۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۶۷۹۳۱۶
گلواژه احکام؛

مسافت شرعی و احکام آن

مسافت شرعی و احکام آن
احکام مرتبط با مسافت شرعی از جمله مسائل مبتلی به مؤمنین به خصوص در ماه مبارک رمضان است که به استفتائاتی دیگر در این خصوص می پردازیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، احکام مرتبط با مسافت شرعی از جمله مسائل مبتلی به مؤمنین به خصوص در ماه مبارک رمضان است که امروز به  استفتائاتی دیگر در این خصوص می پردازیم.

سؤال)کسی که از محل سکونت خود به محل دیگری که کمتر از مسافت شرعی است، سفر کند و در خلال ایام هفته چندین بار از آن محل به محله‌‏های دیگر برود، به‌طوری که مجموع مسافت بیش از هشت فرسخ شود، چه وظیفه‏‌ای دارد؟

جواب) اگر هنگام خارج شدن از منزل قصد پيمودن مسافت شرعی را نداشته و فاصله بين مقصد اول و محله‌‏های ديگر هم به مقدار مسافت شرعی نباشد، حکم مسافر را ندارد.

سؤال) چه مقدار مسافتی را شخص در داخل شهر(محل زندگی) خود باید طی کند تا موجب افطار روزه شود؟

ج) رفت و آمد داخل شهر ـ هرچند خیلی بزرگ باشد ـ سفر شرعی محسوب نمی‌شود كه موجب شکسته‌شدن نماز و افطار روزه شود. سفری که حکم مزبور بر آن مترتب است، سفر از شهری به شهر دیگر است، در صورتی که مسافت آن به مقدار هشت فرسخ (۴۱ کیلومتر) هرچند به صورت رفت و برگشت باشد البته رفت آن نباید کمتر از ۲۰.۵ کیلومتر باشد.

 

سؤال) مسافری قصد رفتن به سه فرسخی را دارد، ولی از ابتدا در نظر دارد که در بین راه از راه فرعی برای انجام کار معیّنی به یک فرسخی برود و سپس به مسیر اصلی برگشته و به سفر خود ادامه دهد، نماز و روزه این مسافر چه حکمی دارد؟

جواب) حکم مسافر را ندارد و ضميمه کردن مقدار راهی که با خروج از مسير اصلی و بازگشت به آن پيموده، برای تکميل مسافت شرعی کافی نيست.

سؤال) اگر انسان به قصد رفتن به مکان معیّنی از شهر خود خارج شود و در آن‌جا به گردش بپردازد، آیا این گردش جزو مسافتی که از منزل پیموده، محسوب می‏‌شود؟

جواب) گردش در مقصد جزو مسافت محسوب نمی‏‌شود.

سؤال) با توجه به این‌که رفت و آمد از محل سکونت به محل کار که بیشتر از بیست و چهار کیلومتر از هم فاصله دارند، موجب می‏‌شود که نماز تمام خوانده شود، اگر من از شهری که در آن کار می‏‌کنم به خارج از آن و یا شهر دیگری که فاصله آن با محل کارم به مقدار مسافت شرعی نیست، بروم و قبل از ظهر یا بعد از ظهر به محل کارم برگردم، آیا باز هم نمازم تمام است؟

ج) به مجرد خارج شدن از محل کار به مقدار کمتر از مسافت شرعی، هرچند ارتباطی با کار روزانه شما نداشته باشد، حکم نماز و روزه شما در محل کار تغيير نمی‏‌کند، و فرقی هم نمی‏‌کند که قبل از ظهر به محل کارتان برگرديد يا بعد از ظهر./1399/

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
حفظكم الله ورعاكم ودفع عنكم كل مكروه
0
0