۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۵
کد خبر: ۶۷۹۴۷۵
شاخصه های دولت اسلامی در نگاه قرآن؛

ضرورت مبارزه دولت اسلامی با مفاسد فرهنگی

ضرورت مبارزه دولت اسلامی با مفاسد فرهنگی
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: فضای مجازی تبدیل به بستری برای اشاعه فحشا شده و دولت اسلامی موظف است با مفسدان فرهنگی و اشاعه دهندگان مفاسد اخلاقی مبارزه کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری در هجدهمین جلسه از برنامه بیان تفسیر خود که عصر امروز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به آیه 27  سوره  مبارکه مؤمنون گفت: خداوند در همه زمینه ای زندگی بشر برنامه دارد و یکی از این زمینه ها محیط زیست است.

 

دولت اسلامی حافظ و پاسدار محیط زیست

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در این آیه آمده وقتی قرار شد که مردم حضرت نوح و همراهانشان بر کشتی سوار شوند و مردم مجازات شوند خداوند دستور می دهد از هر جفت از حیوانات یک جفت را همراه خود کن و این نشان می دهد که بقای موجودات حیوانی مورد توجه قرآن کریم قرار دارد و از این جهت برنامه ریزی در جهت حفظ محیط زیست آشکار می شود.

مدیر حوزه علمیه مشکات ادامه داد: با توجه به آیات دیگر قرآن مشخص می شود که این محیط زیست برای راحتی بشر است و انسان باید از تخریب محیط زیست پرهیز کند و امیر المؤمنین علی(ع) نیز در این مورد می فرمایند: «اِتَّقُوا اللّه  في عِبادِهِ و بِلادِهِ فإنّكُم مَسؤولُونَ حتّى عنِ البِقاعِ و البَهائمِ، أطِيعُوا اللّه َ و لا تَعصُوهُ؛ از خدا بترسيد درباره بندگان او و سرزمينهايش ؛ زيرا شما حتى نسبت به قطعه هاى زمين ها و چارپايان نيز بايد پاسخگو باشيد. از خدا اطاعت كنيد و نافرمانى او نكنيد».

استاد حوزه علمیه با اشاره به ماجرای زنی که در زمان پیامبر(ص) گربه ای را حبس کرد تا از بین رفت، خاطر نشان کرد: پیامبر (ص) وقتی ماجرای این زن و حبس گربه را شنید وعده داد که این زن هم مانند همان گربه حبس خواهد شد و این نکته حتمی است که هیچ دین و آئینی مانند اسلام برای محیط زیست و جانوران ارزش قائل نیست و اینکه برخی از کشورهای غربی در عین کشتار صدها هزار نفر ادعای حمایت حقوق بشر و حقوق حیوانات هستند دروغی بیش نیست و حامی واقعی حقوق بشر و محیط زیست اسلام و خداوند متعال است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی محیط زیست را ابلاغ کرده اند و ممانعت از انتشار آلودگی ها، جرم انگاری تخریب محیط زیست، مجازات مؤثر تخریب کنندگان محیط زیست و الزام آنان به جبران خسارت، گسترش سطح آگاهی و مهارت زیست محیطی جامعه و تقویت فرهنگ و دانش مسؤولیت پذیری زیست محیطی از جمله این سیاست هاست و با توجه به آیات و روایات در این خصوص دولت اسلامی دولتی است که بر مبنای سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب عمل کند و برنامه های خود را با آنها تنظیم کند.

 

برنامه ریزی برای تسهیل ازدواج جوانان

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ابراز  داشت: خداوند در آیه 32 سوره مبارکه نور عموم مسلمانان را مورد خطاب قرار می دهد و به آنها دستور می دهد تا دختران و پسرانی که به سن ازدواج رسیده اند اقدام کنند و می فرماید اگر هم این افراد نیازمند باشد خداوند او را بی نیاز می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: با توجه به معضلات فرهنگی که به دلیل بی میلی جوانان به ازدواج اتفاق می افتد ضرورت توجه دولت اسلامی به مسأله ازدواج روشن می شود و لازم است دولت اسلامی تمام تلاش خود را در این راستا به کار گیرد و در قانون اساسی نیز به طرح ریزی قوانین در راستای آسان کردن تشکیل خانواده تأکید شده است، بنابراین یکی از شاخصه های دولت اسلامی توفیق در خصوص تسهیل ازداج جوانان است.

 

مبارزه با مفسدان فرهنگی و برخورد قاطع با مروجان مفاسد اخلاقی

مدیر مدرسه علمیه مشکات سوره نور را سوره عفاف و حجاب دانست و افزود: خداوند در آیه 19 سوره مبارکه نور به کسانی به گسترش فساد و فحشا دامن می زنند نوید عذاب دنیا و آخرت می دهد و در آیه 21 همین سوره نیز تأکید می کند که از گام های شیطان پیروی نکنید.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: فحشا مفاهیم وسیعی دارد و هر کار زشتی را می توان فحشا نامید و هرگونه گسترش دادن فحشا نیز به معنی گسترش دادن مفاسد اخلاقی و رفتار های زشت است، که این گسترش مفاسد گاهی با زبان، قلم و یا فضای مجازی رقم می خورد که مسؤولین فضای مجازی که برای اشاعه فحشا در این فضا بستر سازی می کنند از مصادیق این آیه اند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: مهمترین عوامل مفاسد اخلاقی سستی مبانی اعتقادی جامعه، هجمه فرهنگی دشمن، فقر و شکاف طبقاتی، ضعف و ناکارآمدی نظام خانواده، ضعف و نبود نظارت در برنامه های صدا و سیما و ساخت فیلم های سینمایی ضعف دولت در مبارزه با فساد، ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش تضعیف حجاب اسلامی و گسترش روابط دختران و پسران، و دولت اسلامی موظف است با اشاعه دهندگان فساد مقابله کند.

 عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تقویت مبانی اعتقادی و اخلاقی مردم، مقابله با هجمه فرهنگی دشمن از طریق مهار فضای مجازی، ایجاد اشتغال و مسکن برای جوانان حمایت بیشتر از نظام خانواده، نظارت بیشتر بر تولید فیلم ها سریال ها و تقویت و گسترش فرهنگ حجاب در بین بانوان از مهمترین راهکارهای مبارزه با فساد است و رهبر معظم انقلاب در این خصوص مطالبات زیادی دارند و بسیاری از این معضلات نیز ناشی از سرپیچی مسؤولان از دستورات رهبر معظم انقلاب در این خصوص است./1399/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
از کجا معلوم ذهن شما تصمیم خودش رو نگرفته،،،؟!؟چراهمه باید مثل شما فکرکنن استاد؟!
2
0
ناشناس
|
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
ایشان از شخصیت های موثر حوزه هستند. افکارشان طرفداران زیادی داره .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
از حاج آقا بخاظر دفاع از تسهیل ازدواج جوانان ممنونم.
0
0