرفی شده‌اند:

۱- هشداردهنده امواج راداری محمول بر پهپاد

این سامانه دارای قابلیت کشف، شناسایی و اختلال رادارهای مراقبت هوایی محمول بر انواع پهپاد، بالگرد و هواپیماهای جنگنده جهت مقابله با انواع تهدیدات راداری مراقبتی و هدایتی است. این سامانه کاملاً بومی بوده و مبتنی بر فناوری‌های داخلی است.

۷ دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

۲- هشداردهنده لیزری محمول بر پهپاد

قابلیت شناساییِ تسلیحات هدایت‌شونده لیزری و تهدیدات هواپایه، اعلام هشدار در مقابل سامانه‌های پدافند هوایی برد کوتاه دشمن از جمله دفاع لیزری پرتوان نابودگر و قابلیت ارسال و اعلام هشدار به ایستگاه کنترل و هدایت زمینی پهپاد از جمله مشخصات این هشداردهنده است.

۳- موتور میکرو توربوجت چندمنظوره «رانش ۱»

این موتور دارای قابلیت استفاده در سامانه‌های پهپادی، هواپیماهای سبک تک‌نفره، قایق‌های بدون سرنشین و انواع سامانه‌های موشکی به‌عنوان موتور پیشران و راه‌اندازی موتورهای اصلی هواپیماست.

وزن کم، دور بالا، تراست مناسب، تنوع در سوخت، سقف پروازی بالا در مقایسه با موتورهای پیستونی و قابلیت حمل محموله و افزایش مداومت پروازی در انواع پهپادها از دیگر قابلیت‌های «رانش ۱» است.

۴- «تیام ۱۴۰۰»؛ سامانه خودحفاظتی پهپادی کشف و شناسایی رادارهای هدایتی و مراقبت هوایی دشمن محمول بر پهپاد

این سامانه دارای باندهای فرکانسی موجود بوده و قابلیت آشکارسازی انواع سیگنال راداری مراقبت هوایی را دارد و می‌تواند به‌صورت هوشمند سیگنال دریافتی را به‌منظور مقابله و مختل کردن به اخلالگر منتقل کند.

۷ دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

۵- پرواز جمع سامانه پرواز شبکه‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی

این سامانه متشکل از پهپاد پیشرو، پهپادهای دنباله‌رو و ایستگاه زمینی بوده که قابلیت اجرای عملیات به‌صورت برخط و یا برنامه‌ریزی شده به پهپادهای دنباله‌رو را داراست.

همچنین انجام مأموریت‌های شناسایی، مراقبت و انهدام اهداف زمینی و پروازی دشمن، برد عملیاتی و مداومت پروازی مناسب، قابلیت شبکه شدن از سه تا چند فروند بر روی انواع پهپادهای داخلی و برخورداری از لینک امن و سیستم هدایت کنترل کاملاً بومی از دیگر قابلیت‌های پرواز جمع است.

۶- «طاها ۱۴۰۰»؛ سامانه اخلالگر رادارهای مراقبت هوایی دشمن محمول بر پهپاد

این سامانه با توان مناسب و با استفاده از آنتن‌های جهتی به‌صورت هوشمند منطقه عملیاتی وسیعی را تحت پوشش داشته و امنیت پروازی انواع پهپاد را در منطقه دشمن حفظ می‌کند؛ همچنین هوشمندی، وزن کم، ولتاژ مصرفی پایین و قابلیت نصب سریع و آسان از جمله قابلیت‌های این سامانه در بهره‌برداری در انواع پهپادهای داخلی است.

۷- سامانه‌های اخلالگر ارتقایافته زمین‌پایه

مقابله با تهدیدات پهپادی و سامانه‌های هدایت‌پذیر از راه دور با ایجاد اخلال در سیستم هدایت و ناوبری این نوع تهدیدات، قابلیت اخلال در اکثر باندهای فرکانسی، قابلیت بهره‌برداری در تمامی مناطق عملیاتی و صحنه نبرد، استقرار سریع، تداوم در بهره‌برداری، هوشمندی و عدم نیاز به کاربر از جمله قابلیت‌های این سامانه‌هاست.

 
منبع: دفاع پرس
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات