۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۶۷۹۲۵۴

بیانیه دفتر آیت الله اراکی در خصوص واریز افطاری رییس جمهور

بیانیه دفتر آیت الله اراکی در خصوص واریز افطاری رییس جمهور
آیت الله اراکی در بیانیه ای تاکید کرد: از ابتدای پیدایش حوزه های مقدسه علمیه بنا نبوده و نیست که طلاب جیره خوار دولت‏ها باشند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در پی واریز افطاری از سوی رییس جمهور به حساب خدمات کارت طلاب، دفتر آیت الله اراکی طی بیانیه‌ای نسبت به این کار هشدار داد؛ این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم ربِّ شهرِ رمضانَ الذي أنزَلتَ فیهِ القرآن و افتَرَضتَ علی عبادِکَ فیه الصیامَ صلِّ علی محمدٍ و آلِ محمدٍ؛

اخیراً در اقدامی نامعمول و غیر مسبوق به سابقه، وجهی با عنوان افطاری رئیس جمهور به حساب طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه واریز گردیده که با عنایت به شرایط خاص اقتصادی کشور و فشار سختی که عامه قشر محروم در آن به سر می‏‌برند بیش از آنکه کمک به قشر مستضعف و سربلند طلاب محسوب شود، شائبه‏ ی مسائل دیگری در آن مطرح است که شأن طلاب و حوزه‌‏های علمیه از آن مصون و محفوظ است. در پی این اقدام نامتعارف حضرت آیت الله اراکی مبلغ مزبور را به حساب مبدأ عودت نموده و خاطر نشان کردند: «از ابتدای پیدایش حوزه های مقدسه علمیه بنا نبوده و نیست که طلاب جیره خوار دولت‏ها باشند، در شرایطی که مردم در فشار سخت اقتصادی قرار دارند اگر دولت امکاناتی برای کمک به قشر مستضعف جامعه دارد بهتر است به عامه مردم رسیدگی کند و طلاب با همه‏ی شرایط سختی که بر آنها می‏‌گذرد همراه مردم و همدرد مردمند و نیازی به این هدایای مشکوک ندارند».

اللّهُمَّ إِنّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ في دَوْلَة كَريمَة تُعِزُّ بِهَا الإسْلامَ وَأَهْلَهُ، وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَأَهْلَهُ، وَتَجْعَلُنا فيها مِنَ الدُّعاةِ إِلى طاعَتِكَ، وَالْقادَةِ إِلى سَبيلِكَ، وَتَرْزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

دفتر آیت الله اراکی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
این طلابی که می گویند افطاری رئیس را رد کرده اند و نگرفته اند یا آن را به مستحقان داده اند از کجا منبع درآمدشان است؟ اگر از محل دریافت شهریه مراجع تقلید زندگی می کنند به لحاظ شرعی پس از واریز شدن افطاری رئیس جمهور ، معادل آن مبلغ از شهریه را اجازه دریافت ندارند. یعنی طلبه علوم دینی که شهریه می گیرد این طلبه ای که افطاری رئیس جمهور را رد کند و بگوید آن را نمی گیرد یا آن را به فقرا می دهد به طریق اولی حق دریافت شهریه را نیز ندارد زیرا شهریه مراجع از محل وجوهات شرعی تامین شده و فقط به طلابی تعلق می گیرد که نیازمند هستند و اگر طلبه ای شهریه را می گیرد و نیازمند به آن است، ولی افطاری رئیس جمهور را نمی گیرد، مراجع تقلید می گویند اگر از جایی درآمد پیدا کردید حق ندارید معادل آن مبلغ از شهریه را بگیرید. بنابراین معنی ندارد طلبه ای بگوید من شهریه و وجوهات را می گیرم ولی افطاری رئیس جمهور را نمی گیرم مراجع تقلید که می گویند تا وقتی درآمد دارید حق ندارید شهریه بگیرید. نه اینکه برای اینکه شهریه را بگیرید درآمد دیگر خود را قطع کنید. علاوه بر اینکه معاویه و خلفای ستمگر به امام حسن و دیگر امامان شیعه پول می دادند و امامان شیعه هم پول را می گرفتند.
1
0
محمد اسماعیلی
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
محمد اسماعیلی:
آیت‌اللهی از جنس دایه مهربانتر از مادر.

شاه بخشیده شاه قلی ناراضیه.

2
0
محمد اسماعیلی
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
آیت‌اللهی از جنس دایه مهربانتر از مادر.

شاه بخشیده شاه قلی ناراضیه.

1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
در حدیثی از امام باقر علیه السلام می خوانیم :
إنَّ الحَسَنَ وَ الحُسَینَ علیهماالسلام كانا یغمِزانِ مُعاوِیةَ وَ یقولانِ فیهِ وَ یقبَلانِ جَوائِزَهُ .
منبع : دانشنامه امام حسین(ع)، ج ۳، ص ۳۸-۳۹
حسن و حسین علیهماالسلام از معاویه عیب می گرفتند و از او انتقاد می كردند ؛ ولی عطایایش را می پذیرفتند .
2
0