۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۶۷۹۴۱۷
حجت الاسلام رفیعی؛

زمینه تولید را باید دولت فراهم کند

زمینه تولید را باید دولت فراهم کند
استاد حوزه علمیه گفت: در دین اسلام برای کسب روزی حلال تاکید به تولید شده و زمینه تولید را باید دولت فراهم کند و موانع را باید کنار زد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی مدرس حوزه و دانشگاه، هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان در برنامه درمدار زندگی با اشاره به  ثروت نافع گفت: در آیات تعابیر مثبتی در مورد ثروت شده است یک جا تعبیر به خیر و در جایی تعبیر به فضل شده است، این یعنی اینکه اسلام با کسب ثروت مخالف نیست.

پژوهشگر قرآن و تفسیر با اشاره به واژه مال صالح افزود: در روایات فرمودند نعم المال الصالح الرجل الصالح چقدر خوب است که مال خوب برای فرد صالح باشد؛ یا در روایتی دیگر اشاره شده که بهترین مال مالی است که انسان با آن حقوقی را پرداخت کند، یعنی حقی را پرداخت کند، این حق می تواند حق همسر، برادر، همسایه، پدر و مادر و حکومت باشد

وی با توجه به مذمت ثروت اندوزی ابراز داشت: در آیات و روایات کنز مذمت شده است یعنی مالی که صرفاً جمع آوری و بلا استفاده بماند، یا مال آنقدر برای انسان زیبا جلوه کند که زیبایی های دین را نبیند، و یا ثروت را به خود نسبت داده و انسان از یاد خداوند غافل گردد.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به تکلیف شدن افراد به اندازه توانشان اذعان کرد: وقتی کسی ثروتی دارد تکلیفی هم به گردنش است،مثلاً انفاق و ایثار و رسیدگی به فقرا فقط وظیفه حکومت نیست قرآن در بحث انفاق می فرماید یا ایها الذین آمنوا یعنی انفاق به عهده همۀ مسلمانان است و هرکسی به اندازه توانش تکلیف به گردنش آمده است.

وی با اشاره به  تاکید کسب رزق و روزی حلال در روایات بیان کرد: در دین اسلام برای کسب روزی حلال تاکید به تولید شده است، چقدر روایت داریم کسی که زمین دارد نباید فقیر بماند یعنی باید کسب و کاری راه بیندازد و بوسیله آن تولید ثروت کند و این زمینه تولید را باید دولت فراهم کند و موانع را باید کنار زد و اجازه داد افراد وارد حوزه اقتصادی و تولید شوند.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به ثروت مذموم در اسلام گفت: ثروتی در اسلام منفی است که در مسیر غلط قرار بگیرد، ائمه بزرگوار ما همه اهل کار و تلاش بودند، کسی به امام باقر (ع) اعتراض کرد شما با این سن چرا در گرمای مدینه مشغول به کار هستید حضرت فرمود کسانی که بهتر از من بودند مشغول به کار بودند، آن شخص پرسید یعنی چه کسانی؟ حضرت فرمود امیرالمومنین (ع) و انبیاء همه اهل تلاش بودند.

وی با اشاره به آب کشیدن از چاه زنی توسط امیرالمومنین و گرفتن چند دانه خرما به عنوان دستمزد گفت: یک اصل کلی این است که کار عار نیست، هر کاری باشد و به جوانان صاحب مدرک اما بدون شاغل توصیه می کنم به دنبال آموزش حرفه و شغل آزاد بروید و منتظر شغل دولتی و پشت میز نشینی نباشید.

وی با اشاره به اینکه تولید و مصرف دو بال اصلی است و در آیات قرآن توصیه به پرهیز از اسراف شده است، ابراز داشت: اسراف یعنی چند نمونه لباس دارید و از همه آن ها هم استفاده می کنید، تبذیر یعنی از همه آن لباس ها فقط دو دست استفاده می کنید و بقیه بدون استفاده پس از مدتی دور می اندازید، متاسفانه ما در بحث نان غالباً اهل تبذیر هستیم.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به سفارش اسلام به اعتدال در هر کاری بیان کرد: اسلام به ما می گوید در انفاق هم اسراف نکنید،  مطلب دیگری که اسلام سفارش کرده است بحث حرص زدن است، روایت داریم الحریص محروم حریص لذت نمی برد، امیرالمومنین (ع) فرمودند حریص از ترس، همه چیز را برخودش سخت و خود را از آن محروم می کند.

ارسال نظرات