۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۶۷۹۳۱۷
مدیر گروه علمی قرآن، اخلاق و دعای مرکز کامپیوتری نور:

تفسیر صافی، یکی از تفاسیر مهم روایی است

تفسیر صافی، یکی از تفاسیر مهم روایی است
حجت الاسلام والمسلمین عزت الله مرتضایی گفت: مرحوم فیض در تفسیر صافی روایات را گزینش می کرد و تجزیه و تحلیل انجام می داد و این نکته، بسیار مهم این تفسیر است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نرم‌افزار تفاسیر طبری و صافی امروز هشتم اردیبهشت ماه با حضور آیت‌الله رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مرکز کامپیوتری نور رونمایی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عزت‌الله مرتضایی، مدیر گروه علمی قرآن، اخلاق و دعای مرکز کامپیوتری نور، در حاشیه مراسم رونمایی از نرم‌افزارهای تفاسیر طبری و صافی در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: تفاسیر بر دو نوع است، تفسیر روایی که در میان مفسران شیعه رایج است و تفسیر مأثور مترادف تفسیر روایی است که در میان اهل سنت رواج دارد.

وی درباره تفاوت این دو تفسیر اظهار داشت: تفسیر روایی یعنی کلام معصوم و أثر یعنی کلامی که اعم از معصوم و غیر معصوم باشد و ما که شیعه هستیم فقط احادیث معصومان را در تفاسیر قبول داریم.

مدیر گروه علمی قرآن، اخلاق و دعای مرکز کامپیوتری نور بیان داشت: در مرکز نور ما توانستیم مهمترین بخش تفسیر که تفسیر روایی باشد را کار کنیم و در نور الانوار 2 و 3 همه تفاسیر شیعه را در آن جای دادیم.

وی با اشاره به جا ماندن تفسیر صافی به عنوان تنها تفسیر روایی جا مانده در نرم افزار های گذشته گفت: در تفسیر صافی، چند ویژگی وجود داشت که به خاطر آن ما خواستیم که این تفسیر به صورت جداگانه کار شود.

حجت الاسلام والمسلمین عزت الله مرتضایی اظهار داشت: تفسیر صافی مرحوم فیض کاشانی به خاطر شخصیت جامع ایشان که هم محدث، هم مفسر، هم فقه، هم عارف و هم شاعر  بوده و به نوعی می توان گفت که ایشان علامه بوده، تفسیری متفاوت از سایر تفاسیر است.

وی به ویژگی مرحوم فیض در این تفسیر اشاره کرد و بیان داشت: مرحوم فیض در این تفسیر روایات را گزینش می کرد و تجزیه و تحلیل انجام می داد و این نکته در این تفسیر، بسیار مهم است.

مدیر گروه علمی قرآن، اخلاق و دعای مرکز کامپیوتری نور بیان داشت: ما می توانیم بگوییم که صافی یک تفسیر روایی مسند بوده و به خاطر همین می طلبد که ما یک کار گسترده و به صورت مجزا بر روی آن انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین عزت الله مرتضایی اظهار کرد: با تفسیر صافی حلقه مفقوده تفسیر روایی در نور کامل شد و مرحله بعدی برای ما روایات تفسیری اهل سنت بود و آغاز این روایات تفسیری اهل سنت، تفسیر طبری است.

وی در ادامه گفت: طبری از علمای قرن سوم است و قدیمی ترین، جامع ترین و کامل ترین تفسیر اهل سنت محسوب می شود.

مدیر گروه علمی قرآن، اخلاق و دعای مرکز کامپیوتری نور بیان داشت: علت اینکه ما این تفسیر را کار کردیم به خاطر آن است که تفسیر طبری ام التفاسیر است و اصل تفاسیر شمرده می شود.

وی در ادامه گفت: ما از بهترین نسخه طبری استفاده کردیم که 26 جلد بوده و در مرکز تحقیقات دارالهجر قاهره مصر کار شده است.

 حجت الاسلام والمسلمین عزت الله مرتضایی درباره کارهای انجام شده بر تفسیر طبری اظهار داشت: 72000 فیش از این کتاب گرفته شد، که حدود 30000 آن نکات تفسیری است و 7000 آن نکات فقهی بوده و 2000 اسباب نزول و 1500 نکته قرائت است.

وی افزود: این دو نرم افزار می تواند منبع خوبی برای استخراج و استفاده طلاب، اساتید و دانش پژوهان در مقالات، پایان نامه ها و تحقیقات علمی باشد.

ارسال نظرات